Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-19, 18:33   #1
lillnettan lillnettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 34
Kjolmönster storlek 60-62

Ska sy en tunn jerseykjol till en bekant som drar storlek 60-62
Nån som kan tipsa om var man kan hitta ett sådant.
lillnettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 19:33   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar Perfekt pasorm Personal Pattern. Gå in på www.pppp.dk. Deras Cd mönster brukar dom flesta mönster klara 150 cm i omkrets. Di skriver ut mönstret på din vanliga skrivare på vanligt skrivarpapper.
Jag själv är ganska stor och har inte standardstorlek och mönsterna har fungerat förvånansvärt bra på mig.
Alla mönster går att skriva ut hur många gånger som helst i olika storlekar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:11   #3
bima bima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 8
Blir det många papper då skrivaren skriver ut?
bima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 22:28   #4
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Det är ganska lätt att göra ett mönster själv från exempelvis boken Else Stiby: Så här gör du mönster till kjol och byxor. Går säkert att få tag på något ex på biblioteket.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 05:11   #5
bima bima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 8
Annars är det lätt att göra en lagom stor rektangel o sätta mudd i midjan. Fast det kanske inte var en sådan kjol du var ute efter
bima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 08:46   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ja det blir ganska många papper och det går åt mycket tejp, men det går inte åt särskilt mycket bläck för det är bara en tunn linje som skrivs ut. Billigt papper och tejp i stora rullar hittar du bla. på Clas Olssons.

Mönsterna blir personligt anpassade, så oftast blir det inget att ändra, så det är bara att sy och det passar. Du skriver in hur längd, byst, midja och höft och sedan gör programmet mönster efter dessa.

Det första jag sydde var en kavaj och den sydde direkt från mönstret och den passade perfekt. Kavajer brukar aldrig passa mina mått, måste på andra mönster ändra jättemycket.
Tilläggas att jag var supermisstänksam och trodde inte att det skulle gå och jag valde att testa med det något svårt. Men det fungerade och jag har sytt många kläder från dessa mönster och inte ha behövt ändra något. Jag tycker dom är toppen, för jag har ingen som kan hjälpa att prova.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 10:21   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ja det blir ganska många papper och det går åt mycket tejp, men det går inte åt särskilt mycket bläck för det är bara en tunn linje som skrivs ut. Billigt papper och tejp i stora rullar hittar du bla. på Clas Olssons.

Mönsterna blir personligt anpassade, så oftast blir det inget att ändra, så det är bara att sy och det passar. Du skriver in hur längd, byst, midja och höft och sedan gör programmet mönster efter dessa.

Det första jag sydde var en kavaj och den sydde direkt från mönstret och den passade perfekt. Kavajer brukar aldrig passa mina mått, måste på andra mönster ändra jättemycket.
Tilläggas att jag var supermisstänksam och trodde inte att det skulle gå och jag valde att testa med det något svårt. Men det fungerade och jag har sytt många kläder från dessa mönster och inte ha behövt ändra något. Jag tycker dom är toppen, för jag har ingen som kan hjälpa att prova.
Det låter jättespännande absolut intressant. Jag har en timglasfirgur men har fått en alltmer humlalik bakkropp pga att jag inte kan gå. Dvs Volymiös mage o rumpa som alltmer liknar jordklotet. Är det så att man köper ett dataprogram, en CD eller en fil hos företaget? Hur funkar det? Det låter mycket intressant för min del.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 14:50   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Man köper CD skivor och de innehåller mönster som kan räknas om i olika storlekar. Antingen skickar man efter skivorna från www.pppp.dk i Damnmark eller hos någon återförsäljare i Sverige, tex sypressen i Västerhaninge.
Skivorna brukar innehålla ca 15-40 olika mönster. Du kan ju skriva ut mönsterna hur många gånger som helst i olika storlekar.
Du skriver in din längd, bystmått, midja, och höftmått och får ett mönster utifrån det.
Skivan installerar du inte på datorn, utan kör direkt ifrån skivan. Sömnad beskrivning på danska.
Mönsterna skriver du ut på din vanliga skrivare med vanligt skrivar papper, du får sedan sätta ihop papprena med tejp.
Lite pyssel, men den tiden spar man in på att sprätta och ändra sömmar.

Senast redigerad av bila den 2010-11-21 klockan 15:01.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:08   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Verkar intressant det där. Ska göra ett test när jag får tid.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 19:33   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Tack Bila! Det låter superbra! Är de mycket dyra och hur många olika modeller finns det?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 20:27   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är mellan 15-40 mönster på en cd och om du köper från Danmark kostar dom 180 danska kronor (kollade nyss ca 227 sv. kr). Lite dyrare om du köper dom i Sverige. Gå in och kolla på deras hemsidan www.pppp.dk

Det finns nog mellan 30 och 40 olika cd skivor.

Senast redigerad av bila den 2010-11-21 klockan 20:48.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 22:23   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Jepp, jag ska gå på uppegupptäcksfärd i monstrens värld.
Täck snälla för din hjälp.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons