Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-12, 17:20   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Resize plus

Jag har förminskat ett motiv i Resize plus. jag gjorde det genom att skriva in hur bred och lång jag ville ha den och tryckte sedan på Apply. Och sparade sedan motivet, förde över det på minneskortet.

Vet någon om stygntätheten då ändras automatiskt? För när jag broderade ut motivet så blev det väldigt täta stygn.

Det blev även väldigt buckligt och undertråden kom upp nästan hela tiden. Vad beror det på?

Jag broderade på en ficka jag sprättat bort från ett par byxor. I manchestertyg. Hade rivbart mellanlägg under.

Är det någon som har koll på olika underlägg och kan rekommendera något bra mellanlägg?

Bild på misslyckandet kommer snart.

Det är nästan omöjligt att sprätta upp ett broderi va? =( Det sitter ju nu på en ficka som redan var klar så jag kan inte hitta tyg i exakt samma färg och ribbning som det jag hade.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 20:07   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Talking

På manchester bör man använda samma åvanpå som man har till handukar (kommer inte på vad det heter) Jo det ska minska antalet stygn automatiskt. Min trognaste vän är sprättaren och en pinsett hehee
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 20:41   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har aldrig använt det programmet men det låter ju som om det blivit för tätt. Det kan vara svårt att öka eller minska för mycket. Rekomendationen är att inte öka eller minska mer än 20%.

Man kan sprätta även om det kan vara krångligt. Jag brukar försöka sprätta innan jag river bort mellanlägget för jag tycker det är lättare att se då.

Vanligt rivunderlägg och solvy (vattenlösligt underlägg) ovan på. Solvy ska alltid användas på tyger med lugg.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 21:07   #4
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ja, nu när du säger det Alvan så har jag faktiskt sånt där algmellanlägg kvar sen jag broderade på frotté. Det skulle jag ju förstås ha haft ovanpå.

I det programmet ska man kunna förminska och förstora nästan hur mycket som helst som jag uppfattat det. Det är i avläsarprogrammet Customizing plus som man kan förstora eller förminska max 20%. Det var först gången jag använde Resize plus. Man kan säkert på nåt sätt ändra stygntätheten mer men det är svårt att veta hur det blir innan man broderar ut det juh.

Vad tycker ni? Kan man ha det här på sina byxor utan att folk lägger märke till att det är rätt dåligt gjort? Den vita undertråden syns på massor med ställen bla. Motivet sitter på en bakficka på skinkan. Kanske inte så många som kollar på min skinka på nära håll. I för sig så har jag jobbat en del med byxorna. Jag har sytt in dom, sänkt midjan och sytt om linningen på dom och tyckte att det skulle vara kul att få ett snyggt broderi på bakfickan som en liten extra tatch när man ändå hade jobbat så mycket med dom och dom blivit så snygga.

Men varför blir det så bubbligt och klumpigt då? Beror det bara på att jag endast hade ett lager rivbart mellanlägg under eller på nåt mer?
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-12 klockan 21:26.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 21:59   #5
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Citat:
Men varför blir det så bubbligt och klumpigt då? Beror det bara på att jag endast hade ett lager rivbart mellanlägg under eller på nåt mer?
Även om det i Rezise går att minska mer än 20% så är det som Alvan säger, du har nog minskat ett väldigt stort mönster till ett mycket litet.
Tyvärr. Ett tips när man ändrar o donar med mönster är att provbrodera innan. Man behöver ju inte köra hela motivet, bara så man ser att stygnen blir snygga.
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 22:16   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Att det är så tät kan orsaka både det bubbliga och att undertråden kommer upp. Men jag tror att du också har haft för hög spänning på övertråden.

Är det möjligen lite strech i manchestern? Då kan det också vara en orsak i kombination med stygntätheten till att det blir bubbligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 22:34   #7
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Question

Högspänning i övertråden? den skjustreras väl automatiskt? Måste nog ta fram användar boken, har för mig att det inte går att skjustera när man broderar. Ska genast se efter.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 22:55   #8
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Stå ingenting om det, får prova imorgon.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 05:33   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja när jag söker på maskinen så ska det ju vara automatik på det. Då är det väl troligtvis enbart de faktum att motivet är så tätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 07:39   #10
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Har du kollat stygnantalet att det verkligen minskade då du ändrade storleken? Jag har ökat ett mönster i resize från ca 10 cm till över trettio, tätheten blev utmärkt men satinstygnen alldeles för långa, det hade jag säkert också kunnat justera om jag tänkt på det innan. Du har inte alldeles för grov undertråd???
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 07:55   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det stämmer grovleken på undertråden kan vara orsaken. Det gäller att hitta en passande undertråd för den maskin man har. Min gillar inte för tunna, då kommer de upp på framsidan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 08:22   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Citat:
helen skrev:
Högspänning i övertråden? den skjustreras väl automatiskt? Måste nog ta fram användar boken, har för mig att det inte går att skjustera när man broderar. Ska genast se efter.
Olika för olika maskiner!! Även i maskiner som ställer in trådspänningen "automatiskt" kan den i allmänhet justeras.
Om jag inte minns fel har Helle en Orchidea, och om den ställer in automatiskt gör den det helt säkert bara efter en schablon. Den kan man inte alltid lita på.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-06-13 klockan 08:24.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 09:10   #13
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Hej,

Du kan måla med vattenfast tusch om du har rätt färger. Det blir inte snyggt att sprätta bort för du kommer garanterat att få hål i tyget och nästa brodyr kommer inte att hamna på exakt samma ställe.

Varför inte göra en ny ficka i tex en annan färg med ny fin brodyr?

Prova alltid en brodyr innan den sys på det riktiga tyget detta är än viktigare så fort något har ändrats i den. Helst skall man också ha samma tyg men i alla fall ett så likt som möjligt.

Lycka till

Monica Boberg
Ateljé Kreativ
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 09:48   #14
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Helen, lider med dig. Det är inte kul när brodyren blir ful och tyget är slut.

Du har redan fått så många kloka tips, men jag kan inte hålla mig från att komma med ytterligare en synpunkt.

Det är inte lätt att förstora/förminska designens allt för mycket. Även om man har möjlighet att justera stygnantalet. Har ett par gånger försökt att förminska Husqvarnas originaldesigns mer än 50%. Det går knappt. Enklare designs möjligen, men är det många stygn och färgbyten blir det inte snyggt. (Jag har dock inte Resize utan den nya 3D-serien, men det spelar nog ingen roll.)

Som sagt var tråkigt. Sprätta går nog inte. Kan du göra något nytt i form av applikation som döljer misstaget?

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 14:19   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Min janome 11000 har automatisk trådspänning, men det betyder bara att den juster till det inprogramerbara som dom har lagt in i maskinen. den känner inte av vilken tråd du har .när jag broderar står det 2,6 jag får ändra till 1,o för vävstygn och till 1,2 på satinstygnen Om under tråden kommer upp har du för mycket trådspänning på övertråden. det verkar också lite för kompakt mönster.Men om jag använder janomes egen tråd då stämmer spänningen bättre .men det gör jag aldrig.Jag skulle köpa kraftig bommulstyg så nära färgen som möjligt och göra en ny ficka.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons