Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-11, 08:36   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
syfestivalen i sth

tänkte bara . är det någon som kommer till syfestivalen i sth i år?
vilken dag har du tänkt gå och är det något speciellt som du ska titta på??
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 08:38   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det är lite långt... bor i precis motsatta änden av landet. För mig blir det nog mässan på Kviberg istället. Tror den skulle vara i slutet av Februari.

Jag är sugen på en stor fyrkantig qviltlinjal. Typ 12.5x12.5" eller något sådant. Sen skall jag titta på en roterbar skärmatta. Önskemålen är många - de verkliga behoven är få.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 09:12   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hahaha du satte orden på det.
jag har också en massa jag vill haaaaa, men om jag verkligen behöver ja det är en annan femma.

frågan är om det blir så mycket billigare att handla där, fast att klämma o känna är ju alltid förbaskat kul
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 09:24   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Är det små saker som nya pressarfötter eller dyligt så brukar jag faktiskt handla på nätet. Amazon och Ebay fungerar bra faktiskt. Av någon anledning så är stora kviltlinjaler dyra att skicka så det verkar som om de går att köpa för ett bättre pris lokalt. Men jag har ingen bra lapptekniksaffär i närheten som jag känner till.

Eventuellt kan det vara billigare att köpa båda grejjerna från Amazon och spara bensinpengarna för att åka in till Göteborg.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 09:59   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Genom åren har jag varit med om några syfestivaler och det brukar vara kul och inspirerande att kolla in vad som finns på marknaden. Numera går jag på lördag eftermiddag när många har åkt hem. Då kommer man fram till det man vill se och kanske köpa. Innan dess kan det bli trångt och svårt att ta sig fram.
Förr fanns det bara en Syfestival om året så då kändes det angeläget att hänga på, särskilt passade jag förstås på att gå runt i samband med att jag stod i en monter själv.

Allt som företagen har till salu finns inte med på syfestivalen, men man kan prata med dem om allt. För mig är det positivt ätt ha ett ansikte på någon som man senare har kontakt med.
Sen är det ibland mycket som är totalt ointressant för mig. Vissa år har det varit för mycket scrapbooking och pärlor och för lite tyg och garner. Men symaskiner av olika märken och komplexitet brukar ju alltid finnas liksom demonstrationer och prova-på-kurser med diverse garntekniker.

Inträdet i Älvsjö är numera 120:- så rent ekonomiskt blir det lönsamt först om man handlar mycket för mässpriser. Men det är kul och det är huvudsaken för mig, besöket går på nöjeskontot. Har man tur träffar man på kompisar som kan tipsa om sånt man inte bör missa.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 11:17   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag vill tipsa alla 08 och dom som finns i närheten eller besöker huvudstaden 1-2 feburari om Kreaktiva mässan i Handen. Det är en mindre mässa med massor av möjligheter att pröva på olika saker. Jag själv tycker den brukar vara jättekul. Fin stämming och mycket aktiviteter. Och det brukar vara svårt att gå därifrån.
http://kreativamassan.se/

Givetvis kommer jag att besöka syfestivalen också i Ävsjö.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 12:49   #7
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Jag bor granne (bokstavligen) med mässan så jag lär nog pinna över som hastigast när jag ser alla med sypåsar passera förbi huset.

Jag ska i så fall klämma och känna på tyger och notera kontaktinformation (om man ångrar sig att man inte köpte något + köpa en sådan där lös strykjärnssula av teflon. Vi har strukit sönder vår . Sedan brukar jag köpa Burdatidningar.

Det som är jobbigt med stort utbud är att jag blir så vilse vad jag vill ha. Hittar jag ett tyg som jag tycker om så måste man ju veta vad man ska ha det till och hur mycket det går åt. När jag var i London på höstlovet så åkte jag ut till Shephards market/bush/road (glömt vad exakt det heter) och köpte tyg men då hade jag i förväg fotat av några beskrivningar från Burda med telefonen.

Förra gången jag var på mässan köpte jag min Janome Cover Pro. Så det kan bli dyrt.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 14:41   #8
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag brukar gå på söndagar för då är det mindre trångt.
Jag får ta med i beräkningen att saker jag vill köpa kan vara slutsålda. Men det har inte hänt särskilt ofta.
Det händer att säljarna rear ut en del varor. Då köper jag bra-att-ha-tyger.

Det brukar finnas många workshops som jag vill delta i. Hinner inte med alla utan måste välja. Jag såg vink om att de förhandlar om rabatterat pris om man går 2 dagar. Hoppas det blir så för då kan jag hinna med flera workshops. Inträdet kostar ju en del. Jag lägger det också på nöjeskontot.

Jag brukar också besöka kreativa mässan. Den som Bila flaggat för ovan. Där lär mig alltid något nytt.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 15:34   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har inte bestämt mig än men är ganska sugen på att gå. Brukar bli så dyrt när jag går dit. Beror på barnen vilken dag jag eventuellt kommer iväg. Oftast brukar det vara enklast för mig att ta ledigt på fredagen och gå när barnen är i skolan. Vi får se vad det blir...
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 17:07   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
G, säg till hur det blir så kanske vi kan råkas, Kram Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 19:08   #11
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Jag har aldrig varit där men funderar på att åka. Jag undrar angående mässpriserna - hur ligger priserna på maskiner, pressarfötter och tråd tex om man jämför med butik och internet?
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 19:59   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Mässpriserna på pressarfötter och tråd håller väl ungefär samma pris. Tråd brukar det inte finnas så mycket av. Janome brukar ha lite brodyrtråd och effekttråd. Priserna håller ungefär som vanligt.
Köper du från USA eller england är priserna mycket lägre.
Det som är kul med mässan är att man kan tilla och klämma på saker och se vad som finns. Kolla in nyheterna när det gäller symaskiner.

Sedan är det fantastisk att se alla människor som har samma intresse som en själv. Sitter man hemma i stuga och syr känner kan man sig ganska ensam med sin hobby.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 00:00   #13
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Så där ja, februari är förvisso en kort månad, men det verkar som att plånboken är tom redan den 16:e februari om det är två mässor samma månad... Bila, tack för tipset om mässan i Handen, den hade jag ingen aning om, men den mässan ska naturligtvis undersökas!
Problemet är naturligtvis att det alltid finns så fantastiskt många bra-att-ha-saker att varken utrymme eller portmonnä räcker...
Men det är roligt att gå och titta!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-20, 08:36   #14
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Jag har gått på mässan i runt 10 år. Då var jag bara intresserad av korsstygnsbroderier. Jag gick då med en internetgrupp med samma intresse men många av dem stickade och virkade en del så mitt intresse för det ökade. Då blev det nästan bara garn. Sedan vaknade intresse för pärlor o sånt. Nu går jag på mässan mest för tygernas skull. Jag har en dotter som är snart 3 år och jag har börjat sy kläder till henne och det roligare att köpa tyger man ser i verkligheten. I år tänkte jag även att jag skulle titta på symaskiner då jag bara har en "vanlig" symaskin och är sugen på en overlock
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-20, 18:00   #15
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag har varit några gånger, mest hälsat på min handlare o köpt lite småsaker, brodyr mönster presarfötter o overlocktråd, jag köpte nog lite tyg också.
i år är jag rädd att tygkontot åker upp lite hahaha
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons