Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-26, 11:51   #1
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Spak?

Vet någon vad är det för spak vid 00:12 i klippet. Alltså den spaken som står närmast dig och kan vara till höger eller ställas till vänster:

http://www.youtube.com/watch?v=LQLZ4g6nOe4

Tacksam för all hjälp.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:44   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag gissar att det har med spolningen av undertråd,är inte säker men det är min gissning.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 15:09   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj haha en exakt sådan där med kabinett står på torpet nu. Har dock inte kikat på den på 2 år.

Om det är spaken som ligger just under handhjulet så är det för spolningen.

Eller, spaken på bordet.. den har jag glömt vad den ska göra. Eller så har jag inte klurat ut det. Jag tittade bara på maskinen i några timmar en dag sedan ställde jag undan den igen. (och torpet ligger i Blekinge, vi bor i Göteborg. inte lätt att bara åka dit för att kolla haha)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 15:18   #4
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Den spaken som ligger på bordet. Den kan reglera tänderna som skjuter tyget fram.


Man kan be en granne springa in till en och titta

De är sköna och vackra.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 17:20   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Går inte så enkelt.
Står i skjulet, det är mina föräldrars sommartorp, inte min, inga grannar, jag hälsar på 1-2 ggr/år.

Du har nog lättare att fråga någon annan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 18:57   #6
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Nej, bara skämtat.

Genom att titta noga och prata med en kunnig inom symaskin-frågor har jag fått lite klarheter över den spakens funktioner, tror jag.

1) stopp för hela maskinen.
2) höga tänderna ovanpå undertråden till olika höjder.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 22:51   #7
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Rättelse

Det skulle stå i tidigare inlägg:
2)höja tänderna ovanför undertrådshuset till olika höjder.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 19:02   #8
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Går inte så enkelt.
Står i skjulet, det är mina föräldrars sommartorp, inte min, inga grannar, jag hälsar på 1-2 ggr/år.

Du har nog lättare att fråga någon annan.
Vet du vad?

Äntligen fick jag den igång. Skönheten är ifrån 1952. Det finns kvitto på det, ändå fungerar den
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 19:57   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Härligt.

De gamla sakerna är mycket hållbara!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:21   #10
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Oj haha en exakt sådan där med kabinett står på torpet nu. Har dock inte kikat på den på 2 år.

Om det är spaken som ligger just under handhjulet så är det för spolningen.

Eller, spaken på bordet.. den har jag glömt vad den ska göra. Eller så har jag inte klurat ut det. Jag tittade bara på maskinen i några timmar en dag sedan ställde jag undan den igen. (och torpet ligger i Blekinge, vi bor i Göteborg. inte lätt att bara åka dit för att kolla haha)
En exakt likadant maskin som dina föräldrars, såldes idag för 100 kronor. Det gjorde ont att en sådan skönhet kostar lika mycket som två paket med cigaretter.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:29   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Cigaretter är dyra. Och helt onödiga, stinker och smakar blä. Köper hellre symaskinen.

Nej skämt åsido..
Det är tråkigt att det är så billigt men det är tyvärr så att folk inte längre vill ha sådant, de tar upp mycket plats, de är inte elektriska, bla bla. Symaskin som inte kräver bord är mer värda nu för tiden.

Fortfarande tycker jag att det är galet att man kan köpa t.ex. pfaff 332 för 1000 kr men om man jämför dess prestanda och tålighet med dagens symaskiners och dess pris så borde den kosta typ 30 tusen om inte ännu mer... Eller egentligen om man verkligen tänker på kvalité.. och att man faktiskt betalar 50-60 tusen för nya symaskiner... och om man jämför kvalité så klår den gamla med hästlängder. så varför inte 100 tusen då!

Men jag vet i alla fall att det kostade ett par eller tre månadslöner att köpa en sådan symaskin förr i tiden på 50-talet..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 18:19   #12
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Maskinen som såldes idag var väldigt tung och gjort av ren metall. Det borde betalats tre kronor per kilo för metallen. I så fall skulle 150 kr betalats för den var nåt runt 50 kilo
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 18:33   #13
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Cigaretter är dyra. Och helt onödiga, stinker och smakar blä. Köper hellre symaskinen.

Nej skämt åsido..
Det är tråkigt att det är så billigt men det är tyvärr så att folk inte längre vill ha sådant, de tar upp mycket plats, de är inte elektriska, bla bla. Symaskin som inte kräver bord är mer värda nu för tiden.

Fortfarande tycker jag att det är galet att man kan köpa t.ex. pfaff 332 för 1000 kr men om man jämför dess prestanda och tålighet med dagens symaskiners och dess pris så borde den kosta typ 30 tusen om inte ännu mer... Eller egentligen om man verkligen tänker på kvalité.. och att man faktiskt betalar 50-60 tusen för nya symaskiner... och om man jämför kvalité så klår den gamla med hästlängder. så varför inte 100 tusen då!

Men jag vet i alla fall att det kostade ett par eller tre månadslöner att köpa en sådan symaskin förr i tiden på 50-talet..
Hittade en oljekanna och köpte den väldigt snabbt. Den ser ut så här och är tillverkat i Tyskland. Kanske slutet på 1800-talet:
http://www.nogg.se/photos2.asp?idPho...Homepage=49175
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 19:09   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Den är ju fin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons