Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-25, 00:39   #1
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Question Maskinstickning?

Hej! :)

Jag tänkte försöka lära mig att sticka med maskin. Har köpt en Knitmaster 323 som jag testat lite på. Nästan inget då jag snabbt kom fram till att jag behövde en ribb-tillsas för att kunna sticka ribbstickning...

Jag har nu fått tag i en SRP-20 som är en sådan som ska passa till maskinen. Jag tror jag fått ihop maskinen hjälpligt (plastbitarna och skruvarna för att sätta ihop den med stickmaskinen saknas men jag tror det fungerar med de två skruvar jag satt dit).

När jag nu sätter på båda slädarna och metallgrejen emellan (den som för tråden) och drar den över framställda nålar (pos B) så fastnar den övre släden (obj, ingen tråd). Jag får skruva bore trådförar-metall-grejen för att efter ruck & pill lyckas trycka bak nålarna till pos B igen. Den fastnar i nålarna i den övre bädden, inte ribb-bädden.

Jag har testat att sänka ner ribb-bädden och köra. Det fastnar då med. När jag byter till den vanliga trårförar-metall-biten så går det bra att dra den fram och tillbaka.

Vad gör jag? Kan det vara fel på trårförar-metall-grejen till ribbaren? Har bara manual på Danska. :(

Var hittar jag info om stickmaskiner på webben?

Tusen tack! :)

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 18:00   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det låter som om tryckstången i huvudbädden behöver bytas. Det behövs nästan alltid när man får tag på en gammal maskin. Om nålarna går att trycka ner med handen när du trycker uppifrån är det tryckstången. Då ligger nålarna för högt och tar i släden när man försöker dra den över nålarna.

Ny tryckstång borde du kunna skaffa via någon Silver Reed återförsäljare. För att hitta någon nära dig så tittar du på Olax hemsida under återförsäljare. De finns spridda över landet så det borde inte vara alltför långt till någon.

Info om stickmaskiner hittar du på min hemsida . Klicka på maskinstickning på första sidan så hittar du rätt mycket om både det ena och andra där.

Behöver du mer hjälp får du gärna kontakta mig direkt via mailadressen på min hemsida eller kontakt här på sysidan.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 08:32   #3
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 11
Hej Nima! :)

Tack för snabbt svar! :)

Jag testade lite igår också och kom då fram till att det fungerar om jag drar fort! Konstigt! Jag lyckades faktiskt sticka en testbit igår men det blev många tappade maskor... Hur undviker jag dem?

Vad brukar en tryckstång kosta? Nålarna går att trycka ner helt. De på kanten fjädrar upp hårdare än de i mitten. En i mitten har jag tänkt på att det liksom ligger lite lägre än de andra. Jag kan ta foton om du vill se. Men jag förstår ändå inte hur detta får dem att åka högre upp och ta i släden. Hur? Ska de vara längre ner som standard?

Kan tillägga att när de väl fastnat räcker det inte med att ta bort metallgrejen utan jag får även lyfta släden. Det verkar stämma med din teori tcker jag, att de är för högt upp.

Kontakt: Tack. Jag försöker här först (dvs att du skarar igen). :)

Tusen tack! :)

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 16:20   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej Sofia!

Nålarna ska ligga helt mot underlaget, inte fjädra upp. Det är just det som är problemet. En tryckstång är en metallskena med skumplast på som ska hålla ner nålarna men ändå fjädra lite. Det är skumplasten som blir sliten med åren och då inte förmår att hålla ner nålarna.Men jag har inte helt koll på just din modell. Min hålkortsmaskin är aningen yngre. Både att nålar fastnar och att du tappar maskor kan bero på tryckstången. En tryckstång kostar ca 180:- tror jag.

Titta i din instruktionsbok på hur du byter nål. Det du drar ut för att byta nål är tryckstången. Dra ut den och se hur den ser ut.

Om du vill får du gärna maila till mig på info@vikatextil.se.

Jag vet inte var du bor i landet men lite ska jag väl kunna hjälpa till med även på avstånd.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons