Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-18, 14:10   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Hjälp med barnkläder!

Jag har lovat mina kusiner att sy kläder till dom i julklapp. Den ena önskade sig en färgglad klänning och den andra en svart kjol men något mönster.

Flickan som vill ha en klänning har storlek 116, och denna har jag mönster till. Kjolen på mönstret är dock väldigt lång så jag undrar hur lång en lämplig kjol är till en storlek 116? Klänningen är skuren så att kjolen börjar i midjan, och jag vill att kjolen ska vara knälång.

Till kjolen till den andra flickan har jag ett svart tyg med små körsbär på. Tyvärr har jag helt slut på ideer om vad jag kan göra för modell. Helst måste det vara lite resår i midjan då jag inte har exakta mått bara hennes storlek som är 128. Någon som har tips på fina modeller? Eller något man kan göra kjolen lite rolig med? Känns trist om hon får en vanlig rak kjol när lillasystern får en prinsessklänning. Hon ville absolut inte ha rosetter vilket annars är något jag sätter på nästan allt jag syr. Även här undrar jag hur lång kjolen bör vara? Hon har som sagt storlek 128!

Jag hoppas ni kan komma med förslag och hjälp, det är nämligen första gången jag syr barnkläder, och när det dessutom är en julklapp är det ju viktigt att det blir fint. Tack på förhand!
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 15:00   #2
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Det allra bästa är om du ber någon av barnens föräldrar att mäta längden från midjan och ner till knäna, så lång som du ville att den skulle vara. Annars GISSAR jag att det kan vara 30-35cm, resp 35-40 cm... Men som sagt GISSAR. Mina barn är lite äldre än dessa storlekar och man glömmer alltid hur det var... dessutom så är det ju lite individuellt med längd...Men 116 och 128 står ju för ca:längd på barnet.
Angående kjolen, så kan du ju göra en enkel kjol med mycket vidd i och resår i midjan. Enkelt, sy ihop en bit tyg på ca 1m bredd med en söm mitt bak. Rynka upptill och sy fast en mudd.Då blir den i alla fall inte "bara rak". Du kan ju dekorera med ett band nedtill, en bit ovan fållen, i avvikande färg om du vill. Eller en spets. Titta runt här på sysidan, det finns många som syr barnkläder som kan inspirera dig med sina bilder.
LYCKA TILL!
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 15:01   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Om man har ett fint tyg kan ju en a-linjeklänning bli fin.

Denna gillar jag (gå in under Sparkling party, klänningen t.h. sidan 13 som är en kinainspirerad klänning med ståkrage) eller klänningen på sidan 9 som är samma modell fast utan kina-inspirationen

http://www.ottobredesign.com/lehdet_.../index.html?fi

/Emma

Nu såg jag att du ville ha kjolmönster... jaja, en annan gång kanske du vill sy en klänning
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 08:20   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Varför inte göra en helcirkelkjol av körsbärstyget?
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons