Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-30, 19:58   #1
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Basic symaskin som komplement - vilken rekommenderas?

Jag har (ju) fått en overlock, Bernina 800DL som är helt suverän, och nu funderar jag allvarligt på att byta ut min gamla Huskvarna som jag ändå aldrig riktigt gillat...
(den är 10-12 år och har en massa sömmar jag aldrig använder, typ små blommor och sånt...)

Har kollat på Berninas Bernette-serie, huvudsakligen då Bernette60 - det jag kommer att göra på den maskinen är ju "bara" lite raksöm, knapphål och fållar.

Vad tycker ni? Bernette60 ligger på 4.300:- där jag har kollat, vet inte riktigt var de andra modellerna ligger.

Är även svag för Pfaffs enklare maskiner med övermatning (sååå fint det blir) men de är ju klart dyrare, den enklaste ligger på 6.500:-

Tacksam för tips!
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 22:06   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
pfaff en allmaskin

Hej. Det är svårt att välja symaskin, men jag råder dej att kolla in pfaffs maskiner extra innan du skippar dom för prisets skull. Just övermatningen är guld värd när du ska sy gardiner, fålla, ev sy kläder och lappteknik. Kolla om du får nåt för din gamla maskin. Jag rekommenderar pfaff!/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 13:17   #3
Susanna Susanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1
Behåll din gamla, kanske?

Hej!

Jag tror inte att du ska såga din gamla maskin bara för att den har sömmar du inte använder, just nu. Har man blivit sybiten så brukar man vilja ha mer och mer avancerade maskiner och inte tvärtom. Billiga maskiner brukar ha dragit ner kvaliteten på just matningen. Tänk dig för i alla fall, innan du går till handling.

Annika
som lånat sin mammas dator
Susanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 16:27   #4
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Nä, jag kör vidare på min gamla...

ett tag till, men den har alltid tuggat vissa tyger, tunna och stickade tyger har den aldrig gillat! Dessutom trasslar sig gärna undertråden, jag vet inte om det är slitage eller om det kan vara ngt i mekaniken som är skadat på ngt vis, den har ju plastspolar eftersom det är en Huskvarna... Men jag gillar den inte, den syr inte fina sömmar, har aldrig gjort, och detta har jag förstått att det beror till viss del på matningen, de som har ngn form av diffrential- eller övermatning syr mycket finare och liksom "rakare raksöm" tex, om ni förstår vad jag menar...

Ska kolla om någon ÅF här på orten tar den i byte, eller om jag kan få en tusenlapp på beg. marknaden kanske?
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-31, 18:32   #5
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
maskin

Hej virrpanna!
Kolla om dom som sålde overcoken till dej kan göra en ordentlig service på din maskin? Ofta blir maskinen som "ny" av omsorgen från ett proffs. man kommer ju inte åt allt själv, och det är ju tur eftersom det ofta är finkänsligheter.../pia
hoppas det löser sej eftersom en bra maskin är värt massor, det är roligare att sy då!
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons