Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-10, 17:58   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Broderande symaskin för amatör?

Hej!

Jag är på jakt efter en ny symaskin, men vet inte hur mycket pengar det är rimligt att lägga på den. Jag syr både saker (ex. penselfodral och gardiner) och kläder (festklänningar till vänner, historiska och moderna vardagskläder). I flera år har jag suktat efter en symaskin med brodyrfunktion, eftersom jag gärna skulle designa egna mönster till de festligare kläderna.

De maskiner som man kan föra över egna mönster till via USB-minne, är de bra även till nyttosömmar,som exempelvis vid gardinsömnad? Och finns det någon med så bra kvalitet att den skulle hålla i många år? Jag ger mig förmodligen in i fem års intensiva studier till hösten och vill att maskinen ska vara i gott skick när jag är klar.

Vilken symaskin skulle ni rekommendera mig och hur mycket pengar bör jag lägga? Borde jag kanske strunta i broderifunktionen, eftersom jag ändå inte jobbar som professionell sömmerska? Vad bör jag då i stället sikta in mig på?

/Susanna, som vill vara väl förberedd när hon möter sluga, affärsmässiga symaskinsförsäljare.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 19:34   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Varför inte satsa på 2 maskiner! En ren brodermaskin och "en vanlig"
Då kan du både sy och brodera samtidigt.

Janome har starka och bra maskiner, i alla prisklasser.
Både kombinerade sy och brodermaskiner och även en som endast broderar Janome 350E
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 19:53   #3
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Jag är en som också suktar.. efter att jag har sett vad som går att göra här på sysidan. Men jag tycker att det är mycket pengar, jag har inte sett en vettig broderimaskin under 7000 och jag vet inte hur mycket jag skulle använda den.

Får hoppas att jag vinner på triss
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 20:11   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En ny brodermaskin under 7000,- kan nog bli svårt att hitta, möjligtvis om någon handlare har en Janome 300E kvar

Men det ska finnas en Janome 200E har jag för mig. Men hur stor broderyta det är på den

http://www.pastellen.se/ här finns lite priser

http://www.janome.se/?CatID=1188

På Blocket går det säkert att hitta en beg maskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 14:08   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Jag kan tänka mig att betala en bit över 10 000 kr, om jag bara vet att symaskinen är värd det och att den faktiskt kommer fungera en bra tid framöver, helst tiotals år, som de gamla robusta varianterna. Det som skrämmer mig med de kombinerade sy och brodermaskinerna är att de rymmer så mycket teknik och min erfarenhet av högteknologiska ting är att de inte fungerar tillfredställande i mer än ett år. Som student kommer jag nog inte ha råd med dyra reparationer. Men det kanske bara handlar om skötsel...

Eftersom jag antagligen kommer flytta en del framöver vill jag helst samla på mig så få ömtåliga saker som möjligt, så jag har hellre en dyr symaskin än två. Finns det någon speciell modell ni kan tipsa om? Och får man med alla nödvändiga delar i köpet, eller måste man köpa till massor efter hand?

Är Janome ett märke som alla kan rekommendera?

/Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 14:18   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Innan du köper maskin så kolla in vad du får för pengarna via denna länken
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/

Det är många här på sidan som köpt sina maskiner där. Man får mycket för pengarna. Det är så billigt att du till och med, om det skulle behövas, har råd att skicka den till England för reparation. Jag vet inte vilka som köpt med de är mer än nöjda med sina köp.

Vänliga hälsningar Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 15:43   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ska du designa egna motiv för att brodera så måste du ju tänka på att du ska du även ha programvara som du kan göra det i och dom kostar ju en del även om det finns till mycket bra pris också som t.ex Embird. Vad du sen ska vara noga med är att inte köpa en brodermaskin med för liten broderyta för det växer du snart ur och då ångrar du dig ordentligt. Något hyfsat andrahandsvärde är det ju inte på maskinerna idag.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 16:40   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Personlig tanke: Jag tycker tyvärr att dagens symaskiner är kräsna och plastiga jämfört med de maskiner jag är vana vid, från 80-talet eller ännu bättre, 50-talet. Så även om de kanske syr bra om man inte vet, så är det som natt och dag om man jämför en väloljad fin maskin från 50-talet med en ny.

Så jag skulle hellre ha 2 maskiner, 1 robust gammal maskin att sy med och 1 brodyrmaskin.

Fördelen med gamla symaskiner är att de kostar inte mycket. Bara man köper genom symaskinsbutik så får man garanti och servad maskin. Det är det värt. Loppisar o från privatpersoner har jag TYVÄRR bara haft dåliga erfarenheter. Då kan man köpa bra maskin för 1000-2000 kr. Och sen kan man köpa brodyrmaskin för resten av pengarna.

Jag har en brother innovis 1200. Köpte den för att sy med också, men jag insåg att jag föredrar mekaniska symaskiner så den broderar bara nu. Broderandet funkar utmärkt på den.

Tyvärr är broderandet ett galet dyrt hobby. Jag vet inte, men det kanske är för att det är kvinnligt hobby, och kanske smalt? Men allt är dyrt.. tråd, mellanlägg.. osv.. och programvaran! Tyvärr finns det inga bra freeware/public domain brodyrprogram alls. Embird är mest prisvärt, på det sättet att man får mycket för pengarna. Det är lite omständigt att använda då gränssnittet är lite annorlunda mot vad program brukar vara och inte så intuitivt, men det är något jag har märkt att broderprogram tyvärr ofta lider av och det har dålig dokumentation. Mycket av dokumentation finns inte i själva programmets hjälpsidor (eller har dålig sökning, man kan inte söka på de ord man stöter på och undrar över i programmen) utan man måste leta sig fram på webbsidor, och tyvärr måste man också ofta BETALA för att lära sig använda programmet. Ja, på det sättet är tyvärr maskinbrodyr mycket dyr hobby.

Men om du tar embird så måste man också ha Studio om man ska göra egna design. Om man är van vid att rita vektorbilder har man mycket hemma, men programmet är mycket mycket klen att använda, ungefär där vektorbildprogrammen var i början av 90-talet. Kanske är det bättre om jag inte haft erfarenhet att rita... haha så jag inte har saker som jag saknar! Lite buggigt är det också..

Men ja så är det, har inte hittat någon prisvärd program som båda är kraftfullt och är lätt att använda. Men ändå är djup. Och är billigt.

Så jag sitter med embird.

Tyvärr har jag tappat intresset lite och inte producerat lika många brodyrfiler som jag skulle ha önskat.

Jag hade också Corel Drawing X3, gillar delen att man kan rita i Corel Draw, och på så sätt har kraftfullt vektoreditering, men tyvärr var den MYCKET buggig och lite väl klen på brodyrdelen, man kunde inte editera så mycket där...

Jo, lägg till det faktum att det är så dyrt hobby, att om man ritar själv så måste man ofta sy några provbrodyrer, och på så sätt slösa på tråd,tyg och mellanlägg.....

hahahaha.

EDIT: måste tillägga att ja jag dissade embird här, men det är fortfarande det mest prisvärda programmet, dvs bästa man kan få för pengarna...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 23:52   #9
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Susanna och Ann, jag gick i exakt samma tankar och har skaffat mig nyss en Brother Innov-is 900. Jag är riktigt nöjd med maskinen, den både syr och broderar. Jag har inga storslagna projekt vad gäller broderi, så det som den maskinen erbjuder räcker nog för mig.
Jag köpte den i Sverige för introduktionspris för knappt 7000 kr, inkl 5 års garanti, vilket är avsevärt billigare än på den engelska sajten som nämndes ovan.
Jag tycker det är väldigt viktigt att få känna på maskinen innan man köper och få en ordentlig genomgång av alla funktionen med försäljaren. Tyvärr är det väldigt dåligt med Brother-återförsäljare i Sverige, kolla på din ort.

Vad gäller plastighet och sånt... Visst har jag en känsla att jag har köpt en dator snarare än symaskin, och mina barnbarn kommer säkert inte ärva den efter mig. Men, men... Det är ju riktigt kul grej!
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 14:17   #10
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack, alla hjälpsamma! Det låter minst sagt klokt att ha två symaskiner. En anledning till att jag vill ha en modern symaskin är dock att jag vill kunna sy vanliga raksömmar i moderna material, vilket inte gick med de -50- och -70talssymaskiner jag har ägde och såg haverera inom loppet av ett år. Finns det rejäla, pålitliga symaskiner som klarar nutidens tyger?

Helena, ska jag tolka ditt fantastiska och uttömmande svar som att du inte rekommenderar mig att köpa just den maskinen eller bör jag inte köpa någon alls? För jag förmodar att alla datorprogram är lika jobbiga?

Elena, din Innov-ís 900D, hur stor broderiyta har den? Kan man alltså lägga in egna broderidesign och vilket program använder du i så fall? Och slutligen, fungerar den bra för nyttosöm?

Jag börjar tro att jag kanske ska lära mig brodera för hand istället om datorprogrammen ändå är så buggiga. Hur mycket kostar ett datorprogram med en massa buggar?

/Susanna, som börjar bli desillusionerad

Senast redigerad av Busen den 2009-01-14 klockan 14:48.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 18:19   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vad gäller broderandet så är innovis 1200 inget fel på, det har broderyta som jag inte känt mig för liten för och har broderat ganska problemfritt. Har lyckat med att brodera med "10-pack för 10 kr från göfab" metalltråd! haha! Så broderidelen är det inget fel på.

Det är bara det att de flesta maskiner idag är mer kräsna.

Det är tråkigt att du haft problem med de gamla symaskinerna. Det är tvärtom mot min erfarenhet. Men jag HAR HAFT dåligt erfarenhet med symaskiner som inte haft service och köpts beg från privatpersoner/loppisar, nästan alltid problem där.

Min 50-talare (pfaff 332) syr glatt vad jag än slänger på den. Värsta dåliga tråd eller tråd från antiken, alla tyger osv.

Självklart fanns det mindre bra symaskiner från den tiden också. Men de flesta är nog bara helt enkelt att de inte har fått service. Eller är någon märke som har plastdelar som spruckit eller sytt sönder med åldern. Husqvarna har t.ex. plastdelar som brukar spricka med tiden. Pfaff, Elna och Bernina (bland annat, finns mer!) är bra hållbara märken. Singer är inte lika bra som dess rykte. (måste gå tillbaka i tiden ganska mycket för att få bra maskiner)

Men det allra bästa är att gå till olika symakinsbutiker (inte stormarknader osv) ta med de tyger du kommer sy på och fråga om att få prova på olika symaskiner i de prisklasserna du vill ha, kanske även beg sådana (man får alltid mer för pengarna när man köper beg, dvs att för 2000 kr får man en ny skitsymaskin, medan man kan köpa symaskin som kostat 2-3 månadslöner från 50-talet)
Det är det allra bästa tipset, att ta med egna tyger och provsy. Oavsett om man ska köpa nytt eller beg! Alltid testa först! Om affären inte vill låta dig testa så kan man undra om det är någonting lurt.

(det är en sak som jag sagt till andra folk försöker följa själv nu)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 13:46   #12
LINNW LINNW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 1
Hej!
jag har inte läst igenom de andras svar och jag kommer inte att bevaka tråden. men jag vill varana dig för janome. jag har otorligt mycket problem med min och jag har hört andra som också har fruktansvärda problem med sina janome.

när du väl har köpt en ny maskin kan du i stort sätt aldrig lämna tillbaka dem (viktigt att tänka på).

lycka till!
LINNW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 20:12   #13
Helen966 Helen966 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 38
Jag har en Janome bordyr och symaskin,
den är jag jättenöjd med.
Helen966 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 22:19   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Varningen för Janome-maskiner skulle ju faktiskt kunna gälla ALLA märken för måndagsex får dom nog allihop och då spelar märket ingen roll!
Jag har Janome-maskiner och är nöjd med dom allihop, oj det lät som många, men har 3 en broderi, en mekanisk sy och coverpro.

Vilket maskin/märke som är bäst är mer en smaksak tror jag...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons