Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-28, 21:49   #1
Yllet84 Yllet84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 3
Tvillingsöm på overlockmaskin?

Detta är kanske en jättekorkad fråga, men om man har en overlockmaskin, kan man sy vanlig raksöm med tvillingnål på den då? Dvs så att det blir två raksömmar på rätsidan med zick-zack mellan på avigsidan?

Har en billig "skruttmaskin" som rasslar och trasslar som jag inte vågar lite på längre. Har därför köpt en Singer Tradition 2259. Tyvärr är där (vad jag kan förstå) inte möjlighet att fästa två övertrådar och jag kan därför inte sy med min älskade tvillingnål i mina barnkläder längre

Eftersom jag sytt en del barnkläder nu så verkar det intressant att skaffa en overlockmaskin och det är just därför jag ställer denna frågan, för det hade liksom varit ännu ett argument

Hoppas någon kan svara på min "Nybörjarfråga"
Yllet84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 05:17   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Hej

En overlockmaskin kan bara sy overlocksömmar, alltså sömmar där den kastar runt ksnten och klipper med kniven.
En overlock syr inte raksöm, däremot har covermasinerna en kedjesöm som ser ut ungefär som raksöm men det går inte att sy den med tvillingnål. Däremot brukar ju de flesta covermaskiner förutom kedjesömen även kunna sy täcksöm, viket är likt som det blir med tvillingnål.

Vet inte om detta kaanske förvirrade mer än det hjälpte men men
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 06:48   #3
YlletKajsa YlletKajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 11
Hejsan!

Jo, tack, de hjälpte en del Har läst på som bara dem om overlock och covermaskiner de senaste dagarna Men locka mig inte nu att köpa en Cover istället

Lyckligtvis har jag sett nu att det faktiskt går att köpa till en liten pinne till min Singer så att jag kan sy med tvillingnål där! Nu ska jg bara få tag i den lillerackaren och sen köpa mig en overlockmaskin, så har jag ju allt jag begär för tillfället iaf! En cover får bli till senare
YlletKajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons