Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-27, 21:11   #1
asali asali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 19
Thailändska fiskarbyxor

Jag tänkte sy ett par tailändska fiskarbyxor men har inget mönster, är det någon som vet om fram och bak-stycke ser exakt lika ut eller om det är ett speciellt grenstycke eller nåt?
asali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-27, 22:10   #2
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
de borde väl vara lite större bak?
men å andra sidan kan jag inte minnas att jag kollade så noga åt vilket håll jag satte på mina när jag hade såna...
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 00:02   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Har ett par äkta thailänska fiskarbyxor och fram och bakstycke är lika stora. De är helt raka från grenen och upp, så midjan blir vid och ngt högre. Två knytband i bomull i sömmen mittfram, som viras åt var sitt håll runt midjan (omlott bak) och knytes fram. Kanten rullas sedan ner i lagom höjd. Benen slutar ovanför fotknölarna. Mina är sydda i lite grövre linnetyg.

Lycka till!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 12:09   #4
Sugar Sugar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 13
Mina ser inte alls ut så. I mina är det 7 olika "fält" plus knytband. Banden sitter mitt bak. Inga sidsömmar.
Bifogade bilder
 
Sugar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 00:12   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Hilda: Du har nog rätt, de är nog delade i flera delar. Åtminnstone är de förlängda upptill i midjan med en påsydd bit. Var så väldigt länge sedan jag använde mina och har inte möjlighet att gå och kolla in dem just nu heller. MIn sambo säger att knytbandet ska sitta fram, för det var så han fick instruktioner om hur han skulle knyta dem av en thailändare. Men om byxorna är liksidiga så kvittar det kanske hur man sätter på sig dem och var knytbanden sitter.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 17:34   #6
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.
Burda har ett Super Easymönster nr 2989. Detta köpte jag i våras. storlekarna är fr 34 - 44.Jag köpte byxor i Thailand, dessa är som, några här har beskrivit dem. Burdabyxorna har fram och bakdel X 2 med 2 inprovningar och förhöjning i bakdelen, samt linning fram och bak X 2. För egen del tycker jag att de sitter snyggast.

Lycka till!
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 19:51   #7
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det finns en bok med byxmönster där tailändska byxor finns med. Har för mig att boken heter just "byxor" och att det är en svensk författare. Jag har lånat den på biblioteket några gånger. Gjorde ett par från det mönstret för länge sen. Har för mig att benen är två rektanglar, ett speciellt format grenstycke och en bred midjelinning som man viker ner när man har dem.

Vad jag minns av dem var att jag gillade karatebyxorna ur samma bok bättre. Klassiska karatebyxor med öppningar i sidorna.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons