Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-27, 23:36   #1
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Nybörjare maskinstickning

Hej!

Nu har jag äntligen tagit mig tid och köpa en ny nålbroms till stickmaskinen jag köpte begagnad för ett bra tag sedan. Det är en Knitmaster 323. Jag har också en resårbädd SRP-20 till den.

Jag stickade lite prover tidigare både med och utan resårbädden men hade problem med tappade maskor och att släden fastnade i nålarna. Jag hoppas att dessa problem lösts med den nya nålbromsen (den gamla var helt platt).
(Jag har också plockat isär huvudmaskinen och damsugit, torkat, putsat mm och sedan oljat där släden går.)

Nu skulle jag behöva lite hjälp att komma igång med stickandet:

1. Jag har hört att det ska gå att sticka rätstickning och mosstickning med detta. Hur skulle det gå till? Kan maskinen verkligen "byta bädd" själv?

2. Hur får jag koll på alla inställningarna på slädarna?

3. Några tips på saker att börja sticka emottages tacksamt (Jag har en ettåring som jag gärna stickar till)!

4. Vilka tjocklekar på garner bör maskinenklara? Vad är det enklast att börja med? Hur ställer jag in maskinen för olika garntjocklekar?

5. Jag hoppas kunna använda maskinen till att bl a sticka ullbyxor (för tygblöjor) till min webbshop. Jag älskar garnet Freedom Spirit och undrar om ni tror att det går bra att sticka med det i maskin eller om det är för löst tvinnat och skulle dras isär? Är freedom wool alldeles för tjockt för maskinen? Tips på baby-mjuka ullgarnar som inte är superwashbehandlade emottages tacksamt.

Tusen tack!!!

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 23:38   #2
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Ett litet tillägg:

Om någon känner till någon kurs i Stockholmsområdet eller skulle kunna tänka sig att träffas och hjälpa mig att komma igång vore det super!!!

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 23:48   #3
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Och så en fråga till:

Läste mina gamla inlägg och blev påminnd om att jag bara har ribbarmanualen på danska. Min huvudmanual saknar dessutom sidor och faller isär (Är isärriven, översatt och klumpigt ihophäftad). Jag skulle gärna ha tag i manualer på svenska (eller engelska) som pdf eller på pappar. Var hittar jag detta? Någon som kan skicka över en pdf?

Tusen tack igen!

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 00:02   #4
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Snälla, några tips!
Jag är så sugen på att komma igång.

Tack igen!

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 19:43   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej Sofia!

Så kul att du vill komma igång med din maskin. Jag har också haft maskinstickade ullbyxor till mina barn, men de är vuxna nu. Ett bra sticksätt är halvpatent. Men det är nog en bit dit. Men helt klart är att det går! Garnet du nämner känner jag inte till så jag vet inte om det är för tjockt. Det bör inte vara tjockare än att man använder stickor 2-3 när man stickar förhand.

Jag skickar ett mail direkt till dig så hoppas jag att vi kan få direktkontakt. Jag bor nämligen i Uppsala och det är ju inte så långt från Stockholm.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 13:39   #6
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Hej Nima!

Vad kul med svar. Jag som nästan gett upp och från att titta efter svar flera gånger om dagen inte sett ditt svar förrän nu.

Jag har inte fått något mail men det är möjligt att du skickat till min jobbmail (är ju mammaledig) så jag går in och tittar där senare (just nu sover sonen bredvid jobb-datorn).

Tusen tack!

/Sofia

PS. Har sedan jag skrev det här satt upp maskinen och stickat en testbit på enklaste sätt. Det gick utmärkt med tunnt bomulsgarn (coops) men när jag försökte med lite andra garner fastnade släden.
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:06   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nu har jag skickat ett medelande till den adress som fanns i din webshop. Hoppas det fungerar bättre.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons