Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-06, 21:43   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Sy fast bred resår i benslut?

Ja, nu måste jag fråga igen

Ska sy byxor och vill inte sy med resårkanal utan med bred resår.
Syr fast resår nedtill med overlocken - syr sedan innersömmarna.

Ska man vika och fålla och sy benslutet med täcksöm/raksöm INNAN man syr innersömmarna?!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 09:10   #2
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
någon?!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 11:33   #3
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 10:53   #4
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ra77 skrev: Visa inlägg
Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka
Tack för ditt svar. Håller med om att det blir pilligt med små byxor och tights - ska ändå prova det du skrev
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 12:12   #5
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
hej, jag håller med det förra svaret som du fick. Jag syr ihop benen, syr ihop muddväven till en ring, och sen syr jag fast den ringen på benslutet. Pilligt, men det går! Lycka till.
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 11:14   #6
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ra77 skrev: Visa inlägg
Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka
En följdfråga, när du sedan stickar ned den använder du smal sicksack då eller raksöm? Upplever att sömmen "spricker" eller att det blir en ögla i sömmen när den blivit tvättad en, två ggr omjag sytt med raksöm? Är det alltid tät sicksack som gåller när man fållar trikå/velour?!
Syr annars på täcksömsmaskinen men vill ju variera mig ibland
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 11:51   #7
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Du behöver inte sticka ner den....Det gör aldrig jag...och det är inte alltid det är på dom köpta plaggen heller.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 14:42   #8
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 09:56   #9
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Du behöver inte sticka ner den....Det gör aldrig jag...och det är inte alltid det är på dom köpta plaggen heller.
Jag menar såklart syr fast den........använder du smal sicksack då eller raksöm? Upplever att sömmen "spricker" eller att det blir en ögla i sömmen när den blivit tvättad en, två ggr omjag sytt med raksöm? Är det alltid tät sicksack som gåller när man fållar trikå/velour?!
Syr annars på täcksömsmaskinen men vill ju variera mig ibland
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 09:57   #10
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ra77 skrev: Visa inlägg
När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka
Hur ser din kastsöm ut? Jag funderar på en tät zickzack, för jag vill att sömmen ska se "rak" ut på rätan vid benslutet.
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 15:35   #11
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Hur ser din kastsöm ut? Jag funderar på en tät zickzack, för jag vill att sömmen ska se "rak" ut på rätan vid benslutet.
Nej "min" söm blir inte alls rak. Om jag nu lyckas bifoga en bild så är det den översta till vänster som jag använder.
Namn:  sömmar.jpg
Visningar: 1992
Storlek:  20.6 KB
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 21:54   #12
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ra77 skrev: Visa inlägg
När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka
Provade ikväll på ett par bomullsbyxor och det gick fint-fint. Sydde en rundel av den breda reåren och sydde sedan fast den i den redan sydda benen. Raksömmen använde jag när jag vek upp resåren och sydde fats den. Det är nog kanske i trikå man får använda annan söm ,kanske?!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 15:40   #13
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
På vissa maskiner kan man välja elastiskt tyg och "sy ihop" med raksöm, då får man en förstärkt raksöm. Då spricker inte raksömmen på trikå.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons