Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-03, 09:46   #1
mammanonna mammanonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 5
Göra egen provdocka

Hej!
Vill göra en egen provdocka då mina mått inte stämmer med de som finns färdiga. Har nu hittat instruktioner om två olika sätt, ett där man använder silvertape och ett där man använder klisterremsor (det blir då typ som papier maché). Den i silvertape verkar lättare att göra men jag är lite orolig att det sen vid användning blir besvärligt att nåla, att det kommer att fastna klister på nålarna. Och den av papper kanske är ömtåligare...
Någon som har erfarenhet eller synpunkter på detta? Det är ett tag till jag ska sätta igång men vill redan nu börja planera.
Gott nytt 2014!
//johanna
mammanonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 11:46   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag gjorde en med silvertejp för ett tag sedan, då den provdocka som jag har inte passar längre (har gått upp rejält i vikt efter en MC-olycka). Den var inte speciellt svår att göra, men det är som du misstänker svårt att nåla i den. Det blir klister på nålarna.
Den andra metoden du beskriver har jag ingen erfarenhet av.
Det svåra tror jag är att få stadga och fason på provdockan, men det kanske du redan har en idé om hur du ska göra? Jag löste det genom att använde den "urväxta" provdocka som jag redan hade och hängde den i silvertejp över den. Fyllde sedan ut med vadd där det behövdes.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 12:43   #3
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Jag har ingen erfarenhet av att göra provdockor men jag har en viss erfarenhet av klisterremsor. När de har torkat är de absolut inget klet och eftersom de är av papper bör slutresultatet bli betydligt styvare än om silvertejp används. Skälet till metoden med silvertejp tror jag är att det har varit svårt att få tag i klisterremsor eftersom de inte är lika vanliga som de en gång var.
Klisterremsor kan man hitta i konstärshandeln, de används när man spänner upp akvarellpapper och vid inramning.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 12:57   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag gjorde en av silvertejp nyligen, jag satte den också utanpå en annan mindre provdocka och fyllde ut den där det behövdes.

Ladda upp med ordentligt med silvertejp. Till min gick det åt nästa 4 50 metersrullar. Du behöver många lager tejp, för att få stabilitet i dockan.
Jag köpte tejp hos Clas.
Dockan luktade ganska mycket ibörjan, men det har nu luktar en knappast alls.

Tips: Gör runt halsen sist och spar ärmstumparna mot slutet, då kan du dricka vatten under tiden och du känner dig inte så inåst. Stå gärna mot en vägg när man jobbar framtill, så blir det mindre jobbigt att stå.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 18:20   #5
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
En tanke bara (jag har inte gjort någon docka alls ännu, men lär väl få göra en snart eftersom jag blivit för fet för min köpta ställbara );
jag har funderat på att göra en i tejp och sedan drapera en ny av tyg med den som bas, kan inte det funka? Det måste ju vara tämligen enkelt när man har tejpdockan som modell?

No..?
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 21:22   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Enklast är att fylla ut dockan där du blivit större. På teatrar har man grunddockor som man har ett personligt överdrag anpassat för respektive skådis. Kollar du på nätet hittar du de som säljer stoppningar i form av små kuddar som man stoppar in under ett överdrag som fungerar ungefär som en elastisk kroppsstrumpa.
En del silvertejp torkar och släpper och klister på nålar är en pina så du bör ha något utanpå som du kan nåla i.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 14:51   #7
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Jag blev inspirerad av ett par bloggar, och gjorde ett nytt överdrag till min provdocka, som jag fyllde ut på de ställen som behövde fyllas ut.
Man syr ett supertajt fodral till sig själv av nytt otvättat tyg, för det är meningen att man skall krympa tyget runt dockan så det blir spänt och slätt.
Jag försökte ånga tyget på min docka, men vet inte om det krympte så mycket.
Det var lite pyssligt, krävdes ett par "slopers" men rätt roligt och jag är nöjd med resultatet.
Dockan går att nåla i och dessutom ser den dekorativ ut när den inte är i bruk.
http://lasewist.blogspot.se/2013/02/...-dummy-is.html
http://sewchicpatterns.blogspot.se/2...-tutorial.html
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 15:38   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jösses. Undrar om inte den provdockan är snyggare nu än när den var ny! Vilket jättefint jobb. Du har talang som tapetserare!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 15:47   #9
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Tyvärr så visar bilderna inte min provdocka, utan det är bloggarna jag blev inspirerad av.
Jag ska försöka ta en bild på min docka och lägga ut här på forumet.
Har aldrig gjort det förut bara, så jag måste lära mig det först.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 16:22   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
åh den vitsvarta är ju en prydnad, så vacker!!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 16:48   #11
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Nu har jag lagt ut mina "förbrytarbilder" till allas beskådan.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 17:55   #12
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
Majw skrev: Visa inlägg
Nu har jag lagt ut mina "förbrytarbilder" till allas beskådan.
Din var ju precis lika snygg! Väldigt läcker. Tack för att du delade med dig.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 15:35   #13
Boanli Boanli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 8
Hej,
Jag gjorde en personlig provdocka för ett par år sedan av pappersremsor med klister på baksidan, som man sedan när allt torkat, klädde med gips på insidan för att få stadga. Sedan "klädde" vi utsidan med ett tajt tyg och ev. lite vadd för nålningens skull. Funkar jättebra
Boanli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 14:05   #14
mammanonna mammanonna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 5
Hur det blev...

Hej!
Tack för alla vänliga svar. Det blev efter några försök tillslut så att jag köpte en färdig provdocka. Eller rättare sagt, jag fick en av maken som tyckte att jag skulle ha en "riktig". (Men han tyckte det var rätt kul att testa...) Det blev en Prymadonna från Symnaskinsexperten. Har bara monterat men inte börjat sy än. En A- line kjol ligger först på listan.
mammanonna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons