Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-02, 10:52   #1
Chrissy Chrissy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 15
Hur mycket måste man ge för att köpa en bra symaskin?

Tjenare!

Jag undrade bara hur mycket måste en symaskin kosta för att den ska vara bra?

Tacksam för svar.
Ha det gott allesammans.
Chrissy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 08:11   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag skulle nog kanske säga 2500-3000:- för en bra maskin. Då menar jag en maskin utan en massa dekorativa sömmar å så.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 17:37   #3
Chrissy Chrissy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 15
Tjena!

Tack för tipset.
Ett rimligt pris.

Mvh Chrisa Teodoridi
Chrissy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 23:46   #4
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Har köpt en äldre maskin Topsy, som har alla nödvändiga funktioner; rsksömn, siz-saz, knapphål och med ett års garanti + om jag köper en ny maskin från samma affär(Husgvarna)inom ett år får jag använda den summan att betala den nya maskinen med. Bra va...? Maskinen kostade 1000 kr. Köpte som gåva(att träna att sy) till min äldsta dotter.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 10:34   #5
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
Om du inte behöver en ny, kan det bli billigt-tex på second-hand affärer. Där vet de ibland inte vad saker är värda. Hittade en fullt fungerande fin Husqarna från 60talet med alla tillbehör, som kan rätt många sömmar, för 400 kr. Fick öppet köp också, så jag kunde testa den hemma. Såg samma för 1700 i symaskinsbutik.
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 14:48   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Vi kan ha tur i bland när vi köper på loppis mm.ställen. Jag värdesätter garanti som jag får när jag köper från symaskinaffär(12 mån)för att jag har haft krångel med min gamla maskin hemma från början och behövt reparera den 3 ggr. Här får vi inte lämna tillbaka en gammal vara(second hand) om vi inte kommit överens om innan köp eftersom varorna är testade, sägs det, och reglerna har blivit stränga.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 15:09   #7
Chrissy Chrissy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 15
Tjenare!

Tack för de goda tipsen.

Jag undrade Ritva vilken symaskin rekommenderar du ifrån Husqvarna?

Tack
Ha det gott allesammans
Chrissy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 18:04   #8
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
går också i symaskinsköpartankar, men ja har fått en känsla av att man nästan måste upp i 5000 kr klassen för en riktigt bra maskin, och då är jag inte intresserad av massa konstiga sömmar och broderingrejjer utan det vanliga, men en bra stabil maskin som inte hoppar o studsar ner i min famn. men kan ja få en riktigt bra i ett känt bra märke för kring 2000 kr alltså?
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 19:37   #9
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Var inne hos Pfaff, JL Symaskiner i Jönköping, och där fanns det ett hyggligt utbud på begagnade maskiner. Pfaff, Huskvarna Bernina mm. Priserna verkade - vid en snabb koll - vara riktigt OK. Här får man även en trygghet i garantin och supporten.

Mitt tips är att gå till en symaskinsaffär.

Lycka till!
KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 20:29   #10
Chrissy Chrissy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 15
Hej!

Frågan är vilken märke symaskin man ska välja t.ex singer, Huskqvarna osv.
Och får man bra tips när man går in till en affär? De vill väl sälja sin grej känns det som när man går in i vissa affärer.

Ha det gott

With Love
Chris
Chrissy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 06:24   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Man har tex. Husqvarna Emerald 116 som jag förstått på medlemmar här på sysidan är en bra basmaskin utan krusiduller. Tror att både Janome och Bernina har motsvarande maskiner i den prisklassen. Iaf fanns det när jag kikade runt för något år sedan på lokala symaskinsbutiker.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:28   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag rekommderar att gå till en känd symaskinsbutik (dvs butik som säljer och lagar symaskiner och inte någon stormarkrnad) och köper begagnat där. Då får du en symaskin som fått service och 1 års garanti. Oftast är det bättre kvalité på symaskiner från förr i tiden också (dvs innan 70-talet). Kanske lite svårare att trä, men bättre kvalité generellt.
Om jag hade 1500 att lägga på symaskin så skulle jag definitvt köpa en begagnad. Om jag skulle köpa ny så får det vara lägsta gräns på 5000 kr.

Du kan iofs köpa på loppis, direkt av personer, men i min erfarenhet så är det bara strul. Men om du är våghalsig och vill testa o pilla så visst. Men priset är inte så stor skillnad egentligen mellan privatperson och symaskinsbutik.

Oavsett vad du gör - testa! testa testa länge innan du köper, och testa på dina tyger du tänker använda, inte butikens stärkta bomullsväv....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 17:55   #13
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
nu har jag kikat runt på symaskiner, och ska man ha en rejäl bra NY maskin med display och som inte är mekanisk, alltså inte med rattar för inställningar, så måste man ju upp till 6.000 - 8.000 kr, har sytt med berninas activa, vet inte vilkan av modellerna, men inte den alra senaste, under min utbildning och det är en maskin ja trivts mkt bra med, den har allt man behöver, är stabil och inte mkt för att krongla.

men ja tror inte du får en bra maskin för i vart fall under 5.000 kr, och om du köper en begagnad är det ju alltid lite av ett risktagande...
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 11:04   #14
Chrissy Chrissy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 15
Hejsan!

Jag vill tack alla som har gett mig goda tips. Jag ska testa och kolla runt.
Ha det gott.

Mvh Chrissa
Chrissy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons