Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-25, 14:39   #1
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Varm jacka?

Skulle vilja sy en varm jacka. Har gansak mkt vana på att sy, men noll koll på material.

Funderar på ull...
läste lite om bävernylon
vad har vanliga "dunjackor" för ytterskikt?

ska man stoppa jackan med ngt? Allergisk mot dun.
behöver man täta sömmarna på ngt vis?
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 09:24   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har sytt en kappa av en ganska tjock polyser/bomull. med lite impregneringsspray klarar den lite snöoväder hyfsat. Mellanfodret är klippt ur en gammal utsliten kappa i någon ullblandning + tjock fleece. Fleecen är bara som en väst kring kroppen - alltså inte i ärmarna eller "kjolen" för att det inte skulle bli klumpigt. Innerfodret är vanligt halt syntet-fodertyg för att kappan skulle bli mer lättburen och lättare att ta på och av.
Jag gillar att gå varmt klädd så jag tog i allt jag kunde med mellanfodret. Kappan är mycket varm men också tung. Både ullfodret och yttertyget väger en hel del. Ull värmer mer än fleece. Ull värmer även om det blir fuktigt. Ull kräver tvättmedel som är anpassat för ull och kan inte tvättas för varmt... vissa ulltyger kräver kemtvätt.Fleece är lätt och torkar snabbt om det blir blött. Det klarar vanlig maskintvätt och vilket vanligt tvättmedel som helst... somliga blir noppiga så något anitstatmedel kanske kan vara bra... men det spelar kanske mindre roll om det ska vara mellanfoder. Fleece är lite stelt. Ull är kanske inte jättesmidigt om det är tjockt men har ett finare fall än fleece.

Bävernylon tycker jag är överskattat. När det blir lite slitet blir det luddigt och tar åt sig vatten och smuts jättelätt. Då har jag hellre rejäl tjock bomulls/polyester-poplin som jag nämnde ovan och impregnerar den.

Vill du kunna variera hur varmt du ska vara klädd kanske du ska sy en skal-jacka i endast yttertyg och tunnt foder och ha varma tröjor under istället.. eller göra ett löstagbart varmfoder.

Hoppas du fick några tips och idéer nu!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 10:04   #3
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Tack Dreamcatcher!
Jag håller på att sy en kappa, och har funderat på fleece som mellanfoder. Jag läste det här inlägget, och har nu bestämt mig för fleece som mellanfoder men enbart som en väst som du beskriver.
TACK!
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 14:31   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Min underbara och varma kappa är i ull, med ett vanligt tunt foder och sedan fleece i överdelen och vid ärmarna. Jag skulle ursprungligen haft fleece även i kjolen, men fallet var så olika att det helt enkelt inte blev bra.

Hur som helst, att ha extra foder i ärmarna går utmärkt, om man vill ha det. Jag fryser väldigt lätt, och ofta betydligt mer om armarna än mitt-överkroppen så att säga, så en stor del av poängen för mig var just att få en kappa som värmer mig där jag behöver.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons