Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-01, 20:09   #1
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Vad är det för tyg?

Hallå, har undrat ett tag vad detta tyg kan vara för något. Har bara kommit fram till att det kan innehålla typ polyester eller nåt liknande, men det hjälper ju inte om man ska söka tyg på nätet... Så ett namn på detta tyg skulle sitta fint.
Tyget är stretchigt åt ett håll, ganska "glatt" med... Liknande tyg som i cyklebrallor kanske? Har aldrig ägt ett par så...

http://i281.photobucket.com/albums/k..._/100_6647.jpg

http://i281.photobucket.com/albums/k..._/100_6652.jpg

För övrigt hoppas jag att detta hamnade på rätt ställe.
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 20:46   #2
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Det finns säkert duktiga människor här som kan lista ut det. Annars skulle jag ta med det till en tyg affär och visa upp det där.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 20:50   #3
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Citat:
Erika skrev: Visa inlägg
Det finns säkert duktiga människor här som kan lista ut det. Annars skulle jag ta med det till en tyg affär och visa upp det där.
Skulle funka om man kom iväg till någon sådan nån gång med... har ingen "lokal" tygaffär så att säga, och varken tid eller skjuts för att dra iväg 3-4 mil, även om det inte är så långt :<

Håller för övrigt på att spamma ner några forum med samma fråga som här, så man får väl hoppas att man har lite tur åtminstone...
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 07:20   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det är inte lätt att se på fotot vad det kan vara!
Några enkla knep för att kolla material är dock:
Trådfasthet: Dra ut en tråd på längden o en på bredden. Provdra dem! Går de lätt av är det säkert bomull, går den inte av kan det vara polyester. Sedan kan man oxå blöta lite på ca 1 cm av tråden och dra. Går tråden inte av där den är blöt är det nog bomull eftersom det blir starkare av fukten.
Nästa test: Klipp en liten bit och tänd eld på den! Brinner det fort? Blir det fin aska/inget kvar = bomull, Hård klump = polyester!
Sedan finns det mer tester att göra för att få fram fler material: aceton för acetat, triacetat, viscos osv, osv men det minns jag inte utan att läsa på in min material-lära!

Vad hade du tänkt använda tyget till?? Egentligen är det nog det som är det viktigast?! Om tyget och modellen passar alltså!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 17:37   #5
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Det är inte lätt att se på fotot vad det kan vara!
Några enkla knep för att kolla material är dock:
Trådfasthet: Dra ut en tråd på längden o en på bredden. Provdra dem! Går de lätt av är det säkert bomull, går den inte av kan det vara polyester. Sedan kan man oxå blöta lite på ca 1 cm av tråden och dra. Går tråden inte av där den är blöt är det nog bomull eftersom det blir starkare av fukten.
Nästa test: Klipp en liten bit och tänd eld på den! Brinner det fort? Blir det fin aska/inget kvar = bomull, Hård klump = polyester!
Sedan finns det mer tester att göra för att få fram fler material: aceton för acetat, triacetat, viscos osv, osv men det minns jag inte utan att läsa på in min material-lära!

Vad hade du tänkt använda tyget till?? Egentligen är det nog det som är det viktigast?! Om tyget och modellen passar alltså!
Det är nog inte bomull då det är såpass "glatt"...

...

Gick just och testade vad som hände då man eldade på det, det smälte och blev en liten klump, så polyester är det nog.
Vad finns det för tyg egentligen som innehåller polyester? Är inte så bra på tyger så... Men typ spandex/träningskläder (spandex används vid träningskläder?) borde vara något liknande, skulle jag tro iallafall. Detta tyget är som sagt stretchigt åt ett håll, "glatt/halt", rismas om man drar för mycket vid "topparna" (går inte sönder då, men det blir ett litet mellanrum mellan tyget)
jah ni... ska se om jag kan komma på nåt annat sätt att förklara tyget på...

Tyget tror jag nog skulle passa bra till det det ska användas till, håller på med en slags hobby där man syr/byggger grejer, och sedan har de på typ en maskerad, fast inte riktigt som en maskerad, fast... något liknande xD
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 20:22   #6
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
Inte sa latt att se pa bilderna, men haller med Johanna i hennes tips om att satta eld pa en bit:
Polyester brinner sakta med svart rok och lamnar kvar en hard, svart klump men luktar inget.
Acryl samma sak fast forsatter att brinna efter att lagan ar slackt.
Acetat samma sompolyester, men luktar vinager.
Nylon brinner och smalter mer langsamt och lamnar kvar en gra, hard klump och luktar selleri.

En annan tumregeln ar: Lycra + bomull = matt yta; Lycra + Nylon/polyester = glansig yta.

Tojer sig tyget bade pa langden och pa bredden? I sa fall sa verkar tyget perfekt om du ska sy lite annorlunda skapelser (typ cosplay kanske?).

Om du maste bestalla mer tyg via telefon etc och om du vill va saker pa att fa ratt sa ring och prata med leverantoren/ affaren sa att du vet att de saljer den typen av tyger och be sen att fa skicka en bit tyg till dem som de kan matcha at dig. Eller: tyger klassas ofta genom vikten (gram/kvadratmeter) sa fraga affaren om det skulle hjalpa dem att hitta ratt tygoch i sa fall mat och vag tyget. Tex cykelshorts ar oftast sydda i Nylon/Lycra 140-170g/m2.

Ring och prata med leverantorerna - bra satt att lara sig! Lycka till!
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 20:58   #7
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Citat:
BirgittaUK skrev: Visa inlägg
Inte sa latt att se pa bilderna, men haller med Johanna i hennes tips om att satta eld pa en bit:
Polyester brinner sakta med svart rok och lamnar kvar en hard, svart klump men luktar inget.
Acryl samma sak fast forsatter att brinna efter att lagan ar slackt.
Acetat samma sompolyester, men luktar vinager.
Nylon brinner och smalter mer langsamt och lamnar kvar en gra, hard klump och luktar selleri.

En annan tumregeln ar: Lycra + bomull = matt yta; Lycra + Nylon/polyester = glansig yta.

Tojer sig tyget bade pa langden och pa bredden? I sa fall sa verkar tyget perfekt om du ska sy lite annorlunda skapelser (typ cosplay kanske?).

Om du maste bestalla mer tyg via telefon etc och om du vill va saker pa att fa ratt sa ring och prata med leverantoren/ affaren sa att du vet att de saljer den typen av tyger och be sen att fa skicka en bit tyg till dem som de kan matcha at dig. Eller: tyger klassas ofta genom vikten (gram/kvadratmeter) sa fraga affaren om det skulle hjalpa dem att hitta ratt tygoch i sa fall mat och vag tyget. Tex cykelshorts ar oftast sydda i Nylon/Lycra 140-170g/m2.

Ring och prata med leverantorerna - bra satt att lara sig! Lycka till!
Tackar f&#246;r hj&#228;lpen! Ska se om man inte kan komma iv&#228;g till n&#229;n aff&#228;r till helgen och fr&#229;ga lite... annars s&#229; har jag varit s&#229; smart att jag kommit p&#229; att jag har ett par shorts som verkar vara i samma sorts tyg, fast lite tjockare, och p&#229; lappen st&#229;r det att det &#228;r 100&#37; polyester...

Aya, ska fr&#229;ga i n&#229;n aff&#228;r, men man kan ju lika bra forts&#228;tta fr&#229;ga h&#228;r med d&#229;.
Finns det n&#229;got speciellt namn f&#246;r polyestertyger? Hittar bara en sida som har just "polyerstertyg", sen hittar jag inget mer, s&#229; g&#229;r det under n&#229;got speciellt namn eller?

Tackar f&#246;r all hj&#228;lp, &#228;ven om man t&#228;nkt efter lite s&#229; kanske man kommit p&#229; shortsen d&#228;r :'D
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 21:01   #8
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
Polyester Lycra
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 21:11   #9
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Citat:
BirgittaUK skrev: Visa inlägg
Polyester Lycra
Fick svar på ett annat forum att det skulle kunna vara "polyester interlock", vilket såg ut att vara likt mitt tyg! Ska ta och kolla upp det lite, sen får vi se om det är rätt!
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 21:24   #10
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
OK, det kanske funkar. Sa vitt jag vet sa betyder interlock ungefar att det ar ett stickat tyg, men jag kan ha fel. Men kolla sa att tyget innehaller Lycra.
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 21:34   #11
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Citat:
BirgittaUK skrev: Visa inlägg
OK, det kanske funkar. Sa vitt jag vet sa betyder interlock ungefar att det ar ett stickat tyg, men jag kan ha fel. Men kolla sa att tyget innehaller Lycra.
Om det &#228;r 100&#37; polyester s&#229; g&#229;r det v&#228;l inte...?
F&#246;r &#246;vrigt s&#229; hittade jag att SoS hade just "Polyester interlock", s&#229; man f&#229;r v&#228;l hoppas p&#229; det b&#228;sta!

Senast redigerad av Zack. den 2009-02-02 klockan 22:07.
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons