Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-08, 16:37   #1
YlletKajsa YlletKajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 11
Vilken nål??

Har precis varit och hämtat ut min första overlock-maskin hos mitt DHL-ombud En Singer är det.

Lyckades faktiskt trä den och sy en liten provsöm som blev riktigt bra! Fast jag har ett litet problem. Nålen som satt i gjorde helt förstora hål i mitt jersey-tyg. Jag kan absolut ingenting om storlek på nålar och sånt och jag har förstått att man inte har samma nålar i vanliga maskiner och overlocks, så jag kan ju inte byta till den som sitter i min andra maskin...

Så, vad ska jag köpa för typ av nål? Har hittat att det finns overlocknålar att köpa, men finns det stretchnål till overlock också?? Hittar bara att det står overlock, rätt och slätt... Nålen som sitter i är av storlek 90/14. Vad betyder de siffrorna och vad ska jag ha istället?

Hoppas på att kunna få lite svar på alla mina nålfrågor
YlletKajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 21:29   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vissa overlockar ska ha precis likadana nålar som vanliga symaskiner!

Det finns olika NÅL-SYSTEM ! Vilket du ska ha bör stå i bruksanvisningen, ofta finns det också på en skylt på maskinen. Endast nålar med detta system ska användas. Det vanligaste nålsystemet är 130/705. Här t ex:
http://webbshop.symaskinsgrottan.com...160-c-163.aspx

Det finns många nålgrovlekar, de är lika fast det är olika nålsystem. 90-nål kan passa för kraftig trikå. För typ t-shirt är det lagom med 70 eller 75.
Du frågade vad 90/14 betyder: Båda anger grovleken, 90 är den svenska numreringen och 14 den engelska. Du behöver bara bry dig om 90 alltså!

Det allra viktigaste är att man byter nål OFTA, ungefär när man sytt ett-två plagg. Och naturligtvis dessutom om man stött i nålen eller den blivit lite böjd.
I trikå är det extra viktigt, för om nålen är dålig kanske man inte märker det, men det kan dyka upp små hål längs sömmen efter första tvätten.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 07:54   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vad har du för maskin? I min HQ s25 ska det vara EL-nålar.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 14:57   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har Elna overlock.
Det bästa är att följa sin bruksanvisning!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 17:57   #5
YlletKajsa YlletKajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 11
Tack så mkt! Jag ska nog kunna hitta rätt nål, får gå till min lokala sybehörsaffär och fråga först

Känns bra iaf att 90 var till grova tyger, för de var just det jag misstönkte, blev liksom tydliga hål i mitt jersey-tyg!
YlletKajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 20:43   #6
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har en Elna lock av något äldre modell. Jag har nyss haft den inlämnad på genomgång. Då fick jag höra att jag ska använda nål nr 70 el 75 för bäst resultat.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 21:40   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb Hittat svar!

Nu har jag hittat PRECIS vad alla olika overlockar ska ha för nålar. Det är inte samma för alla. I tabellerna ser man enkelt vilken som är bäst. Klicka och spara!
http://www.schmetzneedles.com/pdf/ho...d_overlock.pdf
http://www.schmetzneedles.com/pdf/sc...k-machines.pdf
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons