Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-23, 10:45   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Arrow Bågar till orchidea

Jag tänkte bara höra om det är någon som har koll på vilka bågar man kan köpa till min husqvarna orchidea? Jag har bågen som följde med maskinen och en som heter hoop size som inte alls var rolig. Går det verkligen inte att köpa en vanlig stor båge till orchidea?

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 12:25   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vad du än köper för båge så kan inte maskinen brodera ett större område än 10x10 cm (eller vad det nu är för Orchidea) i taget. Sedan måste ramen flyttas i maskinen och ett nytt 10x10 område kan broderas. Så mönstret måste alltid vara uppdelat, som jag tidigare pratat om.
Det du vinner med större ramar än normalramen är att du slipper spänna om tyget, och alltså har lättare att mönsterpassa. Men du kan aldrig få maskinen att brodera ett större mösnter än 10x10.
Ville bara påpeka det, så att du inte tror att det kan göras enklare med någon annan ram. (Fast nu vet ju inte jag vad Hoop Size är för båge, så vad som är besvärligt med en vet jag ju egentligen inte...). Hur besvärligt det är att fixa till de här delarna till ramen beror på vilken programvara du jobabr med dina mönster i.

Edit: Är du helt säker på att bågen heter Hoop Size? Kan du ta en bild på den så man får se hur den ser ut. Så att det inte är den vanliga plusbågen du talar om. Eller en HoopItAll. Vore bra att veta

Edit igen: Här ser du bild på de originalbågar som finns till Orchidea: http://www.husqvarnaviking.com/us/ac...mber=412464901

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-09-23 klockan 12:32.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 13:11   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ok, de va lite de jag undrade om det absoult inte gick att brodera större än 10x10 cm i taget. Ok, då får jag lista ut hur man delar upp ett mönster.

Ja, det ser ut som min båge på bilden i länken som du visade. Jag har en orchidea 1250.

Jag köpte nämligen ett sånt här kit med båge och borderikort tillsammans som heter Embroideru Accesory Kit och där står det att bågen heter Plus hoop & Hopp Ease. Och så står det att den klarar av att sy ett broderi med maximalt 100 mm bredd och 170 mm höjd utan att ta bort tyget ur sybågen. Sömnadsytan är indelad i 3 arbetsfält. Varje fält är 100 x 100 mm. Position P1 P2 och P3.

Så det ska väl få plats ett broderi som är 100 x 170 mm stort bara jag delar upp det i 3 delar?

// Helen



Senast redigerad av Hellebelle den 2005-09-23 klockan 14:14.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 15:27   #4
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Hej hej!!
I plus bågen kan du brodera 100X170.
Det finns speciella kort från husqvarna som är gjorda för plus bågen. Dom nya broderierna som heter 100X170 går inte för dom är till den nya endless bågen så det måste man kolla. Jag gör inte egna broderier men jag vet att man kan köpa broderier på tex Anthegarn till plus bågen. Om man inte vill köpa kort fr husqvarna.
Lycka till!! Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 16:08   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Rätt uppfattat Helle!
Det är just de där uppdelningen i 3 delar som skiljer Plus-broderierna från Endless-broderierna.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 16:20   #6
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Men Malin du vet inte hur man gör när man delar upp ett mönster då? Det är nämligen så att jag har hur många fina broderimönster som helst som jag vill utnyttja och dom måste väl gå att brodera ut stora i min size hoop båge?

Eller är det bara mönster som är delade och ska se ut så sedan tex i det här kitet jag köpte med kort nr 45 Fantasy flovers så är det blommor i varje ruta men näe det ska gå att tex göra en hel trollkarl i stor storlek i size hoop bågen. För i det kitet så är det massor med mönster i den stora sizen som blir till ett när det är klart.

Då är alltså bara frågan hur man gör för att dela upp ett broderi i 3 delar....det måste ju gå på nåt sätt även med tex nedladdade broderier från internet som det inte står att det ska passa en viss båge. Har jag aldrig sett när jag laddat ner något broderi att det ska passa någon speciell båge. Jag har ju även dom flesta husqvarnas kort på datorn som jag fick med när jag köpte mina broderiprogram. kan man inte dela upp broderierna i något av dom här programmen: Customizing plus eller Digitzing plus? Det är i alla fall dom två program jag har. Sen har jag ju ett kortläsarprogram oxå.

// Helen

Förrästen, hur gör man med sånna där endlessbroderier då?

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-09-23 klockan 16:25.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 16:48   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Alla mönster kan delas upp, men det är inte alls säkert att det blir ett bra resultat!En del blir inte alls bra, en del blir helt perfekta. Om varje färgfält hamnar helt i en av de tre rutorna är det bäst.
I Digitizing plus borde man i alla fall kunna göra det, men jag kan inte ge några instruktioner alls för Husqvarnas program. I Embird finns funktionen tämligen lätt användbar i alla fall.

När du laddar ner broderier står det säkert hur stora de är om du tittar. De är i stort sett alltid i ett stycke, så de kräver alltså så stor båge som de är stora. Är de för t.ex. mega eller gigabåge (gälelr inte din maskin) så står det.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-09-23 klockan 16:51.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 16:55   #8
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
aha men om dom är till för sånna där jättebåger och jag laddar ner broderiet och förminskar det så mycket så det får plats i en szie hoop båge och sedan delar upp det. Går inte de då?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:05   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
I allmänhet mår inte mönster så bra av för stor storleksändring. Om inte ditt program ändrar stygnantalet kan du inte minska mycket alls, men även om programmet gör det får man vra beredd på att det kan bli konstigt. Föröka kan man ju alltid.
Man får nog ändå i huvudsak räkna med att finna sig i att hålla sig till det som ens maskin klarar, eller träna på uppdelning och mönsterpassning.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:51   #10
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Aha jag förminskade en jättefin trollkarl som jag så gärna ville ha och eftersom jag inte fattade hur man gjorde för att den skulle kunna passa i min size hoop-båge (den var innan lite större än min size hoopbåge) så förminskade jag den till min båge som man får med maskinen 10 x 10 cm. Det gick bra, men när jag broderade ut den så blev den lite förvrängd med konturerna längst ned och vid den ena handen. Men resten på resten av trollkarlen blev allting jättefint.

Berodde det på att jag förminskade den för mycket utan att använda det här programmet Reziz plus? I Reziz plus: anpassar den stygnen då vid förminskning och förstoring av mönster?

Ja, jag tänkte träna på hur man delar upp mönster och i alla fall prova (när jag kan dela mönster) att brodera ut och se hur det blir med min maskin.

Men jag vet ju tyvärr inte hur man delar ett möänster. Gick in i customizing plus och valde den båge jag skulle ha sedan valde jag motivet jag ville ha i den bågen och sedan förminskade jag det lite grann så det fick plats i den bågen och sedan tittade jag på hur det skulle se ut i 3D, sedan sparade jag det och det gick. Men sen kom problemet när jag skulle lägga över den i en ruta i programmet VIP Reader/Writer så kom det upp en ruta att det inte gick. Hm, ska gå in och tjeckkolla en extra gång.....
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:58   #11
Lottaa Lottaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 36
Hej Helen , vad kul du har en "orchidea" jag med broderar på en sådan sen 9 år tillbaka och jag har alltid varit nöjd med den .
ska försöka hjälpa dig lite med din båge o så ( lite krångligt att skriva så allt blir rätt bara Hi hi.
jag förutssätter att du har ett broderprogram .
Då väljer du först 100x170 plus hoop först av allt i preference rutan
Då ser du att arbetsfätet är liksom uppdelat i 3 rutorOm du nu har färdiga gjorda plus bilder vilket jag läste att du hade ,,, vi låtsas att du ska öppna bild 1 nu från kort 45
Öppna freference rutan kolla att den står på 100x170 Verticalt
sen går du till arkivmenyn högst upp eller file kanske det står hos dig ( eronde vilket program man har ) där ser du att det står
Open plus/mega designs och en lite pil efter där trycker du på "open P1
då får du fram dina mappar där du har dina bilder eller om du har det på diskett eller så leta reda på ,,,kort 45
sen klickar du på des45101 då ser du att den bilden lägger sig överts som PI
sen gör du om samma sak fast öppnar P2 den här gången och letar på bild 201,, då lägger den sig som P2
sen samma sak igen öppnar P3 letar reda på bild 301 och då lägger den sig rätt vid P3
och då ser du att du har fått fram en hel bild när du sen ska sy den så spar du in varje bild för sig precis som vanligt
sen ska du se till att bågens lila spak är inställd på P1 längst upp så syr du bild 1
sen flyttar du spaken nerot till P2 och byter på själva kortet till bild 2
sen samma sak med bild 3.
oj ,,oj svårt att förklara du får maila om nåt blev oklart hi hi
hälsn lotta
.
Lottaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:15   #12
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej Lotta!

Kul att prata med någon som har en likadan maskin som en själv. Lättare att förklara allting då.

Det är inte dom broderierna som redan är inställda just för att brodera i size hoop-båge som jag vill brodera utan dom har jag redan på ett sånt där kort som jag köpte på husqvarna.

Utan det är tex så har jag laddat ner en massa broderier som jag gärna ville brodera ut och sen har jag fått med en massa husqvarna broderier när jag köpte programmen customizing plus och digitizing plus.

Nu är problemet så här att jag inte fattar hur jag gör för att kunna brodera ett motiv i size hoop-bågen. När jag försöker lägga till ett motiv i Customizing plus i den valda size hoop-bågen så går det inte om jag inte förminskar till 10 x 10 cm i alla fall??? Fattar ingenting????

Förstår du vad jag menar?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:34   #13
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu ska jag göra det här under tiden jag förklarar så allting kommer med:

Är inne i customizing plus. Väljer size hoop-bågen. Lägger till en delfin jag laddat ner från nätet. Som är vidd: 129,7 x Höjd: 68,6 mm. Den är vänd med magen nedåt tvärs över size hoop-bågen (bågen har jag i programmet vänt så den är på höjden). Jag vänder delfinen så näbben är uppåt. Och vill sedan titta på den i 3D men då kommer det upp en ruta som säger: No designs available for 3D view.....du vet säkert vilken jag menar. Varför kommer den upp hela tiden. Delfinen är ju inom hela size hoop-bågen.

Sen tänkte jag att det inte funkade för att man måste dela upp morivet i 3. Och vart gör man det? Jag provade i digitizing men där går det tydligen inte att lägga till färdiga broderier och göra om.

Sen går det inte att öppna en del broderier jag laddat ner från internet. Beror det på att inte husqvarnas customizing plus program eller digitizing plus program kan öppna en del filtyper/broderier som är sparade i någon slagt filtyp?

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:39   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är säkert så att i och med att delfinen inte är uppdelad i delar funkar den inte.
Du bör se de tre sektionerna som prickade rutor, och varje del måste ligga inom en sådan ruta.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:45   #15
Lottaa Lottaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 36
hej igen ,,, ja jag tror jag förstår vad du söker o ,menar
Du kan inte ta ett broderi som större än 100 x100 och lägga dit
Men i broderiprogrammet du har finns det inte ett litet program med som heter design splitter eller så ,, det ingår nu i 3D programmet men jag tror det ingick med i ditt programm om inte så kanske du kan skaffa det
Där kan du ta en 170 bild och dela i 2 delar enkelt så då får du 2 bilder en P1 och P3 ( har jag mycket flitigt använt )
Man ska ju inte förminska bilderna så jättemycket jag tycker dom förlorar väldigt mycket ,, men 20-30% tycker jag är ok det är nog det närmaste du kan komma att att brodera dina större bilder
först förminska sen splitta dom i design splitter i 2 delar
ibland om jag vill brodera en stor bild så delar jag den i 4-6 delar och sen mallar ihop på tyget men det är jättesvårt och pilligt att få snyggt .
om du tittar i mitt album med bakhanddukar så ser du hur jag suttit och lagt ihop små bilder till 170 bågen och sen gjort texten i flera bågar allt gjort i 170 bågen , låter krångligt men jag lovar det blir en vana tillslut
Hälsn Lotta
Lottaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons