Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-18, 15:06   #1
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Finsk sida

Hej! finns det någon som har en länk till en finsk sysida, vet att det fanns förut i detta forum, men det är länge sedan, och det är en herrans massa sidor att gå igenom. Inget av mina sökord ger napp. Det skulle vara kul att veta vad dom gör, det finns en massa Danska och Norska men ingen Finsk
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 01:49   #2
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Finska sidor (som ofta är även till en del engelska):
www.kaspaikka.fi
www.lenas.com
kapiokirstu
eurokangas.fi
Den som söker gamla mönster:www.oldpatterns.com
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 11:09   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Talking

Tack Ritva , nu vet jag att det heter Konekirjonta på finska. kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 16:34   #4
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Citat:
helen skrev:
Tack Ritva , nu vet jag att det heter Konekirjonta på finska. kram helena
Tack själv! Hoppas sidorna kommer till nytta. Många gånger går det bra att klicka på Svensk el. Engelsk flagga och få info på det språket.Ha det bra.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 18:51   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Smile

jag kan läsa finska, det är inte det utan jag var så ung när jag flyttade till Sverige så dett fattas en massa ord i mitt ordföråd och ingen ordbok har jag med mig. För att inte tala om att jag har svårt att skriva svenska
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 10:03   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Wink

Citat:
helen skrev:
jag kan läsa finska, det är inte det utan jag var så ung när jag flyttade till Sverige så dett fattas en massa ord i mitt ordföråd och ingen ordbok har jag med mig. För att inte tala om att jag har svårt att skriva svenska
Vi har liknande bakgrund, tror jag, eftersom jag också flyttat till Sverige på tröskeln till att vara vuxen och inte haft Svenska innan. Finska språket har djupare rötter inom mig än Svenska språket men man lär så länge man lever och hoppas på att det går att läsa vad jag skriver på Svenska. Hoppas vi kan byta tankar om allt möjligt gällande sömnad på forumet. Ser fram emot(det här ordet ställer till problem för mig för att jag inte lärt mig vilket jag ska använda, mot eller emot?) bra samarbete, Hyvää yhteistyötä, på finska. Senaste diskussion som jag ser fram emot att delta i är prissättning" som startade när någon ställde frågan vad man kan ta för att sy balklänning(kläder)?
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:10   #7
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Har varit väldigt upptagen men

Citat:
helen skrev:
jag kan läsa finska, det är inte det utan jag var så ung när jag flyttade till Sverige så dett fattas en massa ord i mitt ordföråd och ingen ordbok har jag med mig. För att inte tala om att jag har svårt att skriva svenska
vill här bjuda till en möjlighet att skriva på finska om du (även andra) inte kan skriva på svenska. Du som har intresse kan skriva direkt till min e-post. Det känns inte bra att föra diskussion på finska på detta forum eftersom de flesta inte förstår finska. På finska ser samma text ut så är: Jos haluat voit kirjoittaa minulle henkilökohtaiseen e-postiosoitteeseen suomeksi.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:22   #8
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
Jag tycker det skulle vara trevligt med tråd där man kan diskutera på finska, eller fråga om ord ang sömnad o liknande, själv kan jag inte skriva på finska, trots ca 6 års modersmålsundervisning på grundskolan, men det dyker då o då upp ord som jag inte kan på svenska, ofta ord om kläder, skinn, o ja material...så ja skulle tycka det var kul om man här kunde ha ett sånt forum också, det är nog många här på sysidan som är finsktalande helt eller delvis
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 14:17   #9
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Smile

Tack Ritva för det generösa erbjudandet! På första länken finns det fin, sve, eng, ordbok som handlar om sömmnad. Det jag egentligen var ute efter, om det finns liknande forum som sy-sidan? Där privat personer disskuterar och ev. visar upp sina alster
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 19:46   #10
Pippin Pippin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 26
Hej ni finsktalande!
Jag är född i Sverige av finska föräldrar och det första språk jag lärde mig var finska, och vi har alltid talat det hemma. Jag pratar fortfarande finska med mina syskon. Jag tycker precis som Ida-Maria att det vore kul med en tråd på finska. Jag vill gärna fortsätta läsa och skriva finska så jag inte glömmer bort det. Det tycker jag vore väldigt tråkigt.

Voikaa hyvin, tytöt!

Terveisiä Pialta
Pippin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 23:37   #11
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag motsätter mig inte alls en finsk tråd... Tycker att det känns betryggande att se att det finns medlemmar på sysidan som har finskt ordförråd för syrelaterade saker. Jag är finlandssvensk, finska är mitt andraspråk, och eftersom jag bor i Finland är utbudet av sömnadsrelaterad litteratur större på finska än på svenska. Har nyss beställt en helt underbar bok kallad Joka tyypin kaavakirja, med grundmönster och handledning i hur man ändrar dessa mönster. Boken finns inte översatt till svenska, men den är för bra för att låta bli att skaffa. Förhoppningsvis går det bra att använda den ändå, även om det lär dyka upp en hel del nya specialord.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons