Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-10, 14:07   #1
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Broderade märken

Ni som broderar t.ex klubbmärken för att sy på en jacka. Hur gör ni? Vad för tyg har ni,för det får ju inte fransa sig runt kanten. Jag har inte lyckats lura ut hur jag ska göra för att det ska bli snyggt.Kan nån ta sig tid att förklara för mig?
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 15:02   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
limfilm

eftersom jag använder limfilm för att stryka på så smälter den in i tyget vilket gör det frns säkert snabbt,
kolla på maskinbrodyr.se de har limfilm
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 15:40   #3
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag kommer inte fram på den adressen. Stämmer den? Men tack för hjälpen Annie, ska kolla upp det där med limfilm!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 16:09   #4
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Testa www.maskinbroderi.se så går det nog bättre.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 18:00   #5
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Nu gick det bättre,Tack!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 18:13   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Tack igen, den sidan var ny för mig.Det bästa är att jag har bara några mil dit, så det blir en tripp dit för att handla!!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 18:51   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Absolut bästa sättet att få snygga kanter på tygmärken är att stygnsätta märkena som applikationer och använda enbart Ultra-solvy och rivbart i bågen och sedan bomulls-twills som tyg inuti märkena (det drar inte ihop sig så mycket). Pressa eventuellt vlieseline på baksidan av tygbiten först. Man behöver inget klister, limfilm eller dylikt... Hur man går tillväga står beskrivet i tidgare forum här:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=3133
Man river alltså bara ut märkena när broderiet är klart.

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-03-10 klockan 19:02.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 21:37   #8
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Jag har använt mig av Gunillas metod när jag gjort mina doorhangers och haklappar och det har fungerat perfekt.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 11:48   #9
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Tack för svar! Jag har läst föregående disk. om magneter och märken men jag fattar NADA! Finns nån som på ett enkelt sätt kan förklara för mig?Mina tre söner vill ha sina egendesignade märken att sätta på jeansjackorna nu när våren närmar sig Värmland med stormsteg.Jag har PE design och PR 600. Tack,Tack,Tack!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 12:51   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Är det hur man stygnsätter eller hur man utför själva sömnaden du vill veta mer om?
Jag har i tidigare forum förklarat själva sömnaden steg för steg och ska försöka förklara stygnsättningen också .
Här är ett exempel på ett sportklubbsmärke som jag stygnsatt. Första färgen (markerad med rött här för att synas, och för att maskinen ska stanna efter denna färg. Det är en enkel raksöm som ska sy fast tyget på underlaget. Maskinen stannar och man klipper rent, dvs klipper bort allt tyg som är utanför denna söm.
Sedan kommer en fylld yta med blått som täcker hela märket (ej nödvändigt att göra så om man hellre vill ha blått tyg, och direkt efter detta en tät sicksack-söm i samma färg som täcker den "röda tråden". Visas uppförstorat att den röda sömmen går mitt i den blå sicksack-sömmen. I mitt program kan jag duplicera den röda sömmen och göra om den till blå och tala om att den ska vara i satin-stygn istället och t.ex. 3 mm bred.
Sedan har jag avslutat med vit tråd för detaljerna på märket. Satin-söm är valt här.
Syr man detta enligt beskrivning i tidigare forum så är det sedan bara att riva ut märket i "perforeringen". Hoppas det klarnar mer och mer .
Säg till om du vill ha hjälp att stygnsätta ditt märke.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 13:30   #11
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag får nog tyvärr inte tid denna vecka för att prova detta men får jag problem så hör jag av mig igen? Men man tackar och bockar för detta1
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons