Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-01, 13:20   #1
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Har ni samma problem?

Ska försöka skriva så att ni förstår vad jag menar(inte så lätt)
Min maskin har svårt när det blir skillnader i tjockleken på det man syr.
tex. som vid bifogad bild när jag fållar upp kanten och syr med raksöm. När man kommer till en söm som man syr över då slutar den mata för att det är för tjockt.. Jag lyfter pressarfoten, sänker igen, syr ett stygn, lyfter igen. Detta har varit ända sättet, men det blir inte snyggt, stygnen blir olika långa och ibland öglor i sömmen. Det är ännu värre när jag ska sy knapphåll, då får jag hela tiden hålla koll på matningen och hjälpa till med matningen, foten är av plast vilken gör att minsta lilla skillnad i tjockleken gör att matningen stannar.

Har ni sådana problem? eller är min symaskin dålig? Jag har en Brother 2010
Bifogade bilder
 
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 14:09   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det finns en plastmojäng att sätta under pressarfoten när du ska över tjocka stycken. Den hjälper till att utjämna höjdskillnaden och matningen går galant.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 14:53   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag har aldrig sett en sådan plastmojäng som Delfintua tipsar om men jag brukar använda en spillbit av samma tyg eller något annat att bygga upp lite med så att man får samma tjocklek. Funkar för övrigt också alldeles utmärkt i början av en söm där tyget kan vara tjockt och matningen blir lite sämre. Då lägger man spillbiten bakom pressarfoten, kant i kant med tyget man ska sy i och då går det mycket lättare.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 15:08   #4
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Lyftbricka

Så här ser "plastmojängen" ut: http://www.husqvarnaviking.com/se/ac...mber=411173245

Den är jättebra, allrahelst när man ska lägga upp jeans eller sy annat med flera tyglager. Många gånger har jag räddat synålen med hjälp av lyftbrickan. Ofta har man den bland sina sybehör utan att veta vad den är till.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 15:30   #5
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Jag får springa väg till affären och se om de har en plastmojäng. Bra tips med tyg så att man jämnar ut. Har ni några tips så att det mata jämt när man syr knapphåll. oftast är det den översta som krånglar. Det blir svårt att lägga dit tyg så att det blir jämnt. Vid ett tillfälle när jag sydde i flis så fick knapphållsfoten formen av en banan.
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 20:48   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
på många symaskiner tillverkade i asien som t.ex. brother, janome och många av budgetnivå-maskiner (t.ex. husqvarna emerald osv) dvs dessa maskiner är tillverkade i samma fabrik, har en svart knapp på pressarfoten som "låser" den så den är fast horisontell, det kan vara bra. Kanske din maskin har en sådan.

Annars finns det många knep... tygbitar bakom, knapp, osv... jag brukar ha tygbitar bakom.

Men om jag är mitt på tyget så brukar jag ta det försiktigt och lyfta lite aning på pressarfoten, så det lättas men inte helt uppe så det fortfarande är spänning i tråden (trådspänningen är i noll-läge när pressarfoten är uppe) och se till att tyget matas som den skall.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons