Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-24, 12:09   #1
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Sätta markörer i arb

när man stickar en tröja med rundsticka?
Hur gör ni då?
Vad använder ni för att markera på enklast sätt?

Och när det står:
Sätt 8 markörer i arb med ca 22-23-25-27-30-32 m mellanrum. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 5 cm minskas 1 m på växelvis höger och vänster sida av markörerna med 8 cm mellanrum totalt 5 ggr (= 8 minskningar per v)

Betyder det då att jag ska minska på höger sida av varje markör ett varv (dvs 8 gånger), sen nästa varv minska på vänster sida av varje markör, (dvs 8 ggr). Nästa varv höger igen? Eller?

Mönstret gäller Drops tunika 112-1.

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=1&lang=se

Tacksam och nån kan hjälpa mig att reda ut detta.
/Kattis
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 12:47   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
När jag stickar på rundsticka och använder markörer så sätter jag oftast på en ring på stickan mellan maskorna för att markera. Sedan så när jag kommer fram till markeringen så för jag bara markören över till höger sticka, eller gör intag/ökning eller vad jag nu har markerat för att göra vid markören. Sedan så finns även fasta markörer som man fäster i maskan men sådana använder jag mig av för att se hur långt jag stickat från en viss markering. Stickmarkörer kan man själv göra av garn eller om man har nå passande ringar hemma. Annars så finns sådana att köpa på de flesta garnbutiker och liknande.

Vad de menar med växelvis förstår inte jag heller. Om de menar att man ena varvat minskar på höger sida och vid nästa minskning minskar på vänster sida om markören. Så som du tolkat verkar det ju vara. Hoppas någon här kan ge ett rakare svar än jag.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 13:16   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
En markör kan vara nåt så enkelt som en säkerhetsnål runt rundstickan. (Behöver man använda en markör för att mäta "4 cm från här" kan man också använda säkerhetsnål.)

Om man använder en hopknuten garnbit så får man ibland se upp så att den inte rymmer iväg i tunneln som blir av maskorna runt stickan.
En garnbit kan man dock använda på ett annat bra sätt: "Gör detta vart fjärde varv" står det ibland. Och vem klarar av att räkna varven alla gånger?
Då kan man göra flera knutar på garnbiten, med öglor emellan. En så kallad "fisk".

(_X_X_X_X

( är den böjda delen på garnet.
X är en knut
_ är ett mellanrum där man kan stoppa in stickan. (En komplett illustration hade haft ett streck ovanför också.)
_ på slutet är ändarna. Man ser alltså skillnad på "fiskhuvudet (" och "fiskstjärten X"

När man kommer till markören flyttar man stickan ett steg bakåt på fisken. Och när man kommit till änden på fisken så sätter man stickan i huvudet på fisken igen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:16   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Virkan skrev: Visa inlägg
när man stickar en tröja med rundsticka?
Hur gör ni då?
Vad använder ni för att markera på enklast sätt?

Och när det står:
Sätt 8 markörer i arb med ca 22-23-25-27-30-32 m mellanrum. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 5 cm minskas 1 m på växelvis höger och vänster sida av markörerna med 8 cm mellanrum totalt 5 ggr (= 8 minskningar per v)

Betyder det då att jag ska minska på höger sida av varje markör ett varv (dvs 8 gånger), sen nästa varv minska på vänster sida av varje markör, (dvs 8 ggr). Nästa varv höger igen? Eller?

Mönstret gäller Drops tunika 112-1.

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=1&lang=se

Tacksam och nån kan hjälpa mig att reda ut detta.
/Kattis
När man läser mönstret står det ju inte "växelvis vartannat varv", men jag skulle tro att minskningarna hamnar på samma ställe om man gör så.
Personligen skulle jag maila och fråga, det är rätt otydligt skrivet.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 18:13   #5
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Tack

för era tips ang markörer, och tack cessi för ditt "fisktips", det ska jag lägga på minnet!

Ang min andra fråga så tror jag trots allt att det borde vara som jag skrev tidigare. För om jag gör så, så minskar jag ju 8 maskor per varv, i 5 varv, vilket blir 40 maskor. och jag ska minska från 188 till 148 m under dessa varv som jag förstår det.
Jag kan inte komma på hur det annars skulle vara???
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 09:16   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
Virkan skrev: Visa inlägg
Jag kan inte komma på hur det annars skulle vara???
Nä inte jag heller.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 14:53   #7
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
jag kör på det

så himla fel kan det väl inte bli...
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 09:20   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
minskningar växelvis tror jag är för att markera fram/ärm/bak/ärm (jag tänker som raglan-minskning)
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 09:30   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nej det tror jag inte i det här fallet.

Det var 8 markeringar på varvet och man skulle bara göra 8 minskningar på varvet. Dessutom är de med från början, så fort nederkanten är klar.

Men gör man minskningarna konsekvent på samma sida markeringen så kommer "randen av minskningar" att vrida sig upp över kroppen.

Nu vill man väl mer att de ska "sitta kvar" på samma lodräta linje relativt kroppen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 09:42   #10
atervo atervo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 126
Jag tror att det kanske skall vara så här.
Första omgången med minskningar gör du till höger om markörerna.
Nästa omgång (efter 8 cm) gör du till vänster om markörerna. Tredje omgången till höger om markörerna osv.
atervo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 10:49   #11
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Så klart!!!

Tack atervo, precis nu förstod jag att jag ska sticka 8 cm slätstickning mellan varje minskningsvarv! (Jag tyckte att det såg lite konstigt ut när jag minskat så mycket 5 varv i rad ) Jag läste det nog som att det var ca 8 mellan minskningarna på samma varv.

Repa upp och börja om... Men är man nybörjare så är man, och det är väldigt skönt att kunna fråga och få hjälp här!
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 11:37   #12
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det är genom att repa upp som man lär sig ju
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons