Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-28, 10:28   #1
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Att spinna

Jag är så intresserad av att lära mig spinna eget garn, men i vilken ände ska jag börja? Ge mig gärna tips på bra böcker el sidor där jag kan läsa om grunderna och om vad jag behöver för material och utrustning.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 11:09   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Hej

Det finns säkert böcker på bibblo, eller det kanske finns en ABF kurs där du bor.
Men om du vill prova själv... att spinna betyder att man tvinnar en fiber så man kan sticka med den.Du kan prova att dra och snurra lite ull mellan tumme och pekfinger.

Prova med en slända,kanske du hittar någon beg.Ullen är bra att börja med, sen är det bara att träna tills du fått den rätta känslan.

Själv spinner jag just nu en blandning mellan ull,silke,ramie och nylon.
Det är som balsam för själen att spinna, man glömmer allt.

Lycka till!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 11:26   #3
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
En slända, är det en sån enklare "pinne" alltså? Jag har möjlighet att få en spinnrock, är det svårare med en sån? Ull har jag en hel del så jag är jättesugen på att prova. Om jag nu ska prova med en slända, vet du var jag köper en sån?
Många frågor...
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 11:33   #4
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Klart du ska börja med spinnrock om du har tillgång till en, tänkte bara att slända är ett billigare alternativ.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 11:38   #5
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Olika människor tycker olika, jag lärde mig inte spinna ordentligt förrän jag fixade en spinnrock, slända är alltså inte min grej. Jag spände spinnrockens drivsnören (heter det så?) väldigt löst så det inte blev så mycket snodd på garnet och inte drog in så fort, då kunde man lära sig i lugn takt, experimentera! Det är verkligen som balsam för själen!

Har annars provat att ta en vanlig penna att fästa ullen i, tvinna lite och linda upp, tvinna och lida, bara så att man förstår hur ullen beter sig.

Har hört om någon som gjorde en slända av en penna och en CD-skiva och häftmassa att sätta ihop dem med, men jag tror det är lättare med en vanlig slända i trä
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 12:06   #6
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Tack för svaren båda två! Nu har jag tittat runt lite och hittat sländor, jag tror att jag börjar med en sån eftersom jag inte kan få hem spinnrocken på någon månad än. Det verkar ju så kul!!!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons