Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-07, 11:22   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Question Mönsterkonstruktion till elastiska material

Hej!

Jag har gått på Tillskäararakademin och har gått grundutbildningen där man bla. får lära sig mönsterkonstruktion.

Men vi fick bara lära oss gameldags mönsterkonstruktion eller vad man ska kalla det. Med inprovningar och i tyger utan stretch.

Nu för tiden är ju alla plagg sydda i olika stretchiga material så jag vill gärna lära mig en annan slags mönsterkonstruktion där man konstruerar mönster till kläder med stretch som inte är en massa inprovningar på.

Vart kan man göra det? Skolor, kurser eller böcker?

Tack på förhand!

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 11:56   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
I min mönsterkonstruktionsbok finns ett särskillt avsnitt för trikå. De trikåmönster man skapar utgår man ifrån, för tex t-shirt, skjortgrund och för byxa byxgrund. Boken ger intruktioner för hur man plockar bort/bortser från insnitten. Oftast är trikåplagg enkla. För t-shirt så sänker man ärmhållet ett par cm, gör sidan ngt indragen, rndar halsen efter önskade mått. Ärmen formas om och kortas. För ett par byxor så bortse från inprovningen, möjligen att du får ta bort lite i bakkant för att kompensera inprovningen för att få en tightare modell. Ett annat sätt att rita mönster på är att utgå direkt från sina kroppsmått.

Ett enkelt tips är att mäta av en topp du har i garderoben eller rita av den. Lägg tröjan direkt på mönsterpappret och rita. Du får då ett grundmönster på en topp där du kan justera som du vill, V-ringat eller båthals...

När jag läste mönsterkonstruktion ägnade vi bara sista lektionen för trikå. Det utgår ifrån den övriga konstruktionen, är mycket friare och enklare. Det finns inte vad jag vet särskilld kurs för trikå eller litteratur.

Bara att rita och testa sig fram. Om du tittar lite på plagg i butiker så finns det trikåplagg med sydda insnitt, de har oftast bättre passform. Iaf på mig som har stora bröst och behöver lite extra än bara det trikån töjer sig.

Jo, höll nästan på att glömma... ett mönster för trikå kan behöva justeras (in/ut) beroende på hur mkt töj det är i trikån du ska sy av.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 12:33   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jo, jag har ett litet trikåmönster på en top (ska vara en tight tjejtop med korta ärmar.)

Det var en extrauppgift som vi fick göra på Tillskäararakdemin om vi hann.

Men jag ville göra en tröja efter den och skulle göra långa ärmar men vet inte alls hur man förlänger en sådan ärm eftersom man i vanlig mönsterkonstruktion har en inprovning vid armbågen. Hur tar man bort det och hur gör man armen då? Det blev lite skumt när jag försökte.

Ok, men jag ska kolla upp den där mönsterkonstruktionsboken du hade iaf.

Tack! =O)
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 12:45   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Med en kort ärm skulle jag bara förlänga helt rak i önskad längd..., ngt avsmalnad vid handled. Det man använder sig av från ett grundmönster är oftast ärmkullen, för rätt form.
Ovanligt att man syr böjda armar på trikå. Det gäller bara vävda tyger. Eftersom det inte stretschar...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:56   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej igen!

Ok, tack så mycket. Ska göra så. =O)

Ha det bra!

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 20:13   #6
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
För ett tag sen la jag upp den här grunduppställningen för trikå som jag tycker fungerar jättebra, den har jag användt mycket. Jag tycker att det blir bättre än när man ändrar om de vanliga grundmallarna till trikåmönster.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...llning+trik%E5

Lycka till!
/Ella

Senast redigerad av pelstud den 2005-12-08 klockan 20:15.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons