Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Industrisymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-28, 03:29   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Maskiner motsvarande Jukis portabla raksömmare

Hej!

Jag har varit på en dockmössa i New York (fantastisk stad....) och det var en japansk kvinna som höll en workshop där hon visar hur hon syr en dockklänning som har högre grad av miniatyrdetaljer än vad jag normalt syr. (skalan är cirka 1/8 förresten) och hon använder en portabel Juki ateljesymaskin som är bara raksömmare. Verkar som en fantastisk symaskin och det är TL98* som finns att köpa och använda i Sverige.

Jag undrar om det finns andra märken som också gör motsvarande symaskiner som är lite billigare kanske?

Dvs endast raksöm, syr delikata finsömnad i miniatyr.

Skälet till att jag börjar titta om mig lite är att raksömmen på mina maskinre inte är helt rak så att säga, som brukar vara så på de flesta hemmasymaskiner även om jag har raksömstygnplåt. Det är rakt men ibland med vissa tråd så blir det plötsligt ickerak. Kanske är det trådens fel trots allt, använder mög-tråd från Coats just nu, aldrig mer.

(jag försöker mig på att sy samma klänning, vi fick mönster på den..)

Vanlig industri går bort pga ej portabel, det måste gå att flytta runt.

Postar här för jag är inte intresserad av vanliga hushållmaskin av plast för de syr vanligen fler än 1 söm typ.

Som en parentes så används verktyg och tillbehör som inte finns i Sverige. Sverige är frusterande! Här går man fortfarande med tjocka klumpiga knappnålar, oskarpa nålar, märkpennor av krittyp och sånt. Tryckknappar som skär sönder tråden när man försöker sy fast dem. Även Knapp-Carlsson. Usch. I Usa är det lite bättre, men bäst är det i Japan! <3 Helt fantastiska grejer som gör hela skillnaden.

Använder nu dels dessa:
http://www.clover-usa.com/product/69...ns_%28Boxed%29

Och dels dessa, som är ännu tunnare:
http://www.clover-usa.com/product/69...ard_%28Fine%29

Och Gondola tryckknappar.

Vissa börjar ta in, t.ex. Canvas i Göteborg har lite av Clovers utbud, iaf såg jag lådan med silkesnålarna.

Jag ska köpa ministrykjärn nån gång, såna som Kanvas föreslog från Tyskland.

Och jovisst jag har redan börjat använda en del av grejerna sedan tidigare, men ville ändå nämna det. Sverige är så hopplöst i stenåldern. Eller, fast i "hobby-klädsömnad" där man inte behöver verktyg som är lika exakt.

Senast redigerad av ichigo den 2013-10-28 klockan 03:41.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 06:48   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Marknaden är en helt annan i USA, det finns så otroligt mycket mer att välja på. Här är några länkar från mina favorter over där.
http://www.nancysnotions.com/
http://www.gonesewing.com/servlet/StoreFront

Även Englands utbud och priser är bättre än dom svenska och man riskerar inte få betala tull. Gur har inte bara symaskiner utan en stor shop med sygrejor. Dom kör med enhets porto på 4£ (drygt 40 kr) och grejorna brukar komma på runt en vecka.
http://www.gursewingmachines.com/haberdashery.htm
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 06:57   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Först tänkte jag ähh ingen Juki där men du pratade om sybehör, ok.
Jag har redan köpt på mig så mkt dels online och dels senast i New York.

Men det är ju bra som tips till andra.

Jag gillar ebay-shops som vänder sig till produktionmässig sömnad, kan hitta mkt bra o billigt.

Sedan kan man också köpa direkt från Clover-sidan jag länkat till först.
Clover håller mkt högre kvalité än Prym / Dritz. Det man ska tänka på de egentligen köper grejer från kina som inte kostar mycket, sätter egen etikett på och säljer. Clover kanske tillverkar eget och/eller beställer saker tillverkade specifikt för dem (man ser det på t.ex. ingjutna loggor o sånt). Men ta t.ex. pryms påsybara tryckknappar, 100% noname lågbudget. Clover är japanskt märke förresten.

Om man tar sakerna och jämför så ser man vad som är bättre.

Och jag ska inte ens ta upp Falk som man ser ibland i Sverige. usch. Helt värdelösa. Kanske som fula prydnadssaker är det enda de är bra till för.. Om man nu gillar att ha sybehör som prydnad. haha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 14:46   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Äh, sverige är inte efter. Det är du som har valt att handla på fel ställe. Jag använder John James och Milward synålar, samma som på fina skrädderier. Samma med knappnålar, pressjärn, knappar etc. Allt finns, gäller bara att välja rätt leverantör. De få saker jag provat från clover har känts motsvarande prym eller så.

Angående maskin så kan du ju testa nån singer 201k de brukar göra grymt fin raksöm. Vet även många skräddare och en skjortmakare i paris som lovordar singers trampmaskiner, men de faller väl på att de knappast är mobila.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 18:34   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Å andra sidan syr du inte 1/8 skala.
Då blir behovet för mer precision. Prym har ingen bra märkpenna för den skalan.

Ska kika på Singern, tack.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 07:53   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Å andra sidan syr du inte 1/8 skala.
Då blir behovet för mer precision. Prym har ingen bra märkpenna för den skalan.

Ska kika på Singern, tack.
Har aldrig använt nån speciell tygmärkpenna överhuvudtaget. Skräddarkrita, 0.3 mm blyerts och olika sharpies har alltid funkat för mig. Och du har rätt, jag ser inget syfte med dockkläder, och skulle inte lägga tid på sånt. Men alla gillar ju olika.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 12:47   #7
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Och du har rätt, jag ser inget syfte med dockkläder, och skulle inte lägga tid på sånt. Men alla gillar ju olika.
Hamnade i denna gamla tråd när jag letade efter något annat. Vilken märklig attityd, kanvas! Vad är det för "syfte" med någon form av hobbysömnad egentligen? Broderi, har det ett syfte? Kvilt och lapptäcken? Sidensjalar? Amigurumi? Dukar, lampskärmar, servetter..? Det enda rimliga vore väl i så fall att alla gick klädda i slitstarka overaller, och de kan man ju göra i statlig industriell regi så det inte smyger sig in "syfteslösa" dekorationer eller individuella variationer.

Syftet att sy dockkläder eller vad som helst är ett och endast ett; det ger skaparglädje och trivsel till den intresserade.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 13:03   #8
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Hmmm... i mitt sökande stötte jag på fler inlägg av samma nick, även de med en mycket besynnerlig attityd. Just som jag funderade på att klicka på anmäl så noterade jag att medlemmen var spärrad! Det var nog klokt.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 14:03   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skit i honom. Han säger vettiga saker blandat med besynnerliga saker men jag vet att det finns människor som har problem med det sociala så därför ignorerar jag det konstiga och nedlåtande.

Dockkläder syr jag för att det är trevligt, och det är precis som när modehusen syr kläder och modeller går på catwalken. Mina modeller är av liten mått så det är smidigare med förvaring.

Men nej det är inga kläder som är till för levande varelser, men som du säger, varför vara som Nordkorea med standardiserade praktiska kläder?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 16:32   #10
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Dessutom kan du ju frossa i tyger som är exklusiva och dyra - för en dockbalklänning kommer ju ändå inte att kosta tiotusentals kronor!
Vad är det för slags dock/a/or du syr för? Jag har sett fantastiska videor på youtube där människor har sytt makalösa kläder för Barbiedockor tex, de har i bland varit rena couture-underverk!

Jag är inte så avancerad direkt, men jag syr en del nallar och sådant. Senare i år ska jag sy en waldorfdocka tänkte jag, med en liten garderob till den! Jag har inga barn, men jag kan få en sådan lust att sy barnkläder ibland - de är ju helt enkelt så gulliga! Liksom dockkläder är det ju dessutom ett litet och hanterbart projekt, även om man kan göra det hur avancerat som helst så är det ju lätthanterligt i formatet.

Men vem ska bära dem? Jag kan ju inte bara rusa fram till några stackars föräldrar och skrika att ungen skulle se fenomenal ut i mitt lilla alster...!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 22:49   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är Blythedockor jag gör kläder åt, men oroa dig inte om du blir frågande. Kroppen är kortare än Barbie, men generellt samma form (lite mindre kurvig kanske) så du kan ju få ett hum om skalan. 1/10 är ungefär rätt mer eller mindre.

Jag tror att många tygbutiker är trött på mig för jag köper alltid så små mängder. haha, ofta måånga olika tyger, 25 cm där, 25 cm där, 40 cm där.... Men det får de ta!

Bebiskläder/waldorf känns ju lite mer smidig storlek eftersom man inte behöver "pillepilla" så mycket, men jag får inte ut så mycket av det, jag föredrar ju en vuxen kvinnas kropp.. (eller åtminstone en tonårings) Blythe har i alla fall fördelen att hon ser ganska "ålderlös" ut, man kan sätta bebiskläder på henne och det går lika fint som vuxenkläder. Men det är nog för att dockan har oproportionerligt stor huvud med ganska neutral uttryck.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 16:52   #12
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Testa en Singer 201, den syr makalöst vackra stygn.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 18:29   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror jag snöat in mig på juki nu. Vill ha t.ex. trådklipp också. Jag ska till staterna till aug så jag ska nog se till att testköra där.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 23:50   #14
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
O.K Bara säger att jag skulle vilja se den maskin som slår 201:ans stygnkvalitet, och det trådklipp som klipper snyggare än en sax..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 05:30   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du har poäng där om klipp. Det är nog mer för inre struktur man inte behöver vara noga så man kan ju varva lite.

Jag ska som sagt testköra och se hur det ser ut. Det är ju en raksömmare så det blir (vanligen) finare sömmar än sicksacksmaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons