Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-04, 00:43   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Tyg för uniform

Hej,

Jag tänkte ge mig på att sy en uniform till en maskerad.
Jag funderar på materialet och förmodar att man ska sy den i någon typ av ull/ylle.

Den enda butik jag har tillgång till är Stoff & Stil här i Malmö och de har olika former av ull för 300 kr metern, vilket blir aningen dyrt i slutändan för en hel sådan uniform med byxor till. Jag är inte glad för att köpa tyg på internet för jag vill känna på tyget innan jag bestämmer mig.

Jag tänker bara ha den på mig vid maskerad så därför vill jag liksom inte lägga 300 kr/metern på den.

Ni som har sytt uniformer, vad har ni använt för tyg? Finns det något alternativ till tyg som är billigare?

Ha en bra dag!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 14:46   #2
avslut111207 avslut111207 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 5
Inget missförstånd alls från min sida betr frågan,
men klokt råd att lägga om den igen.
avslut111207 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 14:48   #3
Kiui Kiui är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 11
Hej!

Jag tycker att filttyg, funkar bra, för det ser nästan ut som vadmal eller liknande. Annars kanske ett grövre bomullstyg, eller möbeltyg kan funka. Eftersom att det är till en maskerad så behöver det ju inte vara alltför dyrt heller.

Jag sydde en gång en uniform inspirerad av rysk militär, i grön satin. Det funkade också. Bara att prova sig fram.

// SandraKiui

P.s. Överkänsliga här på Sysidan much? D.s.
Kiui är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 14:49   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rekommendera gabardintyg i passande färg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 15:17   #5
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
Kiui skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag tycker att filttyg, funkar bra, för det ser nästan ut som vadmal eller liknande. Annars kanske ett grövre bomullstyg, eller möbeltyg kan funka. Eftersom att det är till en maskerad så behöver det ju inte vara alltför dyrt heller.

Jag sydde en gång en uniform inspirerad av rysk militär, i grön satin. Det funkade också. Bara att prova sig fram.

// SandraKiui

P.s. Överkänsliga här på Sysidan much? D.s.
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag skulle rekommendera gabardintyg i passande färg.
Hej!
Tack för era konkreta svar!
Filttyg, typ hobbytyg eller liknande man kan ha till möbler? Funkar det bra att sy i? Ja, precis, och vadmal i sig är ju rätt dyrt och det vill jag undvika.

Garbardin ja, det funkar bra till byxor. Funkar det till överdelen med, tro?
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 16:14   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Moderna uniformskavajer av sommarmodell brukar var sydd i gabardin. Även dräktjackor och kostymer.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 16:18   #7
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Moderna uniformskavajer av sommarmodell brukar var sydd i gabardin. Även dräktjackor och kostymer.
Aha, okej. Ska kolla upp gabardin, tack
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 21:21   #8
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Jag har rensat upp bland inläggen i denna tråd. /Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 21:49   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle rekommendera Svarta Katten. Där kan du hitta ylleblandning och kappull för 119-129 kr/metern, vilket lär vara betydligt trevligare att ha på sig och dessutom kännas trevligare.

http://www.svartakatten.com/sortiment/tyger.htm

Vill du ha mer kostymtyg så brukar Ohlsons tyger (som finns lite överallt i landet) kunna ha kostymylletyger som stuvar som borde kunna fungera.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 21:51   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det kan också vara idé att spana i second hand butiker. De har ibland plagg med mycket tyg i och bra material billigt som man kan ta isär och använda som tyg.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 18:41   #11
Kiui Kiui är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 11
Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Hej!
Tack för era konkreta svar!
Filttyg, typ hobbytyg eller liknande man kan ha till möbler? Funkar det bra att sy i? Ja, precis, och vadmal i sig är ju rätt dyrt och det vill jag undvika.

Garbardin ja, det funkar bra till byxor. Funkar det till överdelen med, tro?
Jodå, jag tycker att möbeltyg funkar bra att sy i, sydde en maskeraddräkt åt en vän, en ridrock i 1800-talsstil åt honom av möbeltyg. Beror ju helt på vad man hittar. filt är också bra, men lite skörare dock. Ullfilt kan ju funka.
Kiui är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 08:36   #12
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
Kiui skrev: Visa inlägg
Jodå, jag tycker att möbeltyg funkar bra att sy i, sydde en maskeraddräkt åt en vän, en ridrock i 1800-talsstil åt honom av möbeltyg. Beror ju helt på vad man hittar. filt är också bra, men lite skörare dock. Ullfilt kan ju funka.
Jaa, jag köpte faktiskt ett par meter ullfilt att sy överdelen till uniformen i. Det verkar fungera väldigt bra och jag lade rullen bredvid vaddmal/ylle för att jämföra och jag såg ingen jätteskillnad. Nu ska folk inte stå med lupp och kolla materialet i min uniform men vet man inte om att det inte är ylle ser man det nog inte

Ska bli kul detta
Ska bli intressant att se hur den värmer med. Tänkte ge mig på att sy en viktoriansk kappa senare för att ha vid festtillfällen ihop med viktoriansk dräkt och den måste vara varm men bör inte kosta alldeles för mkt heller (vilket det gör med typ 5-6 meter vaddmal eller vad man behöver för hela kappan).

Så om det här filttyget värmer någorlunda kan man ju köra på det. Tror ändå det innehöll en 40 % ull.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 10:23   #13
Kiui Kiui är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 11
Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Jaa, jag köpte faktiskt ett par meter ullfilt att sy överdelen till uniformen i. Det verkar fungera väldigt bra och jag lade rullen bredvid vaddmal/ylle för att jämföra och jag såg ingen jätteskillnad. Nu ska folk inte stå med lupp och kolla materialet i min uniform men vet man inte om att det inte är ylle ser man det nog inte

Ska bli kul detta
Ska bli intressant att se hur den värmer med. Tänkte ge mig på att sy en viktoriansk kappa senare för att ha vid festtillfällen ihop med viktoriansk dräkt och den måste vara varm men bör inte kosta alldeles för mkt heller (vilket det gör med typ 5-6 meter vaddmal eller vad man behöver för hela kappan).

Så om det här filttyget värmer någorlunda kan man ju köra på det. Tror ändå det innehöll en 40 % ull.
Åh, men vad bra att du hittade något.
Näe, precis, de ska bara beundra hantverket.

Jaa, det är alltid roligt att sy något efter en förlaga, speciellt maskeraddräkter. det låter jätteintressant, hoppas att det går bra med den också. Jaa, det är ju en superbra idé att använda samma ullfilt, om den känns bra, blir så mycket billigare, och då kan du lägga ner mer krut på själva dräkten.
Kiui är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons