Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Värsta skapelsen
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-23, 16:11   #1
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Att lära sig av sina misstag

Hur nyttiga är inte våra misstag när vi syr kläder.
Jag slutade nian 1970 och började arb . första gången jag fick tillbaka på skatten var dec 1971.jag inhandlade min första symaskin en huskvarna med raksöm och sicksack för 1175:-.
Jag gick ut nian med 1: i syslöjd.
så det var dags att lära sig sy. Jag köpte tyg och mönster stil tror jag det var,enda gången stil,och sydde mig en rockklänning med krage och slag. och här kommer missen: jag sydde kragen fel fick sömmsmånen synlig utanpå kan inte komma på idag hur jag gjorde.Men då lärde jag mig att aldrig mer sy en krage på detta visset.jag har gjort många andra misstag men aldrig mer detta felet
Föresten man skall heller aldrig bry sig om vad läraren tycke om ens förmåga
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 20:12   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Jag har haft svårt med misstag, många gånger har jag blivit så lessen på mig själv så jag bara vill kasta ut allt.
Men jag ville verkligen kunna ta motgångar, så jag fotrsatte försöka och fortsatte göra misstag också, men jag kan hantera dem mycket bättre nu.
Fortfarande kan jag bli rejält less när jag inser att jag kommer ha några timmars sprättande framför mig. Men jag intalar mig att det lär mig att tänka efter före.

/Maria
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 20:19   #3
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Håller med Sister_in_Black om misstagen.. varje gång ja gjort ngt fel så blir ja så ledsen/besviken på mig själv att ja bara vill kasta allt o gå o sätta mig i soffan o lipa som en bebis!
Men får jag göra det och sen efteråt sätta igång på nytt me samma verk så brukar det bli bra, bara ja fått lugna ner mig!
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 20:29   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Ja lugna ner sig ja! Så svårt det kan vara ibland!
Först måste man förstora upp det, gör jag många gånger.
Men jag har blivit bättre på det också och på att sluta när jag egentligen är för trött...
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 20:40   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om man har lärt sig något av sitt misstag tex att aldrig göra på det visset igen.då leder ju misstaget frammåt.då är det bara att ta nya tag
.Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 20:44   #6
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Där ser man, det finns fler med kassa betyg i textilslöjd. Jag gick ut med 2 i betyg och hatade slöjdlärarräpan, det var säkert ömsesidigt. Gissa vad jag har för yrke idag! Jag är slöjdlärare, med behörighet i textil och träslöjd så egentligen ska jag väl tacka min syfröken. Det var för att aldrig bli som henne som jag valde det yrket. Men det är ju lite annorlunda i dag när man ska utgå från elevernas förutsättningar och vad de vill göra. Fast alla arbetar ju inte så ändå.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 21:09   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Vet du ! jag minns dessa hemska bruna stickiga yllebyxer som man blev TVUNGEN att sy . Man lärde aldrig barnen att söka sin egen kreativitet och våga lita på sin egen förmåga att skapa ,välja och arrangera färger m m .Idag tror jag att skapa med färg och kombinera är min starka sida.
Ann-christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 21:50   #8
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ja, det är nästan roligt när man tänker på det. Här var det babykläder som gällde och det ville inte jag och det var sååååååå konstigt att jag som flicka inte ville det. När man är tonåring och vill sy jeans. Men det är kanske det som gör att man går vidare och utvecklas i alla fall, i ren protest.
Maria.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 22:15   #9
vorroz vorroz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 3
Jag ångrar mycket att jag inte passade på att lära mej sy ordentligt på syslöjdslektionerna. Jag var så otålig och lättirriterad att jag faktiskt vägrade sprätta och alltid slängde det som blivit fel.
Nu är jag helt oduglig på sömnad tack vare det.
Virka däremot lärde jag mej innan jag hann bli otålig (i femårsåldern), det har jag börjat syssla med igen nyligen.
Planen är att jag ska övervinna min otålighet och använda min envishet till att lära mej själv att sy. Hoppas jag lyckas
Det är fint att veta att folk blir lika uppgivna då och då iaf!
vorroz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 08:57   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är aldrig för sent att börja .Bara man tar det lugnt och läser mönsterbeskrivningen man bör kanske inte välja för mycket detaljer,Det kan också vara bra att gå en sykurs klädsömmnad.Men det bästa läs beskrivningen och gör steg för steg .Pressa sömmarna , mellan de olika symomenten
Tråckla gärna innan du syr i allafall sådant som krage och detaljer.Här på forumet kan man ju fråga sig fram.
Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-05-24 klockan 10:46.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 14:59   #11
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det är klart att du kan lära dig att sy, jag var över 25 innan jag lärde mig det. Jag hade arbetskamrater som kunde och då blev jag inspirerad. Det var ju roligt i alla fall...
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 10:05   #12
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Jag var helt värdelös på att sy i slöjden, hade för mycket egen vilja och gick gärna händelserna i förväg efter eget huvud utan att vänta på instruktioner.
Å andra sidan gick väl slöjden mest ut på att lära sig hantera en symaskin någorlunda hjälpligt. Jag började sy igen för något år sedan och tycker att jag har lärt mig mycket mer på att sitta på egen hand. Visst är det irriterande när man inte gör annat än sprätta, sy, sprätta i timmar men i slutänden får man ändå med sig något till nästa gång.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 10:06   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag lärde mig sy för att jag var tvungen (skulle på lajv och var tvungen att skaffa mantel och klänning i rödaste rappet). Sedan är det dels av skuldmedvetenhet också, eftersom min slöjdlärare i nian gav mig två mönsterhäften med basmönster och en bok om att sy, som plåster på såren för att hon råkade klippa en sprund fel på en skjorta som jag höll på att sy.

Men misstag gör jag dagligen, och tråcklar numera det mesta. Har också lärt mig att _aldrig_ lita på amerikanska mönster, eftersom en kappa strl 40 såg ut som ett tält på mig.

Får se hur många misstag jag gör när jag väl börjar sy korsetter
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 10:35   #14
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tänkte på det här orden "misstag" och "fel" När vi hade läder i skolan och vi tyckte att det blev "fel" sa alltid vår lärare att det var inte fel, det var annorlunda.

Jag tycker det var ett fint sätt att försöka stärka självförtroendet hos eleverna. Han uppmanade oss alltid att prova först innan vi gav oss an på det riktiga så att säga.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 10:36   #15
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Va kul att höra jag inte är ensam om att få låga betyg i syslöjd. Jag gock på beklädnadstekninskutb i gymn och gissa vem som blev snopen när det var öppethus!! jo min syslöjdslärare, det var kul att se hennes min. Jag brukar kalla sprättaren och måttbandet för mina bästa vänner när det gäller sömnad. Precics som målvakten i fotboll och hockey kallar stolparna.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons