Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-02, 18:48   #1
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Instruktionsbok Zenith 3207

Hejsan!
Ny på forumet som jag är så kanske en presentation är på sin plats.
Jag är en tvåbarnsmor på lite drygt 30. Jag är rätt pysslig och blandar papperspyssel, jakt och husbehovssömnad.

Nu till min fråga:
Jag har kommit över en Zenith 3207, årtal vet jag ej men nån gång före både ABBA, Beatles och antagligen även Elvis...
Problemet är att jag saknar instruktionsbok och det skulle jag behöva då den krånglar med stygnen. Den vill hoppa över stygn, tråden går av och jag vet inte riktigt hur tråden ska spännas eller träs.

Är det någon som råkar ha en instruktionsbok är jag intresserad av att ta en kopia eller köpa den.

Med vänlig hälsning, Sara.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 15:34   #2
Dag Dag är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 1
Zenith 3207 här med

Hej Jämtlandstös! Jag har också kommit över en Zenith 3207 som din - utan instruktionsbok. Och jag har samma problem med trädningen, den hoppar över stygn och tråden går av.

Jag har hittat sidor på nätet som säger sig ha manualer. Men webbplatserna funkar dåligt och jag vet ändå inte om jag kan lita på dem.

Hoppas att någon hör oss. Hoppas att någon åtminstone kan kopiera sin egen manual.

Lycka till! Dag
Dag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 19:21   #3
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Om manualen tros finns på svenska bör den finnas på Kungliga biblioteket.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 09:18   #4
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Här finns den att köpa:
http://www.fakturan.se/shop/mapp04/vara.asp?idnr=106
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 21:13   #5
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Citat:
Dag skrev: Visa inlägg
Hej Jämtlandstös! Jag har också kommit över en Zenith 3207 som din - utan instruktionsbok. Och jag har samma problem med trädningen, den hoppar över stygn och tråden går av.

Jag har hittat sidor på nätet som säger sig ha manualer. Men webbplatserna funkar dåligt och jag vet ändå inte om jag kan lita på dem.

Hoppas att någon hör oss. Hoppas att någon åtminstone kan kopiera sin egen manual.

Lycka till! Dag
Jag har finulat lite själv och nu är vi vänner jag och maskinen.
Ett av felen jag hade gjort var när jag trädde den, jag hade missat att tråden ska träs in i den tunna ståltråden vid trådspännaren. Då blev det skillnad må du tro :0)
Jag var även tvungen att skruva åt trådspännarskruven på undertrådsspolen rätt mycket, men det har antagligen mer att göra med vilken tråd jag har.

Jag kollade på nån websida där man kunde köpa massa olika manualer men jag fick inte till beställningen men nu tror jag att jag klarar mig ändå.


Idag kollade jag runt på youtube och lärde mig var man justerade pressarfotstrycket.
På utfall du inte redan vet, på ovansidan maskinen i samma skruv som du lossar på för att kunna öppna luckan till lampan och innanmätet, finns det ett "plåtrör" som man kan justera upp och ner.

I övrigt en underbar maskin, stadig och känns trygg men bara fyra plastknappar som kan gå sönder. Annat än min Hugin Rosace...
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons