Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-11, 19:47   #1
Ninnan Ninnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 3
Question Instruktionsbok Janome MyLock 744D

Hjälp! Jag vet varken hur jag ska trä, smörja eller byta kniv på min nyss inköpta Overlock Janome MyLock 744D. Köpte maskinen på Blocket i förra veckan. Det fanns inga mejslar, fast nyckel till kniven eller andra tillbehör med i köpet. Enligt säljaren hade hon aldrig fått några vid köpet. Instruktionsbok och VHS-band hittar hon inte.

Finns det någon som kan låna ut en instruktionsbok? Bara så att jag kommer igång med att lära mig min nya maskin. Eller har ngt annat förslag på hur jag kan få tag i instruktioner? Har aldrig sytt på en overlock.

Tack på förhand för svar som kan hjälpa mig.
Ninnan

Senast redigerad av Ninnan den 2013-08-11 klockan 20:04. Anledning: Utökat texten
Ninnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 21:36   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns en del filmer youtube.com, gå in där och sök på just den maskinen. Jag tror att du kan få en del hjälp där.

Är maskinen köp i Sverige kan du köpa svensk bruksanvisning. Är den inte köpt i Sverige så vägrar janome sälja en sådan. Janome lägger heller inte ut sina på nätet för nedladding.

Den svenska bruksanvisningen är bristfällig och svår att förstå. Verkar som det saknas det väsentliga. Försökte hjälpa en kompis med hennes Janome overlock, men klarade inte av det med hjälp av bruksanvisningen. Jag brukar ha lätt att förstå bruksanvisningar.

Maskinen du köpt är en bra maskin. Det är bara instruktionboken som är kass.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 22:14   #3
Ninnan Ninnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 3
Question

Tack för ditt svar. Har kollat på Youtube men hittar inget om skötsel som tex vilka ställen som bör smörjas etc. Har din kompis en likadan maskin så kanske jag mot ersättning skulle kunna få kopior av de svenska sidorna eller att sidorna scannas in och mailas till mig?
Ninnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 23:37   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hon har flyttat och inte lämnat någon adress och vi har kontakt längre tyvärr. Men jag saknar henne.
Men kanske finns det någon annan som kan hjälpa dig.

Senast redigerad av bila den 2013-08-11 klockan 23:48.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 05:56   #5
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det låter mycket konstigt att hon inte fått med sig några verktyg vid köpet. Jag har en Janome 644D och där fick jag 2 skruvmejslar, i fast skift nyckel, 1 extra kniv, nålpåträdare, borste samt små nät att sätta på konerna med tråd.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 08:08   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Här är lite hjälp, hoppas att du kan ryska
http://www.youtube.com/watch?v=ZkTkofmJjns
http://www.youtube.com/watch?v=FU8uP_kOQps
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 08:39   #7
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Här finns manualen gratis på engelska (Janomes sida, för övrigt en av få av Janomes sidor där det går att öppna en pdf-fil utan att sidan "kraschar"...)
http://www.janome.cl/wp-content/them...Mylock744D.pdf

Jag har en MyLock 644 och Bila har rätt: manualen är kass!
Hoppas du får lite mer nytta av denna länk när allt är oljat, trimmat och klart:
http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 10:47   #8
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Vet inte om det finns några råd i instruktionsboken var du kan smörja den. Jag har inte den overlocken, tänkte mer på en annan mekanisk overlock av Janomes där det stod ingenting om sådant. Men mekaniska maskiner behöver en omgång med olja ibland. Jag har inte upplevt att det skadat att smörja där griparen rör sig och andra små ställen som snurrar och gnider mot varandra. Rengör från ludd ofta (det samlas där mycket, så ofta är bäst) och smörj där för griparen då och då, behöver inte lika ofta som rengöring, och andra synliga rörliga leder ibland.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 16:05   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, jag har en Huskylock 910 och i min instruktionsbok står det att man ska olja alla rörliga delar.
Innanför den främre luckan.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 19:01   #10
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Kungliga biblioteket kan ha. De har ett pliktexemplar på allt som är tryckt i Sverige.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 00:18   #11
Ninnan Ninnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 3
Post

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det finns en del filmer youtube.com, gå in där och sök på just den maskinen. Jag tror att du kan få en del hjälp där.

Är maskinen köp i Sverige kan du köpa svensk bruksanvisning. Är den inte köpt i Sverige så vägrar janome sälja en sådan. Janome lägger heller inte ut sina på nätet för nedladding.

Den svenska bruksanvisningen är bristfällig och svår att förstå. Verkar som det saknas det väsentliga. Försökte hjälpa en kompis med hennes Janome overlock, men klarade inte av det med hjälp av bruksanvisningen. Jag brukar ha lätt att förstå bruksanvisningar.

Maskinen du köpt är en bra maskin. Det är bara instruktionboken som är kass.

Tack alla Änglar för era svar! Har fått tag i den engelska varianten så länge. Den har bl.a. med en schematisk bild på var maskingen behöver oljas då och då.
Vet inte om maskinen är köpt i Sverige men ska göra ett försök att beställa instruktionsbok. Utgår ifrån att det räcker att jag uppger maskinens tillverkningsnr och att jag köpt maskinen i andra hand.
Något mysko är det med köpet i varje fall. I annonsen på Blocket berättade säljaren att hon använt maskinen endast en gång men glödlampan är kolsvart och spräckt - fungerar alltså inte. Pressarfoten har flera skrapmärken på undersidan. Inga, jag säger INGA som helst skruvmejslar, fasta nycklar, nät, behållare till verktyg etc fanns med av anledning att säljaren aldrig fått med något av detta vid köpet.
Kan det vara så att det följer med tillbehör om maskinen är köpt i Sverige respektive inte om den är köpt i något annat land?

Senast redigerad av Ninnan den 2013-08-14 klockan 00:27. Anledning: Utförligare text
Ninnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 07:46   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När man köper en maskin, så ligger det en tillbehörpåse som janome skickar med och lägger i kartongen. Land spelar ingen roll. Maskinen har en grundutrustning.

Det du berättar verkar skumt. Det verkar inte inte vara sanningen. Men kanske har hon köpt den begagnad och blivit lurad. Och säljer den vidare för att få tillbaka pengarna. Eller ligger det en annan historia bakom?
Det är i alla fall inte du som är skum.

Tillbehör kan du köpa från enland Sewingmaskin direkt eller Gur, dom är mycket billigare där.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 08:29   #13
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Köpte maskiner i andra länder och fick alltid alla skruvmejslar och nät och allt som stod i instruktionsboken som tillbehör. Som jag förstått så brukar det alltid finnas verktyg för nålbyten och tillbehör så att du kan plugga maskinen i eluttaget, trä in och sy. Lampa kan ha brunnit redan första gången din säljare startat maskinen. Pressarfot kanske kan skrapas när säljaren kedjat av, då syr man overlock utan tyget under. Nu vet jag inte vilka skrapmärken är det på den pressarfoten, jag har inte märkt att mina pressarfötter är så värst nötta av det. Men som sagt, jag har ett annat märke, matartänderna kanske skiljer sig.

Det känns tråkigt om säljaren var inte ärlig. Även om hon ville bli av med maskinen, oavsett om man erkänner att man köpt den begagnad eller inte, så kan man inte kräva så mycket pengar om man inte har tillbehören till den.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons