Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-12, 09:21   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Receptberäknings-hjälp!

Imorgon fyller jag år och då ska jag bjuda på mat. Men hur mycket klyftpotatis ska jag göra?

Vi blir 11 pers, men en äter ingenting (bebis) och två äter rätt lite (3 & 4½ år). Alla kommer direkt ifrån jobb/dagis/skola.
Det blir quornfilé, blandad grönsallad, äppeltzaziki och brytbröd med smör och ost till. Sen blir det tårta efteråt.
Så hur mycket klyftpotatis ska jag göra? Det ska inte vara snålt men inte rester i drivor. Ev. skickar jag med några lite matlåda av resterna.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 09:48   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Grattis i förskott!

Räkna "enligt boken" ungefär (750 gram) 8-10 poatatisar till 4 personer. Vet av erfarenhet att man äter mer potatis än brukligt när det är klyftpotatis. Jag tar alltid till extra och inget blir kvar
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 09:56   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Tack!

Så hur många ska jag göra per person? Är 7 lagom? Jag är kass på att räkna sånt här, har liksom inte så mkt erfarenhet av att laga middag till många. =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 10:02   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle nog räkna 3 potatisar per vuxen person och 1 per barn som äter. Beror ju lite på hur stora potatisarna är också. Är dom små så ta till lite extra.

Man kan ju alltis småsmaska på resterna
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 13:26   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du skall inte ha under 200 gr per person rå potatis om det är många killar som äter mycket så 300 gr st för dom.
När jag bjuder brukar jag ta 300 per person.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 13:39   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Ja, det ska ju inte vara snålt. =)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 13:54   #7
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Titta på http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=2702&tlfo=0. Det finns en ruta att fylla i hur många personer det ska räcka till, och så räknar den om automatiskt.
Enligt receptet ska det vara kummin på och så ska man skala potatisen - det brukar inte jag göra, skalet blir gott och knaprigt.
Jag tror att funktionen med att räkna om finns på alla deras recept, smidigt när man ska göra mat till fler än den klassiska 4-portionersmenyn.

Ett annat sätt att göra potatisen är att bara skrubba dem, halvera på längden så det blir som båtar, pensla med smör eller olja och så strö över salt och peppar. Sen 225 grader tills de är färdiga. De tar lite längre tid i ugnen, men man slipper stå och skära alla klyftor. (jag är lat när det gäller potatis...)
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 13:59   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag har skalat potatisen, barnen brukar gnöla om det är skal på den. Såhärårs är skalet ganska kraftigt dessutom.
Jag använder lite grillkrydda och kanske pressad vitlök uppepå.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:01   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Kollade upp Annas länk, tack för den! Hittade även en massa annan där, chokladpaj och grejer.....
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:03   #10
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
det låter gott.
När jag har klyftpotatis brukar jag ha lite marinerad vitlök och soltorkade tomater med när det börjar bli klart (har man med dem i ugnen från början blir de kolsvarta och oätliga). Det ger lite extra smak och vitlöken är gudomlig att äta som den är.
Jag marinerar själv i rapsolja med kryddor. Oljan kan man ringla över tex pasta eller potatis när det gottiga har tagit slut.

kan tilläggas att jag är receptoman, älskar att laga mat och har ca 2 hyllmeter kokböcker - förutom kokbok i datorn...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:12   #11
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Kul, jag samlar också på kokböcker! Jag har mina på tavelllister längs en köksvägg så man ser framsidan på dem.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:20   #12
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
En hel del av mitt sitter i pärmar - jag prenumererade på recept när jag var i 14-årsåldern - och de skulle inte klara av en tavellist. Istället står de i en hylla under micron.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 16:30   #13
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nej, jag har bara de finaste på tavellisten.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 17:58   #14
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag har inga jag betraktar som finare... skulle vara en då som känns lite lyxigare, men mycket i den innehåller skaldjur och min sambo är allergisk mot sånt.
Annars har jag mest viktväktarkokböcker och mer baskokböcker, och de är så välbläddrade allihop så jag undrar hur de ens håller ihop längre. Men de ska ju användas!
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons