Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-13, 16:15   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Smörjfett för symaskiner

Hej!

Är det nån här som vet vart man kan köpa bra smörjfett för symaskiner? Jag vill inte gärna köpa fel så jag vill gärna veta exakt vad det heter o så. Gärna i den kvantitet man behöver som privatperson och att man kan köpa som privatperson. Så inte 1 liters burk eller så.

Jag har plockat isär min brodyrmaskin för att olja och jag insåg den hade ganska många plastdelar (nylon tror jag ) och då vill jag inte hälla på olja för jag har läst nånstans att man INTE ska olja där det skall vara smörjfett.



Maskinen ifråga är Brother innovis 1200 och jag har servicemanualen. (ja, servicemanaual inte användarmanual)

EDIT: det verkar vara 2 olika sorters. Dels en svart för metallstänger och 1 gulaktig genomskinligt för "plastdelarna".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 16:23   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag har läst att certifierade Bernina-tekniker skrivit i yahoo-grupper att nylonkugghjul är självsmörjande. Och att fett bara gör att de drar åt sig smuts som gör att de kan slits mer. Rengöring med mjuk nylonborste tror jag rekommenderades.

Men ska man använda fett på plast så bör den inte vara oljebaserad för att inte skada plasten. "Tri-Flow Synthetic Grease" ska vara säker på plast vad jag läst. Säljs hos någon affär som säljer radiostyrda modeller.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 16:41   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för ditt svar.

Jag låter det vara nu och ska sätta ihop delarna igen.
Det står ju trots allt lite mer detaljerat i manualen, jag ska nog läsa det nogggrannare. Har inte bemödat mig att plocka isär i molekyler. Man ska ju ta saker lite i taget så man inte tar vatten över huvudet eller hur man nu säger det.

Det här är spännande. Skulle vilja få jobba med att skruva och pilla på symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 15:22   #4
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Singers specialfett borde finnas hos de reparatörer/handlare som vill räkna sig som välsorterade.
Till skilnad från typen rullfett mm som ofta innehåller teflon är detta en produkt gjord för smörjning av nylondrev.
Bifogade bilder
 
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 15:52   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Är smörjmedel som innehåller PTFE ("teflon") dåliga för nylondrev? Läste att PTFE används i nylondrev för att ge självsmörjning i alla fall.

http://motionsystemdesign.com/engine...ars-life-0397/

Smörjmedlet jag skrev om innehåller PTFE, och de skriver "Our grease is compatible with most rubbers and plastic". Frågan är om just nylon är undantaget?

http://www.triflowlubricants.com/Tri...ic_Grease.html

Hur ser man skillnad på Singer lubricant för nylondrev och den för motorer och metalldrev? Jag har den senare och den innehåller petroleum vad jag vet som väl är nedbrytande på plaster.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 16:21   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men frågan är om jag knallar in hos en HQ/Pfaff/Singer butik och ber om att köpa Singer-krämen... Tror att de kommer säga nej för man vill inte att folk ska pilla själv! O__o
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:25   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Tuben är ju bara på 15g, så har de sådana så lär det vara för försäljning. Det verkar smått att använda i en reparationsverkstad.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:27   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är ju sant.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 18:41   #9
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Apropå smörja symaskiner så hoppar jag in i tråden hos er här!

Min Singer Tempo 60:s bruksanvisning har ingen information om VAR jag ska smörja den någonstans så är det någon av er som vet hur jag går tillväga?

Jag öppnade delar av maskinen för ett par månader sen för tyckte sicksacken betedde sig konstigt och det bättre av att borsta bort en del damm men vågade inte hälla på symaskinsolja utan att veta mer...
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 19:51   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har fått svar från SMD och han säger att symaskinen är smord i fabriken och att det ska räcka livet ut vad gäller smörjfett. Och att jag inte ska olja heller eftersom det snarare lockar till ludd, att det ska åtgärdas bara om man får problem. Nåja, jag som redan oljat. hoppas det går bra. (och jag tycker faktiskt maskinen går mkt mjukare efter min oljning... nåja, haha)

Så det är väl bra att veta om man har brothersymaskin.

(detta här gäller som sagt min symaskin, inte inhopparens symaskin )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 18:33   #11
CeciliaB CeciliaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 1
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Tack för ditt svar.

Jag låter det vara nu och ska sätta ihop delarna igen.
Det står ju trots allt lite mer detaljerat i manualen, jag ska nog läsa det nogggrannare. Har inte bemödat mig att plocka isär i molekyler. Man ska ju ta saker lite i taget så man inte tar vatten över huvudet eller hur man nu säger det.

Det här är spännande. Skulle vilja få jobba med att skruva och pilla på symaskiner.
Hej, beror ju på var du bor men här på min ort (Hallstahammar, Västmanland) finns det en symaskinservice-man son vill att någon annan tar över verksamheten för han ska pensionera sig, kan var ett tillfälle om du vill jobba med det!
/Cecilia
CeciliaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 20:33   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lite fel ställe för mig, men kanske för andra då
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons