Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-21, 17:31   #1
Tygfantasten Tygfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 67
Billigt och bra strykbord?

Hej!
Jag behöver ett nytt strykbord. Det jag hade släppte i svetsen undertill. Det var från 1980-talet, gissar jag.

Jag har tittat runt lite på olika sajter och har hittat exemplar på ICA, Jysk och MediaMarkt.
Ica och MediaMarkt tar cirka 260-270 kr för en enkel modell.
Jysk däremot, tar bara 100 kr för sin modell.(Finns bara en sort).

Finns det någon här av sysidans besökare som har köpt ett strykbord på Jysk, och som dessutom är nöjd med det?

Jag stryker nästan bara när jag syr, lite strykning av kläder kan inträffa ibland.

Tacksam för svar..
Med vänlig hälsning/ Pia
Tygfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 17:41   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har ett från Jysk på landet. Tycker för min del att det är rangligt och inte särkilt bra. Tycker det är kul att stryka men inte på det bordet.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 18:35   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ska du ha ett lite strykbord vid symaskinen, så har ikea ett av bordsmodell som när jag köpte så kostade under 40 kr. Jag brukar inte använda benen utan bara lägga på bordet. Sedan använder jag mitt lilla resestrykjärn (inköpt på Clas Olsson), det blir varmt fort och kallarnar ganska fort också. Toppen till att stryka en söm eller dyligt undertiden man syr.

Jysk strykbräda känner jag inte till. Vilken strykbräda man ska satsa på är beroende vilket strykjärn man använder. Strykstadioner kräver stadiga strykbrädor av sträckmetall, som klarar av alla ånga.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 21:14   #4
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Mitt bästa strykbord (hittills) är Rörets strykbord. Lite dyrare men stabilt. Lätt att reglera höjden (steglöst) med hjälp av en lite spak. Pinne för strykjärnssladden så att den inte ligger i vägen.

Har klämt på billigare bord men tyckt att de är för rangliga, smalare och tunnare.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 21:58   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
Smirk skrev: Visa inlägg
Mitt bästa strykbord (hittills) är Rörets strykbord. Lite dyrare men stabilt. Lätt att reglera höjden (steglöst) med hjälp av en lite spak. Pinne för strykjärnssladden så att den inte ligger i vägen.

Har klämt på billigare bord men tyckt att de är för rangliga, smalare och tunnare.
Har också ett Rörets och det går bara inte att jämföra med de billigare. Håller helt med dig!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 23:40   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Annars så kan man på loppis o secondhand hitta gamla för billig peng. Min nuvarande är från Erikshjälpen, 40 kr kostade den och den har ursnygg originalöverdrag från 60-70-talet (nästan helt bra skick), men som jag täckt med strykfilt och tyg för att spara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 05:42   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har också röret med spånplatteskiva och skulle inte vilja byta ut det. Jag gillar INTE de modeller som har sträckmetall, tycker rutnätet går igenom när man stryker.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 06:27   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Man behöver tjockare överdrag till sträckmetall. Låt gärna det gamla sitta kvar och sätt ett nytt över.
Kör man med mycket ånga klarar inte spånplattan av. Spånplatta annars det mest stadiga.
Vissa billigare sträckmetall är veka. Rörets är bra men lite dyrare, men som sagt man får vad man betalar för.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 08:46   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För mig tycker jag att rutnätet går genom även genom 2-3 filtar o tyger (så det blir löjligt mjukt). Men det kanske beror på vad man syr för material.

Det är bäst att man hittar det som fungerar för en. Vad som fungerar för dig kanske inte fungerar bra för mig, så att säga. Så jag föredrar de gamla med träplatta. Visserligen skulle det vara bäst att det var metallplatta (inte nät) så det inte ev ruttnar, men hittills har jag inte haft problem men visserligen så syr jag miniatyrsömnad mestadels så det blir bara på begränsat område.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 09:11   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Min platta är inklädd med någon slags plast, sen bordsfilt och till sist tyg, funkar bra för mig.
Eftersom jag numer har syrummet i ett separat utrymme är jag på gång att köpa en till strykbräda och ha i lägenheten och den kommer att bli inköpt på loppis!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 13:57   #11
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Annars så kan man på loppis o secondhand hitta gamla för billig peng. Min nuvarande är från Erikshjälpen, 40 kr kostade den och den har ursnygg originalöverdrag från 60-70-talet (nästan helt bra skick), men som jag täckt med strykfilt och tyg för att spara.
Det är viktigt att strykbrädan inte innehåller äldre skumplast som vid strykning blir till giftig gas, se artikel http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/27/stryk.html , apropå second-handfynd.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 14:10   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Lidl säljer denna vecka viledas strykbräda för 249kr. http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl...ndex_31082.htm Jag köpte mitt strykbord på lidl för ett antal år sen men då var det under deras egna märke, det är fort riktigt bra med både sladdhållare och kontakt på strykbrädan. Dock finns det inte alltid att köpa.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons