Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-06-05, 15:48   #1
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Varför så dyrt?

Varför är tyg så dyrt i Sverige? Beror det på dålig konkurrens, höga importkostnader eller annat?

Jag har inte varit så mycket i övriga Europa och kollat på tyger, men i new york city kostar tygerna ca en fjärdedel av vad de kostar i Sverige. Garn däremot är inte billigae i nyc än i Sverige.
I nyc lönar det sig att sy sina egna kläder men det gör det inte om man bor och köper tyg i Sverige.

Igår var jag på "syssla" (pandorobutik?) där genomsnittspriset för vanliga bomullstyger (qultningstyger) var 160kr metern! Jag gick vidare till en annan tygaffär där priset på sidenchiffong var 398kr/metern. Jag undrar vad inköpspriset är på dessa tyger? Är det så att butikerna i Sverige betalar mer för tygerna från sin grossist än jag som kund betalar när jag handlar tyg i nyc? Finns det bara en tyggrossist i Sverige, och denna kan hålla vilka priser den vill eftersom butikerna handlar därifrån oavsett pris?

Är det inte en stor tragik (för staten) att jag som "storkonsument" av tyger aldrig handlar en meter tyg i Sverige? Ingen annan vanlig vara i Sverige är så dyr i jämförelse med USA, vad jag känner till. Att sprit är dyrt förstår man ju när det är 140% moms på det här, men det är väl ingen speciell skatt på tyg som gör det till något man bara ska "lyxkonsumera".

Sidenchiffong är inte heller något som produceras i usa, så hur de kan hålla så låga priser förstår jag icke. Någon som vet?
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons