Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-01, 00:16   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Wink Omkrets på trikåmössa till 2 månader?

Ska sy en och undrar vad för omkrets man ska ha på mössan? Jag syr i jnydesigns/mjuka tygers interlock jersey?
Vill ge bort som present
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 12:05   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Se om du hittar huvudomkretsen för en 2-månaders. Det borde finnas i någon form av storlekstabell någonstans. Sedan får du bestämma dig hur pass mycket du ska reducera. Jag har inget av tygen du beskriver så, ta t.ex. 10 cm och dra ut det så att det känns lagom. Jag kan tänka mig att du bör få ca 11-12 cm beroende på tyget. Antagligen närmare 11. Det innebär att du ska töja tyget 10% i så fall.

Ta huvudmått/1,1 om du får 11 cm. Får du 12 tar du huvudmått/1,2. Glöm inte att det är utan sömsmån.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 15:31   #3
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Min yngsta är 2 mån, har 40 cm i omkrets.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 22:59   #4
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Se om du hittar huvudomkretsen för en 2-månaders. Det borde finnas i någon form av storlekstabell någonstans. Sedan får du bestämma dig hur pass mycket du ska reducera. Jag har inget av tygen du beskriver så, ta t.ex. 10 cm och dra ut det så att det känns lagom. Jag kan tänka mig att du bör få ca 11-12 cm beroende på tyget. Antagligen närmare 11. Det innebär att du ska töja tyget 10% i så fall.

Ta huvudmått/1,1 om du får 11 cm. Får du 12 tar du huvudmått/1,2. Glöm inte att det är utan sömsmån.
Måste kompletera med en fråga om det går för sig
I Welidners bok sy og strik 0-3 år. Står det det att man ska sy en 4-kantsmössa till en 6 mån har ett mått på 42 cm bredd(utan sömnsmån)det motsvarar ca 74-80 i storlek som jag sett efter andra mått guider.. Hmmm.... Om mössan är på 42 cm vad motsvarar den eg?! Fattar inte detta?! Motsvarar den ett barns mått på 42 cm i huvudomfång eller barn som har 45 cm i omfång eftersom mössan är sydd i trikå?!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 11:11   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ska mössan utan sömsmån vara 42 cm i omkrets? I så fall ska barnets huvud vara större. Hur stort beror helt på vilket tyg man använder. Om du skriver av exakt som det står i boken är det lättare att tolka vad de menar.

Det är nämligen så att olika slags tyg töjer sig olika lätt, och man kan dessutom vilja att mössan ska sitta olika hårt. I praktiken kan det innebära att mössan passar ett huvud på 42 cm till 60 cm, helt beroende på tyg. Det är det som gör att man egentligen behöver ett eget mönster till varje trikåtyg man använder, även om det är samma mössa/linne/shorts man syr.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-10, 00:28   #6
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Ska mössan utan sömsmån vara 42 cm i omkrets? I så fall ska barnets huvud vara större. Hur stort beror helt på vilket tyg man använder. Om du skriver av exakt som det står i boken är det lättare att tolka vad de menar.

Det är nämligen så att olika slags tyg töjer sig olika lätt, och man kan dessutom vilja att mössan ska sitta olika hårt. I praktiken kan det innebära att mössan passar ett huvud på 42 cm till 60 cm, helt beroende på tyg. Det är det som gör att man egentligen behöver ett eget mönster till varje trikåtyg man använder, även om det är samma mössa/linne/shorts man syr.
Tack för ditt svar, får prova mig fram
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons