Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-07, 18:05   #1
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 50
Färga skinn

Jag var i Grekland o köpte några kvadratmeter tunnt skinn.
Det är vittfärgat nu, men skulle vilja färga det brungult, eller ljusbrunt.
Jag fick det för mindre än halva priset, kvaliteten är hög, inga fel finns på ytorna, men skinn är tydligen billigt där, så jag funderar på att importera mera.
Var kan jag få tag på färg som håller, och inte färgar av sig.
Jag vill genomfärga skinnet, inte färga på ytan, för det håller nog inte.

Jag ska sy en indianklänning till min fru av skinnet.

Tacksam för tips !
Peter
peter1959 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 07:54   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Misstänker att du får gå den naturliga vägen med skinnet. Vet inte om man kan färga om skinn men det borde väl gå. Den naturliga vägen är att lägga skinnet i nån form av bad. Kiss (fy på mig) eller te kanske. Vilda gissningar men du får nog proffsråd.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 13:51   #3
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Jag har ju ganska stor erfarenhet med skinn och maskingarvade skinn är ju totalt genomträngda av ämnen redan.

Jag tror du får det kämpigt att genomfärga och sen få det torrt och mjukt igen. Skulle nog höra mig för hos en skinnhandlare för råd. Eller läsa Lotta Rahmes böcker om skinnberedning. Kanske det kan finnas tips där.

Lycka till med projektet.
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 03:44   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det enkla svaret är väl narvsvärta. Det finns i massor av färger, håller bra och är lätt att använda. Men om du kna använda det eller ej beror ju på hur skinnet är garvat.

Kromgarvat skinn är vanskligt att färga med narvsvärta. Jag färgade naturfärgat (ljus gråblå, som häftmassa ungeffär) kromgarvat skin med svart narvstvärta en gång och brev minst sagt snopen när kninnet blev bronsfärgat, men metalicyta och allt.
Jag har sett samma sak hända på fabriksfärgade kromgarvade skinn också (som ju då normalt är ytfärgade eftersom det är svårt att genomfärga kromgarvat).
Vegetabilgarvade skinn däremot är lätta att färga emd narvsvärta. Själv brukar jag köpa från slöjddetaljer.
http://www.slojd-detaljer.com/pslweb...363&deptid=132
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 08:25   #5
brodyrtant brodyrtant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 16
Samerna färgar skin och i luleå finns det ett företag som bereder älg skin och dom färgar.
mvh fanny
brodyrtant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 22:12   #6
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Vi samer garvar enbart skinn vegetabiliskt och de skinnen är ju redan i olika bruna nyanser. Dessa går att färga med narvfärg som Lilith nämner, men helst så bör man ju inte färga torra vegitabilskt garvade skinn, de blir så flammiga och kan bli hårda om man inte orkar mjukgöra de på nytt.

Borde nog testa med en bit först och göra några expriment, vet att även Tjäder-Läder har haft narvfärg.

Intressant projekt - men är det så billigt material så kanske det lönar sig att köpa den färg man vill ha. Skulle rekomendera att fodra plaggen om det är maskingarvat med krom och andra kemikalier.
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons