Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 16:05   #1
ÅsaMaja ÅsaMaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Problem med Pfaff Smarter 1100 pro

Hej!

Jag undrar om någon har haft problev med sin Pfaff? Jag har stora problem med stygnen. Den gör ibland ett litet steg till sidan och så blir det en ögla på undersidan. Trodde att det kunde vara trådspänningen och har haft den på justering, men det hjälper inte. Symaskinsgubbarna i affären skyller också på att jag har haft olika färg på över- och undertråd, sytt med för tjock "syslöjdstråd" och så vidare. Jag har sytt på många maskiner i mitt liv och aldrig upplevt att det ska vara något problem. Är nya symaskiner så känsliga nu för tiden?
Tunna foder funkar inte alls, det bara drar ihop sig. Provade med en annan enklare Pfaff på samma tyg och det gick hur bra som helst.
Kanske jag köpte fel modell helt enkelt, men tänkte ändå fråga om någon har haft problem med sin maskin. Jag ville lämna tillbaka maskinen, typ andra gången jag lämnade in den, men det fick jag inte utan jag skulle vara tvungen att köpa en ÄNNU dyrare! Så jag får väl dras med denna nu då.

Har någon varit med om liknande?
/ÅsaMaja
ÅsaMaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 23:19   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Den maskin du har är inte samma som de andra pfaffar, det är några budgetmaskiner som de satt märket på för att ha en budgetkollektion. Så det beter sig inte samma som de andra pfaffar.

Många nya symaskiner är otroligt kräsna med nål+tråd och i värsta fall också tyg.....

Vet inte hur många ggr du lämnat in men jag har läst nånstans om man har lämnat in 3 ggr utan att det avhjälpt så kan man få häva köpet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 08:52   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om man lämnat in en vara två gånger för samma fel så kan man häva köpoet och få pengarna tillbaka om de inte lyckats laga den. Reglerna finns på internet så man kan skriva ut dem och visa i butiken, det kan behövas ibland har jag märkt själv. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hittade dem. Om maskinen inte är ok ska du absolut stå på dig. Lycka till.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:05   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Förmodligen var det konsumentverket.

Lite att läsa här om dina rättigheter:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra.../Fel-pa-varan/

En sak man inte tänker på är att om man köper det genom företaget så har man noll skydd... Så det är inte alltid bra att köpa genom företaget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:33   #5
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Smarter Pfaff

Hej! Du ska absolut kräva att få köpet hävt. Jag köpte en ny Pfaff 1995 och den har inte gjort annat en strulat men de föreslog givetvis inte att ta tillbaka den. Jag ångrar så att jag inte stod på mig mer, för det är något man tydligen måste göra nu för tiden. Låt inte tiden gå för långt. Stå på Dig och lycka till.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 15:37   #6
ÅsaMaja ÅsaMaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Åh, tack snälla ni för erat stöd!! Jag känner mig verkligen peppad att gå i väg med maskinen! Tack!

Jag har då varit två gånger med den redan, men det var ett tag sedan. Jag hade fullt upp med kunder och kunde inte ta tag i saken då, så jag fick låna en annan maskin av en vän. Sedan blev jag sjuk (inte på grund av pfaffen då...) så det är först nu jag orkar ta tag i det igen. Ska helt klart kolla upp konsumentverket och skriva ut! Men jag köpte den genom företaget så då får jag se...

Jag såg på en engelskt forum också att den inte var gjord i rätta Pfaff-fabriken, då en annan tjej hade haft ett annat problem som jag också kände igen.
Ja, man ska vara om sig och kring sig hela tiden. Jag var ute efter övermatningen och en stark och stabil maskin. Och föll för denna Smarter som inte alls var så smart...
Jag gör ett försök på affären igen så får jag se hur det blir.

Tack igen!
ÅsaMaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 15:42   #7
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Pfaff

Det här behöver säkert inta vara en dålig Pfaff. Du har säkert fått enttmåndagsexemplar". Lyssnar man på många som har Pfaff så är de helt saliga, men det har inte jag varit, man det var många runt mig som köpte Pfaff och som inte hade några prolem.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 17:34   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Berith, många är saliga med pfaff med rätta, men den här pfaff är inte pfaff om man säger det så. Utan en kollektion med budgetmaskiner som pfaff satt sitt märke på, för att erbjuda folk som inte har lika mycket pengar alternativ att köpa.

Nej de behöver inte vara dåliga för de är säkert lika bra som de flesta asien-maskiner som väldigt många av dagens symaskiner är. (nu har det gått så långt att till och med HQ och pfaff tillverkas i asien nu precis börjat göra det.)

Men om symaskinen är dålig så är den dålig och man ska kunna häva köpet då.

Och jag tycker att det inte är acceptabelt att man inte kan använda vilka tråd och nål som helst. Ja jag vet att ni har många argument för att använda kvalitéstråd men man ska åtminstone kunna använda vilka tråd som helst, det som inte duger är de som brister av för lätt. (sedan om det är bra i längden, men om man städar noggrant, så...)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 08:47   #9
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Måste bara fråga om du trär undertråden rätt??? Vi använder den på jobb o den är hur bra som helst bara man trär den rätt... Glöm inte att undertråden måste in på rätt sätt i fjäderna som sitter på spolen.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 10:38   #10
ÅsaMaja ÅsaMaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
stenbeckan: Jo, jag trär rätt. Tråden ska igenom den där lilla spiralen, men den indikerade ändå att undertråden var slut. Jag trädde om och trädde om men den visade samma sak. Sydde tre stygn och sedan pep den. Nu har den inte indikerat det, så jag hoppas att det fungerar nu. På det andra forumet jag läste så fick den tjejen veta att det kunde vara något smuts som satt på sensorn (var den nu sitter...) så jag kanske hade samma problem.

Vad roligt att höra att ni inte har något problem med er maskin! Jag måste då också fråga om det här med trådar. Använder ni ibland olika färg på över- och undertråd, "syslöjdsbomullstråd eller tunnare bomullstråd som finns och köpa i tygaffärer? Och ändrar ni trådspänning om ni har ett tunnare resp. grövre tyg?

MorMorsstuga: Jag köpte också Pfaff för jag tycker att dom har varit stabila. Men jag kanske har fått ett dåligt ex plus att det inte är "orginal" då. Borde ha satsat på den billigare men mer pålitligare maskinen som inte har så mycket finesser.
ÅsaMaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 10:45   #11
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Smarter Pfaff

Hej igen! En annan fördel med denna Pfaff är att spolen är stående. De liggande spolarna är mycket svåra att hålla rena. Har varit med när en reparatör har öppnant en maskin med liggande spole. Det var värre en ett rottbo. Jag kunde inte tro det jag såg. Mycket lärorikt. Det är också svårt att ställa in (för en reparatör) trådspänning med liggande spole. De är mycket känsligare. Bernina har ju gått tillbaka till stående spole, vad jag förstod. De lade sin ned ett tag.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 12:59   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant det där om liggande vs stående!

Jag föredrar stående framför liggande.. Dels för att jag är lat och vill bara kunna sätta dit en trådrulle på en pinne istället än att försiktigt trä på liggande pinne för att sedan sätta på plastcirkel.. (ironiskt att min pfaff hobbymatic som var en billigare men fortfarande samma fabrik och kvalité, har stående medan de dyrare på den tiden hade liggande... hehe)

Och jag har också märkt att trådspänningen varierar hej vilt beroende på hur trådrullen är positionerad.
Jag stör mig på det på min brothermaskin och tyvärr kan man inte göra om den till stående som man kan göra på vissa maskiner.

Varför blir det smutsigare med liggande? Det är jag mycket nyfiken över.

En sak som är olika är att när spolen står så har den viss friktion när rullen snurrar. Men det är åtminstone jämn friktion.

När den ligger så är det mindre friktion - när det är optimalt. Men ofta så fastnar tråden någonstans, t.ex. mellan plastcirkel o trådrullen... eller så fastnar tråden lite lätt varje gång det hasplas upp.

Om man vill ha fördelen med att haspla upp tråd är det ju bättre att ha som på industrisymaskiner, riktigt trådställ med ledare. Funderar nästan på att använda det konstant till brothermaskinen. Men då får jag fixa till min trådställ jag fick av SMD, den är värdelös för pinnen som skall vara i mitten vägrar gå in i hålet. haha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 13:21   #13
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det finns väl två olika sätt (minst) som sytråden kan vara spolad/hasplad på trådrullen. Antingen så står rullen still och tråden hasplas på eller så snurrar rullen och tråden spolas på. När man syr så är det allra bäst om tråden tas av på samma sätt tror jag, annars kommer tråden tvinna sig lite. Om tråden går korsvis på rullen/konen så är den hasplad, annars spolad troligen. Till symaskiner som har liggande trådrulle där tråden hasplas av så brukar det även finnas möjlighet att ha rulle stående.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 13:43   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Carl, intressant, tack för att du delar med dig dina funderingar, och det stämmer ju att tråden rullas/hasplas på, olika sätt... Helt randiga eller kors-vist. På trådrullar som bara består av en pinne/papper eller plast, så brukar det oftast vara korsvist (annars ramlar tråden av!). Men om rullen har sidoplattor så kan det vara antingen helt randigt eller korsvist. Har precis kollat.

Det stämmer att man kan sätta dit en extra pinne på många "liggande" symaskiner.

"Tyvärr" är den extra pinnen på min brother innovis 1200 (som jag nu bara använder för brodyr) också liggande, i alla fall om man sätter den enligt manualen! Dumma.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 17:27   #15
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Acceptera inte en maskin som inte kan sy!

Hej Åsa- Maja,
Du ska inte acceptera en maskin som inte kan sy. Maskinen ska kunna hantera olika trådar och olika kvaliteter, annars är det inte en symaskin. Kräv att få ett annat exemplar eller att häva köpet. Om de inte lyssnar i butiken vänd dig till Husqvarna/Pfaff.

Jag blir så arg när jag hör att de säger att man inte kan använda olika trådar eller vad det nu kan vara. En symaskin ska kunna sy annars är det inte en symaskin!

Hoppas att det löser sig!
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons