Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-05, 12:57   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Använda markör vid virkning?

Hej,

jag försöker lära mig virka, har fått grepp om hur hårt jag ska hålla i garnet (tips, inte hårt alls) och nu i juletider har jag hittat ett gratismönster på en liten tomte som jag tänkte virka. Mönstret är relativt enkelt att följa men mitt problem är att det är helt nytt för mig att virka runt runt.

Därför tänkte jag att det vore bra att sätta markör i början på varvet så att jag inte råkar virka för många maskor. Men till skillnad från stickning där man kommer till markören vid varje varv och bara flyttar den över från ena stickan till den andra så begriper jag inte alls hur jag ska använda markören i virkning?

Jag menar, om jag stickar de första två varven och sätter i en markör efter den 12e maskan, hur hjälper det mig senare då markören finns "där under"? Det röda garnet jag har är tyvärr lite luddigt (dvs luddar av sig) så det är svårt att se maskorna tydligt och jag hade hoppats att en markör skulle hjälpa till att markera där varvet är slut men jag fattar inte hur jag ska lyckas med det?
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 13:07   #2
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
jag brukar ta en kort garnbit av en annan färg istället för markör och lägga över första maskan, sen bara att flytta med
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 14:53   #3
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag håller med det går bra med en garnbit i avvikande färg, då blir det lätt att se när man gjort ett varv. Antingen flyttar du hela garnbiten efter ett varv eller så lägger du den om växlande från rätan och avigan när du gjort ett varv, det blir då mycket lättare att se var varvet börjar samt att räkna så att man har rätt antal maskor på varvet.

Jag har själv börjat virka på senare år och tycket detta fungerar bra.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 06:35   #4
avslutad141120 avslutad141120 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 9
Jag använder mig av små säkerhetsnålar eller små stickmarkörer när jag virkar.
avslutad141120 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 11:04   #5
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
När jag gjorde en kofta och behövde markera jätte många ökningar, trädde jag in ett gem runt maskan, som en spiral, antingen bara upp till "toppen" på gemet, eller nästan hela varvet ner till "botten". Hade en hel hög sådana metallgem plastade med olika färger hemma som låg och skräpade, roligt att kunna använda saker som bara ligger :-)
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons