Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-05, 18:40   #1
Aifossofia Aifossofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 14
Mest för pengarna?

Hej!
Jag skrev en fråga tidigare angående maskinval!
En enklare fråga kanske är vilken maskin jag ska välja om jag vill ha mycket maskin för pengarna?
Aifossofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 19:14   #2
Grooo Grooo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 3
Det kommer jo an på hvor mye du er villig til å gi da, og hva maskinen skal brukes til...
Grooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 21:56   #3
Aifossofia Aifossofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 14
Jag syr kläder mest. Jag har tittat på maskiner kring 5000 kr.Det viktigaste är att den syr snyggt i trikå. Men den ska även klara grova tyger. Det är inte aktuellt med broderifunktion. Den maskinen jag har nu är väldigt omodern vilket gör att jag nog inte riktigt vet vad jag saknar. Tror ni som vet att jag skulle ha mer glädje av en dyrare maskin än av en enklare och billigare?
Aifossofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 04:16   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
5000 kr är i "billig maskin"-nivå i Sverige. (priserna här är tyvärr på dyr nivå)

Jag kanske kan föreslå Janome Easy Jeans. Den har fått bäst i test och ska sy fint och bra.

Men om du ska sy mycket trikå kanske du ska behålla din gamla maskin för vanlig sömnad och köpa overlockmaskin istället. Overlockmaskin är egentligen bäst på trikå. Inte många vanliga symaskiner syr bra i trikå, de flesta sträcker ut tygerna medan man syr...

Senast redigerad av ichigo den 2008-01-06 klockan 04:18.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 11:20   #5
Aifossofia Aifossofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 14
Jag är medveten om att 5000 är relativt billigt! Jag är även medveten om att overlock vore bra för trikå. Min nuvarande maskin, en Bernina reckord, syr inte trestegssicksack vilket jag saknar och den kan inte göra snygga sticksömmar eller sy bra med tvillingnål. Klarar jag mig med en overlock + min maskin? Vad kan en modern overlock? Det var länge sedanjag sydde på en!
Aifossofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 11:43   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag ber om ursäkt om jag var mästrande eller så, jag tycker i alla fall att prisnivån är galet högt på symaskiner i Sverige! Till och med UK som brukar gnälla över att de har dyra saker har billigare maskiner... (Köpte min senaste maskin från UK och med till och med frakt var det billigare än att köpa i Sverige)

Jag tror du kan klara dig med din symaskin och en overlock. De sömmar du saknar på din symaskin kan du få bättre på overlocken tror jag. Men tyvärr kan jag inte hjälpa mer, jag är novis på overlock. Har aldrig sytt på hemma-overlockmaskin, och har testat industrioverlock en gång för 15 år sedan...

(men jag vill själv gärna ha en!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 11:52   #7
Aifossofia Aifossofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 14
Tack för svaren ichigo! Du har fört in mig på lite nya tankar! Jag har kollat lite på hemsidor från UK som säljer maskiner. Jag är lite feg dock! Skulle i alla fall kännas bra att kunna testa maskinen innan köp!

Jag undrar vad en dyr vanlig maskin kan som inte en billig maskin kan? Jag är inte så intresserad av många prydnadssömmar. Jag vill ha bra kvalitet och kunna sy i olika tyger utan krångel.
Aifossofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 12:26   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du vill testa symaskin så gå till butik som har de maskin du vill ha, och testa där. Sen om du känner att du vill ha den så kan du ju köpa online istället. Lite elakt, ja, men så höga priser de svenska butikerna håller får de skylla sig själva.
En sak att tänka på dock, om maskinen går sönder inom garantitiden så måste du ju skicka tillbaka det och betala frakt själv. (håller tummarna för att min maskin inte går sönder, haha!)

Om du inte vill ha dekorsömmar och sådana saker, behöver du ju inte köpa de maskin med sådant. Mekaniska symaskiner tenderar att vara billigare än elektroniska, och i min åsikt är mekanisk maskin mer hållbar (mindre delar att gå sönder, och tålig för statisk el/åska) och enligt reparatör så är det lättare att laga mekanisk maskin.

(förstås undviker man de billiga skräpen)

Kanske Janome Easy Jeans vore bra val då?

http://www.janome.se/?ItemID=1198

Om du klickar på större bild för bilden så ser du vilka sömmar du får.

elektronisk maskin brukar ha mer dekorsömmar och så. Det finns de som tycker om de fördelarna med elektronisk som t.ex. varning för undertråds slut, att nålen stannar upp eller ner när man slutar sy osv. Så du kanske ska tänka på det.

Jag har sytt på båda, och jag personligen föredrar mekanisk, mer kontroll tycker jag.
Det är jag det. Alla är ju olika. Testa dig fram.

Senast redigerad av ichigo den 2008-01-06 klockan 12:30.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 01:46   #9
PiaT PiaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 22
Smile Mest för pengarna?

5.000:- Är väldigt mycket pengar.Du kan få en jättebra symaskin för de pengarna. T.ex Brothers NV 50 med 135 sömmar och 10 helautomtiska knapphål. tråditrädare m.m. eller en Bernina med alla nyttosömmar.Varför jaga en symaskin ifrån t.ex England för ett par hundrakronor billigare utan support?Jag förstår inte eran dissuktion med att handla billigt utan "support" d.v.s service eller undervisning på maskinen. Oavsett märke måste det vara bättre att köpa en symaskin i Sverige och få garanti och och "hjälp" när man behöver det. Okey, jag har en egen butik men jag har massor med kunder som behöver hjälp och support med sina nya symaskinar oavsett om de är köpa hos mig eller inte.
Jag föreslår att du "kollar" runt där du bor bland symaskinsmärken och sedan provsyr och ser vad de har att erbjudada dig för service/garantiservice/support och därefter gör ditt val.En sak är iallafall säker...alla symaskiner du köper i en Symaskinsaffär är bra kvalitesmaskiner, och allt beror på din säljare egentligen.
PiaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 04:26   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Garantin får man ändå även om man köper från England.

Support behöver man inte alltid, om man är van symaskinsanvändare och man kan få det från annat håll t.ex. mailinglistor, och så är ofta säljaren också intresserad av att svara på mail. Och i mitt fall var det inte frågan om hundralappar utan tusenlappar. 3 tusenlappar närmare bestämt så det var värt det.

OM det i mitt fall bara rörde sig om ett par hundralappar så skulle jag definitivt köpa i Sverige. Men när man inte har mycket pengar så är tusenlapp värd mycket pengar.

Senast redigerad av ichigo den 2008-01-09 klockan 04:29.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 06:09   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Håller också med om att Englands-alternativet är värt att fundera på. Det handlar som sagt ofta om tusenlappar, även om det är en maskin i 5000kr-klassen vi pratar om, och inte "några hundralappar". För mig som student betyder det mycket.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons