Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-14, 15:33   #1
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Webbsida om antika symaskiner

Tänkte bara tipsa alla er som är intresserade av gamla och antika maskiner om denna sida:
http://needlebar.org/main/

Det är ett museum som har lagt ut mycket information kring antika symaskiner, instruktionsböcker, m.m.

Jag har även skickat detta som ett "Länk"-förslag till Sysidan.

Hoppas någon blir glad och har lite nytta av länken!
Jag hade i alla fall en trevlig stund och hittade dokument om nålar!

Tjolahopp!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 16:28   #2
lielta lielta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 81
Fina maskiner! Man får lite habegär...
lielta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 17:28   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kul! Jag ska kolla några, men det blir ur minnet eftersom vi inte bor ihop längre.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 20:36   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
men åååh vad roligt tack för intressant länk
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 13:18   #5
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Thumbs up

Wow, vad härligt! Fin sida med mycket info! Egentligen är det urkonstigt att jag har det minsta intresse för dessa - jag är komplett oteknisk, jag har aldrig någonsin undrat varför eller hur bilar, brödrostar eller radioapparater fungerar - men just symaskiner är ju extremt intressanta!

Jag har ju två gamla maskiner som används dagligen - Husqvarna Zigzag och Husqvarna 2000, samt en trampsinger och en annan antik Singer raksöm (motor), och står just i begrepp att skaffa mig en modern "värsting". Min korta romans med min billiga overlock har gjort det nödvändigt att skaffa en ny, och det blir nog en Janome 644D.

Något som jag ÄLSKAR med de gamla maskinerna är deras underbara bruksanvisningar, det Nias och formuleras artigt och de kolorerade bilderna är fantastiska! Märkligt nog är också alla illustrationer glasklara - varenda bild är så tydlig och detaljerad att man undrar vad som har hänt när man ser moderna bruksanvisningar... Tänk till exampel på alla dessa suddiga och obegripliga trädningsscheman för overlocker... Som hänvisar till färgkoder men har svart-vita bilder... *suck*

En favorit som jag är verkligen förtjust i, men som jag aldrig har rört ens, är Elna Lotus! Vilken fiffig och futuristisk maskin! En sådan tror jag Austin Powers syr på! :-)

Givetvis är dagens toppmoderna maskiner fantastiska - i alla fall de bästa. Men det finns något fult och lite skamligt i att märkena är billiga fasader idag. Få märken ägs av någon särskilt insatt, de flesta är rena ivestmentbolag där cheferna idag kränger symaskiner för att i morgon ha bytt till livsmedel, rynksalvor eller bildäck...
De gamla maskinerna andas kvalitet och en särskild stolthet, med uppfinnare som lagt ned sin själ i att göra en fantastisk maskin med användaren som första prio. Så tuffar de också på än idag, 50-100 år senare.
Tack för en superb länk, hoppas den läggs in i länkregistret permanent!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 14:59   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
jarock skrev: Visa inlägg
Wow, vad härligt! Fin sida med mycket info! Egentligen är det urkonstigt att jag har det minsta intresse för dessa - jag är komplett oteknisk, jag har aldrig någonsin undrat varför eller hur bilar, brödrostar eller radioapparater fungerar - men just symaskiner är ju extremt intressanta!

Jag har ju två gamla maskiner som används dagligen - Husqvarna Zigzag och Husqvarna 2000, samt en trampsinger och en annan antik Singer raksöm (motor), och står just i begrepp att skaffa mig en modern "värsting". Min korta romans med min billiga overlock har gjort det nödvändigt att skaffa en ny, och det blir nog en Janome 644D.

Något som jag ÄLSKAR med de gamla maskinerna är deras underbara bruksanvisningar, det Nias och formuleras artigt och de kolorerade bilderna är fantastiska! Märkligt nog är också alla illustrationer glasklara - varenda bild är så tydlig och detaljerad att man undrar vad som har hänt när man ser moderna bruksanvisningar... Tänk till exampel på alla dessa suddiga och obegripliga trädningsscheman för overlocker... Som hänvisar till färgkoder men har svart-vita bilder... *suck*

En favorit som jag är verkligen förtjust i, men som jag aldrig har rört ens, är Elna Lotus! Vilken fiffig och futuristisk maskin! En sådan tror jag Austin Powers syr på! :-)

Givetvis är dagens toppmoderna maskiner fantastiska - i alla fall de bästa. Men det finns något fult och lite skamligt i att märkena är billiga fasader idag. Få märken ägs av någon särskilt insatt, de flesta är rena ivestmentbolag där cheferna idag kränger symaskiner för att i morgon ha bytt till livsmedel, rynksalvor eller bildäck...
De gamla maskinerna andas kvalitet och en särskild stolthet, med uppfinnare som lagt ned sin själ i att göra en fantastisk maskin med användaren som första prio. Så tuffar de också på än idag, 50-100 år senare.
Tack för en superb länk, hoppas den läggs in i länkregistret permanent!
Wow på dig själv, det här var fantastiskt skrivet!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
antika, instruktionsböcker, museum, symaskiner

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons