Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-09, 19:15   #1
Aniya Aniya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 3
Post Köpenhamnstips?

Vecka 48 bär det av till Köpenhamn. Är det någon av er som har tips på ställen för skräddarstundenter att besöka? Kanske en utställning, muséer, tygaffärer, skrädderi- eller designatelje som arbetar hantverksmässigt. Alla tips varmt välkomna.
Aniya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 09:14   #2
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Margrethe-Skolen i København er nok et besøg værd. Jeg ved ikke, om man lige skal ringe og aftale tid for et besøg, men her er i hvert fald oplysningerne på skolen:
http://www.design.dk/edu/mgs/index_da.htm

Ellers kan jeg anbefale, at du går ind på www.aok.dk, som er en side hvor alt om København er samlet. Der er også links til gode, små butikker i København.

Hvis I skal finde lækkert stof, du ikke kan købe allevegne, kan jeg anbefale jer at gå en tur ned ad Strøget og dreje ned ad Købmagergade (hvor Rundetårn også ligger). Hvis I går ned til højre eller venstre for Købmagergade og går ind bag ved til de gader der går parallelt med Købmagergade, vil I finde en masse små herlige designerforretninger, og oppe omkring Nørreport Station (jeg mener sidegaden hedder noget med Rosengade eller noget i den stil), er der flere små, skønne butikker med italienske og franske stoffer, som man ikke ser allevegne. De er dyre, men det er også helt specielle ting.

...og selv om det ikke har noget med design at gøre, kan jeg varmt anbefale en tur til Tivolis julemarked! Der er så hyggeligt at gå rundt derinde med alle lysene, julemarkederne osv.

Rigtig god tur til København.

v.h. Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 11:10   #3
Aniya Aniya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 3
Hej Tina!

Det var väldigt trevligt att få svar få en dansk! Stort tack för tipsen. Speciellt tygbutikerna och tivoli kommer vi att besöka.

Vi har mailat Det Kongelige Teater för att höra om vi kan få göra ett studiebesök på deras kostymavdelning. Vet du om det finns fler teatrar som kan tänkas ha en egen kostymateljé?
Aniya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 02:07   #4
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Hej igen.

Der er en gade på Frederiksberg, hvor teatrene ligger side om side - Frederiksberg Allé hedder den. Fra Rådhuspladsen kører der busser dertil. Det er ikke så store teatre som Det Kgl. Teater, og om de har en kostumeafdeling ved jeg ikke, men du kan jo prøve at kontakte dem. På www.aok.dk kan du finde en liste over Københavns teatre. Evt. kan du maile folkene bag aok-siden og spørge. Jeg fandt en mailadresse til dem: scene@aok.dk - de ved da i hvert fald nok, hvor du kan finde oplysningerne.

Håber, I får en dejlig tur ud af det....og masser af skønt stof/tyg med hjem!
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
köpenhamn

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons