Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-09-19, 19:14   #1
Trådlös Trådlös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 4
Elna 1010 - problem med trassel

Hej !
Jag tänker sy en nalle, och kan för ändamålet disponera en Elna 1010.
Den har enligt uppgift inte använts särskilt mycket, men jag har ändå rengjort matningen och griparen(behövdes).
Jag är nybörjare på detta, sydde en nalle för några år sedan och tänkte det skulle gå bra igen. Men - den syr några stygn och fastnar sedan.
Tråden sitter fast i mekanismen så jag får ta bort spolhållaren för att reda ut det. Har också laborerat med trådspänningen; då sydde den hela tiden, eller, undersidan av tyget blir ett ormbo och den fastnar till slut. Har någon av alla er duktiga några tips om detta ? Jag misstänker starkt att problemet är inställningar, och det har jag för lite erfarenhet av. Tacksam för alla tips om detta, så att ett till barnbarn kan få en nalle, börjar bli en liten tradition....
Trådlös
Trådlös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-20, 05:36   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Ta av över -och undertråden. Ta ut nålen också. Dammsuga undertråds huset väl. Kör maskinen några sekunder utan nål och tråd och se hur det låter.

Sätt tillbaka nålen och över-och undertråden enligt manualen. Om du gjort allt rätt, ska det fungera problemfritt.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-21, 22:01   #3
Trådlös Trådlös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 4
Re Elna 1010 problem med trassel

Tack EsNadisys för tipsen! Jag har nu hittat "felet" verkar det som. Jag nämndeju att matningen låste sig; det berodde troligen på att undertråd-spänningen var ordentligt åtdragen. När jag lättat på skruven på spolkapseln fungerade plötsligt maskinen som den ska. Jag visste inte ens att den justeringen fanns (sa väl att jag är nybörjare?). På köpet lärde jag mig hur man finjusterar sömmen med nåltrådspänningen,det är tills vidare överkurs. Nu har jag i alla fall åstadkommit ett öra till min nalle, och klipper ut kroppsdelarna.Verkar vara ett användbart forum det här, även om många läste min fråga utan någon respons..... Hur som helst är jag igång,återkommer kanske med andra frågor. Lycka till alla med vad ni nu håller på med!
Peter/trådlös
Trådlös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 18:46   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Kul att du hittade felet.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons