Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-21, 16:52   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Cool Mönsteranpassa broderier?????

Hej!

Jag har skaffat mig customizing plus och en kortläsare. Jag märkte när jag skulle brodera ut ett mönster jag valt att man får gissa sig till i vilken ordning den börjar brodera. Finns de andra sätt?

Sen vill jag bygga på en del mönster...tex border som jag vill ha tex i nederkant av en ärm. Hur gör jag då? De finbns ju infa pilar eller mallar att gå efter eller gör det de? Jag menar som tex när man köper ett kort med ett mönster då får man med en bok med alla mönster i och där står ju även vilken del den börjar med. Där finns det juh markerade linjer och sånt som man kan gå efter för att mönsteranpassa men hur gör jag när jag tex har laddat ner ett mönster eller gjort ett eget?

Tacksam för svar!

Ha de bra!

/ Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 17:10   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Med köpemönster, och många gratismönster också, får man färglistor där det framgår vilken ordning och vilka färger det är.
Jag känner inte till ditt program, men i alla program jag ahr framgår också vilken ordning färgerna sys. Så något gissande behövs inte.
Men det avr kanske inte det du menade?
Har du program som låter dig ändra/lägga till/ta bort delar av mönstret så ser du i regel din broderiram, och kan sätta in markeringar själv om du vill ha för att unerlätta omspänning av ramen om det är det du menaar med markeringar.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 19:48   #3
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 56
I Customizing så kan du öppna broderiet du tänker brodera så kan du se vilka färger det broderiet har och i vilken ordning de kommer. På symaskinens sifferknappar väljer du vilket av broderierna du ska brodera. (i vilken ordning du lagt in dem på kortet) Hoppas du förstår vad jag menar... //Sari
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 10:26   #4
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej!

1. Den gamla frågan:

Ok, jag är inne i mitt programm customizing plus. Till höger är det en lista med färgerna som finns i broderimönstret. (Color select) Dom här färgerna, ligger dom i ordning som dom broderas ut alltså? Om jag tex har rött i rutan längst upp och sedan svart i rutan under den så börjar den med rött och sedan svart? (Färgerna ligger i en rad under varandra, inget vredvid)

En till fråga när jag ändå är igång: =O)

2. Den gamla frågan:

Det här med mönsteranpassning: Jag menade att om jag tex har ett mönster i form av en bård och vill ha den två gånger efter varandra så dom går ihop precis vid ändarna. Hur gör jag för att räkna ut att det blir exakt bredvid varandra och i samma höjd och allt sånt med ett broderi som är nedladdat från internet tex där jag iaf tror att jag inte fått med någon lista med markeringar och vilken färg det börjar brodera med. Tex jag kan inte bygga ihop två bårder efter varandra i min normalbåge som följer med maskinen då bården blir utanför och i hoop size verkar det inte gå att knappt göra några broderier. Hoppas ni förstår vad jag nenar annars förklarar jag gärna igen.

-Helen

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-09-22 klockan 11:03.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 11:02   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Reader/Writer fråga...

Hade en till fråga. Mycke när allting är nytt.

3.

Jag hade förminskat ett broderi för att få plats med det i min normalbåge 120x115mm eller i min hoop sizebåge. (Har en husqvarna orchidea maskin) Jag skulle föra över bilderna i rutorna i programmet VIP reader/Writer men på vissa broderier så stod det att dom var för stora för att kunna lägga över.

Så här stod det: Error. Stitch file to big for hoop.

Menar den att broderiet jag vill lägga över är för stort för att passa min hoop sizebåge? Varför står det så? Kan man i programmet VIP reader/writer kryssa för vilken båga man tänk brodera i? Annars förstår jag inte varför det står så. Och om det går att göra hur gör man och var är den knappen?


Tack!

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 11:19   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Föröker besvara så gott det går, fast jag in te kan Husqvarnaprodukterna (men det mesta är ungefär detsamma i alla märken):

1. I alla program jag har är det så att första rutan ät försat färgen.

2. Att mönsterpassas kan vara ganska trixigt och kräver träning. Om bården fyller upp hela ramens brodyryta (inte själva ramen, det är "marginal" på ytan så bågen är störe än broderytan.) är det lite lättare än annars. Då vet du hur stor område du har att leka med, och kan mäta ut var mittpunkten ska vara nästa gång du spänner upp. Vad som sys först behöver du inte bekymra dig om, utan det viktiga är hur det färdiga mönstret fyller upp ytan. Prova!

3. Broderytan på din maskin är 10x10 cm (tror jag, haade du inte en Orchidea? jag känner inte igen 115x120mm alls). Med en större båge kan du sy ut flera 10x10cm-områden utan att behöva spänna om tyget. Du flyttar ramen i maskinen istället. Ditt mönster måste då vara uppdelat i bitar så att varje bit ryms inom ett av de 3 (skulle jag tro) områden din maskin syr ut. På engelska kallas det att man "split design", om du skulle söka efter information.
Vad ditt program har för möjligheter där vet jag inte alls. Embird är ganska bra på det i alla fall.
Skulle du göra ett mönster som är större än 10x10cm kan inte det skrivas till din maskin om du inte delat upp det i bitar.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 15:42   #7
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
3. Hur delar man upp ett mönster i bitar?
Gör man det i costumizing plus? I costumizing plus kan man välja vilken båge man tänker broder i i alla fall. Japp, jag har en orchidea och det är bågen som följer med maskinen jag har och sen har jag köpt till den som heter hoop size. Det finns inga vanliga stora bågar för min maskin va? Utan jag måste använda min hoop size? Tycker det e krångligt när man e ny på allt.

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 15:48   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nu kan inte jag hjälpa till längre, eftersom jag inte har ditt program.
Jag känner inte till beteckningen Hoop Size som namn på en båge, men jag tror mig veta att det finns en Plusbåge som ger ett broderi på ca. 10x17 cm till Orchidea, men inte större om man inte köper Giant Hoop It All som är specialbågar.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 16:41   #9
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Har en D1 men antar att programmet VIP Customizing funkar likadant som på din maskin. Innan du går in i Disk Manager (där du har reader/writer) använder du VIP Customizing, går in i preferences (ikonen som ser ut som ett papper med rader) och väljer in storlek på den båge du vill använda. Här ser man ju om det går att spara i din bågstorlek eller om bilden "hamnar utanför". Spara. Öppna i Disk Manager och för över till diskett (Write disk).
Har du med Tutorials visar det rätt bra hur man ska göra.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:23   #10
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Svar till Barbro....

Hej Barbro!

Jag har gått in i customizing plus och valt plus hoop-bågen. Sedan har jag lagt till ett broderi som jag vill ha som är för stort från början men jag har förminskat det så det ska få plats i min size hoop-båge. Sedan har jag sparat. Men det verkar som det bara går att spara väldigt små broderier ändå.

Säkert jag som inte riktigt fattar ännu.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:45   #11
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Är inte mönstret uppdelat i 10x10-delar går det inte.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:54   #12
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Unhappy Svar till Åsa..

Hej Åsa!

Du menar att om broderiet jag laddat ner eller köpt inte är uppdelat från början så kan inte min maskin brodera ut det?

Om det är så vilken maskin tror du efter min klarar av en stor båge utan att ha en size hoop-båge? För de här var inge kul. Vill ju kunna göra stora fina broderier.

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:22   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det har funnits en Bernina Artista 180 till salu i annons här på sidan. Den kan sy broderier på 15x20 cm i ett svep och är dessutom en mycket bra symaskin. Men den ska ha ART-broderier och kräver speciellt program för det.
Ska du hålla dig till Husqvarna så är det förstås D1 som syr stort (men då kostar det ju en del!), men jag tror även D2 och Platinum har samma stora stygnyta.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 18:42   #14
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Unhappy

Ok, tack Åsa. Jag ska kolla efter beganade brodyrmaskiner. Synd bara för jag är supernöjd med min maskin annars.

Men ska ringa Husqvarna först och tjecka med dom om det helt hundra är så att det inte går att dela upp i 3, ett motiv som är gjort för att broderas ut i ett svep
så det funkar i min båge.

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 19:55   #15
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jomen det GÅR att dela upp! Men inte direkt i maskinen! Det är jag 100% säker på! Men i program som till exempel Embird ka man göra det! ALLA mösnter kan delas upp, men alla blir inte bra!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons