Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-31, 13:02   #1
camillao73 camillao73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Question Bernina Bernett 50 vill inte längre sy!!



Ok, jag har inte skött min maskin som jag borde. Den har samlat damm länge och nu har den gått varm i en månadstid ungefär. Den började gnissla ett tag och nu ville den liksom inte sy längre. Jag jockade och hade mig och så gick nålen upp och ner igen. Sydde och så fastnade den igen.

Tänkte att det var väl läge att göra rent och smörja. Plockade isär där undertråden sitter borstade och smorde. Testade att sy utan tyg ett tag och det gick bra länge, så fastnade den igen och nu vill den inte alls. Har även smort som de skriver där nålen går. Men nej den är fast! Nålen går inte att rubba.

Hur mycket vågar jag pröva att meka själv? Där jag köpte maskinen för 10 år sedan har de nu semester en vecka till.

Tänker nu googla och försöka hitta en lösning - men jag hoppas även på lite tips och råd här ifrån. Hoppas liiiiite att det är kört för maskinen, jag vill ha en ny, men... den jag vill ha går på 10000 och det är lite saftigt just nu.
camillao73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 15:06   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det låter som din maskin behöver till symaskinsdokter, för en ordentlig servis. Då blir den ordentligt rengör smord och justerad. Så tror jag den blir frisk igen.
Dom små liven behöver det för att må bra, med något års mellanrum.
Syr man inte så beckar dom ihop. Symaskiner mår bästa att användas regelbundet.
Men du kan ju börja med att göra första hjälpen.
1. Trä om både över och undertråd. Teata.
2. Byt nål. Testa.
3. Städa under stygnplåt och i och runt spolhuset. Testa.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 15:11   #3
camillao73 camillao73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Doktorn hoppades jag få slippa. Lär ju inte få se den på länge då är jag rädd.

Just nu är varken tråd eller något i maskinen och det går inte att få den att köra. Ska jag testa att trä maskinen? Går det bättre då?

Jag har plockat bort all som går att plocka bort, smort där jag ska och blåst ur maskinen med luft-på-burk. Men nej... den vill inte.

Det går att få den att röra på sig om jag trampar på pedalen och snurrar på hjulet för hand - måste ta i... så går det ett par stygn innan den fastnar igen.
camillao73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:15   #4
camillao73 camillao73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Nu fungerar det att få motorn att gå. Kanske så har nu oljan gått in över allt. Men.. nu kommer nästa problem. Nålen hämtar inte undertråden. Vad kan jag då göra? Hittar inget i instruktionsboken om detta.
camillao73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:21   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ibland kan tråden ha hoppat ur sitt läge och maskinen är felträdd. Är nålen skadad, så bråkar maskinen också.

Syr du tunna sladdriga tyger? Prova och sy i ett annat tyg, typ stadig bomullstyg. Fungerar det? I så fall är det tyget som bråkar.

Prova ha papper under tyget. Pappret river du bort när sömmen är klar. Annars är det pressarfot och styngplåt för raksöm gäller för tunna sladdriga tyger. Dessa har bara ett litet hål.

Annars är det nog tyvärr bara att skicka i väg den, till doktorn.
Det är trist när dom blir sjuka och man vill verkligen umgås med dom. Inspirationen brukar vara som allra störst när dom små liven är sjuka.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 17:28   #6
camillao73 camillao73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Just nu hämtar den ju inte ens tråden. Annars är det mest bommulstyger jag syr i har nu haft ett trikåtyg och nu ett tunnt bommulstyg. Nu är inget tyg i maskinen jag försöker trä den.

Har trätt om, har bytt nålar två gånger. Tagit i och ur spolhuset för att se om jag satt i fel, men det verkar bara fungera på ett enda sätt, inga variationer finns och manualen är inte så bra på att visa hur det ska se ut.
camillao73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 20:11   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vet att du inte vill det, men det är dags för doktorn. Tvinga inte den att sy annars kan den gå ännu värre sönder. T.ex. motorhaveri. (jag vet, jag råkade ut för det på en symaskin o då var det bara att skrota den om man inte hittar ny motor som passar och då kostar det mer än servicekostnad)

Kanske kan du be om att få låna en symaskin under tiden. De har säkert någon gammal beg någonstans som du kan få låna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 08:30   #8
camillao73 camillao73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Ok... ja ja... ska ge mig nu

Nu packar jag ihop den och ställer den i hörnet till nästa vecka då butiken öppnar igen. Har jag tur kan jag få låna pappas frus maskin - om hon inte åkt på semester.
camillao73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons