Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-11, 10:30   #1
Maian Maian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 3
Resår i byxor

Hej!
Jag håller på att sy ett par byxor i "thai"-stil, dvs stora o pösiga med resår upptill o nedtill. Jag undrar om någon har nåt bra tips på hur man syr en bred resår upptill, en sån som är veckad? Jag är rätt ny på det här området nämligen... Ska man använda sej av elastisk tråd och sick-sacka över den eller?
Alla tips är välkomna!
Maian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 22:32   #2
PinkieXme PinkieXme är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 8
Hej! jag är rätt ny i att sy med resår och så, men jag skulle iallfall sy en "kanal" som är bred nog för att få in resårbandet och sen mäta en bit resor som är så stor som din midja och fötter, och sen stoppa in den i kanalen och se till så att den finns på båda sidor och sen sy ihop det. Om du förstår vad jag menar?
PinkieXme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 04:25   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Du menar säkert en resår som ser ut som om det var spets nertill. den är enkel att sy. Sy ihop resåren först till en ring, prova dig fram till lagom storlek, sen nålar du fast resåren . Jag brukar börja fram , bak ,på sidorna först, sen mellan nålarna, tråckla och prova, en nål för elastiskt material är bra (elastiskt tråd?)
Använd inte raksöm den spricker när du tar på dig byxsorna siz- zac är bra. Gör du en kanal så måste du sy fast resåren annars viker den sig i midjan. Det kan du göra på olika sätt, sy fast , rakt över ,bak , vid sidorna och fram helst six-saz så att inte resåren skadas, annars kan du sy hela vägen, en nere en i mitten och en upp till..
OBS när jag syr på det sista sättet brukar resultatet bli att jaj tappar byxorna, men jag är inte så bra på det här
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 04:59   #4
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Talking

Jag tror att resåren töijer sig når man syr på den eller så går jag ner i vikt varje gång jag syr kanaler
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 06:16   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Jag undrar om någon har nåt bra tips på hur man syr en bred resår upptill, en sån som är veckad?
Menar du linningsresår (en del kallar den muddresår)? Alltså en sån där med en liten vågig kant på ena sidan?

I så fall så klipper du en bit som är i minsta laget för din midja och syr ihop ändarna till en ring. (resåren töjer sig alltid lite när du syr)
Sen nålar du fast resåren på ett par ställen. Du lägger resåren runt byxans överdel så att den vågiga kanten ligger mot byxansöverkant när du nålar.

Sen när du syr så sträcker du resåren så att den vågiga kanten blir slät och syr med lämplig elastisk söm (helst inte vanlig sicksak, utan någon som ger en slät kant in mot resåren) i den nu släta kanten. Sy så nära själva resåren som möjligt, men inte inne på den.
När du sedan släpper efter på resåren och fäller upp den så har du fått en snygg resårkant.

Finessen den vågiga kanten går ut på att kanten är mycket mjukare än resten av resåren så att den viker in sig snällt och sömsmånen blir inte så hård på insidan. Dessutom är det lättare att se hur mycket man töjer den när man syr än när man syr i vanlig resår (tycker jag i alla fall).
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 06:58   #6
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
!! Gud vad dum jag känner mig, har alltid trott att det var en dekorkant som skulle sitta utanpå. Tack Lillith! Vilken underbar sida det här är man lär sig alltid något nytt.
Vet inte vilken maskin hon har, om det finns elastiska sömmar, därför six- saz. hmm?
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 08:48   #7
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Citat:
helen skrev:
!! Gud vad dum jag känner mig, har alltid trott att det var en dekorkant som skulle sitta utanpå. Tack Lillith! Vilken underbar sida det här är man lär sig alltid något nytt.
Samma här!!!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 18:10   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Haha, kul att kunna hjälpa. Nästa gång är det jag som får känna mig dum

Sen jag upptäckte linningsresåren använder jag typ alltid den till kjolar och sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons