Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-12, 13:05   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Stygnsätta i Janomes Customizer

Hej!
Vill på detta sätt slå ett slag för Janomes Customizer (jag har version 10000 Plus). Har nu suttit och lekt en stund, och det blev ett pepparkakshus. I bifogad zip-fil finns såväl bitmappen som jef-filen, och ni som har Customizer kan öppna jef-filen och på så sätt kunna gå in i editeringläget (välj Create...Return to edit...OK). Obs! Detta går endast om filerna är orörda och placerade i samma katalog. Bitmappen får inte förändras alltför mycket i annat program (endast små detaljer), och jef-filen får överhuvudtaget inte sparas från något annat program, även om inga ändringar gjorts, för då fungerar inte längre "Return to Edit". Har gjort det här misstaget några gånger nu . Det man får göra då är börja om från början i Customizer.

Kör man inte Return to Edit, så är det samma som att börja om från början, dvs om man börjar markera en yta och stygnsätta den, så försvinner allt det gamla.

Enda nackdelarna med Customizerns stygnsättning är att det inte går att göra "embossed fills" eller anpassa stygntätheten. Det blir lite hoppstygn och man är litegrann låst till bitmappen (som man visserligen kan ändra lite i medan man håller på, men alla ändringar sparas i bitmappen när man sparar broderiet!). Det blir inte heller något stabiliserande underlag av glesa stygn.
Det går att göra lager, och det går att göra följsamma satinstygn (som i Non-stop-godiset på taket).

/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip pepparkakshus i customizer.zip (27.5 KB, 230 visningar)

Senast redigerad av gunnsan den 2006-11-12 klockan 20:57.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 13:07   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är en skärmdump på hur Customizer-broderiet ser ut om man öppnar det i t.ex. Digitizer.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 16:22   #3
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Tack så hemskt mycket, den var ju kanonfin och kommer ju väldigt lägligt just nu.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 17:13   #4
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Tack från mig också det var ju så fint.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 18:51   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tack, det var roligt att höra
Jag har nu suttit och skrivit ihop en liten manual över hur man stygnsätter just detta pepparkakshus i Customizer, men tyävrr.. både distilled pdf-fil och zippad word-fil är lite för stora för att få bifogas i forumet (596 kb).
Typiskt , när jag suttit och jobbat så länge.
Ni som är intresserade och vill ha beskrivningen, kan höra av er via min sida på sysidan.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 13:04   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Kombinerad stygnsättning

Hej!
Plockar upp den här tråden igen, angående stygnsättning i Customizer, ifall någon fortfarande tycker att det inte går att göra något i det här simpla programmet .
Jag har nu stygnsatt ett stiliserat brudpar i Customizers EasyImport, och därefter stygnsatt textdelarna i EasyEdit. Brudparet och texten har sedan kombinerats ihop i EasyEdit (slagits samman till ett broderi).
Jag skickade CAF-filen till symaskinen och hämtade sedan tillbaka den som JEF-fil till min dator .
Lyckönskningar.jef är alltså helt och hållet åstadkommet i Customizer 10000 Plus. Om någon vill testa detta, så bifogas även bitmappen.
/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip lyckönskningar.zip (40.4 KB, 208 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 17:30   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Tack snälla Gunilla, den ser ju jättefin ut.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 06:55   #8
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Har laddat hem ett gulligt par från clipartpolis i wmf-format som går att stygnsätta automatiskt i Embird, har redigerat den lite bara. Men jag har inte broderat ut den ännu. Du får gärna den oxå att testa med.
Kram och Lycka Till! med Brölloppet. / Ingrid
Bifogade filer
Filtyp: zip brudpar.zip (38.6 KB, 142 visningar)
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 06:58   #9
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
OOPS den hamnade i fel forum, skulle vara under Bröllop. / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 07:06   #10
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Re: Kombinerad stygnsättning

Citat:
gunnsan skrev:
Hej!
dator .
Lyckönskningar.jef är alltså helt och hållet åstadkommet i Customizer 10000 Plus. Om någon vill testa detta, så bifogas även bitmappen.
/Gunilla
Gunilla! jag laddade även hem din fina lyckönskningar, hoppas väl dottern ska gifta sig så småningom. Hi Hi. Tack så mycket för alla fina brodyrer som du delar med dig av.
Kram från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons