Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-17, 07:39   #1
solstrålen solstrålen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Question Hjälp! Hur mycket muddväv går åt?

Hejsan alla syglada människor!

Jag är väldigt mycket nybörjare när det gäller att sy, men oj vad kul det är. Särskilt eftersom min man fick dårpippi förra julen o köpte en svindyr superbra symaskin. Nu slipper man trä om tråden och sprätta var femte minut. Vilket har gjort att jag vågat sy lite barnkläder.

Nu behöver jag er hjälp. Jag har läst flera bloggar och alla verkar vara så duktiga på att göra om mönster lite efter eget tycke o smak. Det har jag inte vågat men nu har jag köpt ett mönster på en heldress (onepiece typ) från Stoff o Stil, efter att ha sytt en tigerdräkt (maken fick sy dit svansen o öronen o dragkedjan, för han är bättre på allt estetiskt än mig) har jag nu vågat mig på att börja sy den efterlängtade one piecen till grabben hemma.
Jag har dock ett problem.
Enligt mönstret ska man sy i resårband, vilket vi gjorde på tigerdräkten, men jag tycker att det hade varit finare med muddväv. Hur gör jag då?
Hur mycket muddväv ska jag beräkna att det går åt?
Jag har tidigare bara sytt kantband (utan bandkantare) och har ingen beskrivning med muddväv så jag kan inte räkna om från något annat mönster.
Dressen är i stl 122.

Tacksam för hjälp
//Solstrålen
solstrålen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 08:27   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Du får nog testa dig fram...
Läste en instruktion på en amerikansk blogg, där man mätte en halsringning och minskade det måttet med 25%.
D.v.s. mät tygets omkrets runt hand- eller fotled, minska med 25%, kontrollera mot omkretsen runt handen/foten så mudden inte blir för lös.

Här finns två fina beskrivningar:
http://gekko-attsyengecko.blogspot.s...y-en-byxa.html
http://syttavanna.blogspot.se/2012/0...-i-byxben.html

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:22   #3
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Mät på ett plagg som du vet passar.
Jag brukar också räkna bort 25%, men sen beror det ju på hur stretchig muddväven är.

Lycka till! :-)
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons