Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-12, 22:12   #1
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
Symaskinsval?

Hej
Jag ska sy hundhalsband och selar och vet inte riktigt va jag ska ha för symaskin .
Måste ha en som klarar av att sy i ganska så grovt material och att man använder en grövre tråd .
Har ni nå tips på va för maskin jag ska försöka att få tag på ?
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 16:49   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hur många har du tänkt sy? Sy upp en kollektion till försäljning?
Vad mer har du tänkt sy?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 17:29   #3
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
Jag har ju tänkt att sy och sälja så det kan ju bli en hel del halsbad och selar
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 18:20   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du verkligen ska sy många är det nog bättre du köper en industrimaskin.

Om du bara ska sy ibland kan du köpa en gammal symaskin från dåtiden. Vilken tid varierar beroende på märke. Vissa märken blev klena ganska tidigt, medan andra höll i sig ganska länge.

Pfaff 130-230-260-332-360 ca (40 fram till 60-talet), är tåliga och okräsna när det gäller rätt nål, rätt tråd, osv. Dessa maskiner är ungefär det sista steget före industrimaskin. Sitter det originalmotor i så klarar de rätt mycket.

Sedan finns det också beg industrimaskiner så de behöver inte vara extremt dyra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 20:24   #5
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
En industrisymaskin är de nå man ska tänka på när man kollar på begagnade sådana? kan ju inget om dom liksom
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 20:43   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Inte jag heller egentligen. Men provsy är nog det viktigaste oavsett vad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 20:56   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
En industrimaskin är inte annorlunda att sy på, den är bara tåligare byggd!
En arbetshäst helt enkelt!
Den tar större plats i och med att den sitter inbyggd i ett bord, men man kan lyfta ur maskindelen vid frakt.
När det gäller såna här lite grövre saker du vill sy, så finns det även maskiner med dubbelmatning (övermatning) och det finns såna som kallas skomakarmaskiner. Det är mycket möjligt att det räcker för dig med en "vanlig" industri/ateljémaskin, där är det bara fråga om att välja mellan enbart raksöm och raksöm+sicksack.
(Nu pratar vi ju inte om rena specialmaskiner.)

Det är inte dyrt att köpa en begagnad, tycker absolut att du ska göra det!
Själv har jag en.

Mitt bästa tips, om du inte är van vid industrimaskiner är att du pratar med en ordentlig firma så lär de dig snabbt de små skillnader som finns, sen ska du provsy maskinen själv, och känns det bra så är det bra.

I Stockholm finns en firma som heter Maso, den kan jag rekommendera! Grindsgatan på Södermalm.
Sen finns det i Borås, Indukta-Progenta tror jag den heter, de har en hemsida.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 07:33   #8
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
Tack för alla svar .
Ja det finns mycket funderingar kring industrisymaskiner.Men det lutar åt att jag ska införskaffa mej en sådan.Sen va det blir för någon det vet jag inte .Det enda jag vet är att den inte får vara så dyr .
Man kanske måste ta sig en tur ner till Stockholm och besöka en firma som säljer industrisymaskiner ,så att jag vet va jag ska ha.
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 08:46   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det veterackarn... En skomakarmaskin kanske också bör övervägas.
Gå in till någon skomakare och prata. Ta med det mtrl som du
skall sy i. Fråga om sömmar m m. Sedan kan du även rådfråga
någon ateljesömmerska de kan ha en industrisymaskin. På lasarett finns även något som heter ortopedtekniskavd. De syr upp korsetter, gör skor m m. De hjälper mig med div hjälpmedel, ortroser, skor m m. De kan du också rådfråga. Alla är oftast mycket hjälpsamma. Ring o fråga om du får komma förbi en sväng så är det nog inga problem. Det finns relativt gott om industrimaskiner av olika slag på blocket. De kommer ut till försäljning med jämna mellanrum.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 09:49   #10
marie8103 marie8103 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Ja jag borde nog rådfråga någon som kan lite om maskinerna innan jag går och köper mej en .Kanske inte bara gå på blocket och köpa en utan att veta nå om dom . Såg nu en industrisymaskin på blocket men jag ska nog lugna mej lite så jag inte köpter fel maskin så att säga .
marie8103 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 10:26   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det tycker jag låter klokt. Fråga de yrkesmänniskor som finns
runt omkring där du bor. Glömde Tapetserarverkstäder kan du
också kolla med. Samla in kunskaper och glöm inte bort att kolla upp vem som kan serva maskinerna.Skynda långsamt. Om du känner att läget känns bra om du besöker dem, fråga om du får provsy.
När du har fått in olika förslag o information om maskinerna. Googla över hela världen o skaffa dig information. Det finns
översättningar att tillgå.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 06:15   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, industrimaskiner dräller det av lite här och där!
Nu har du ju fått en massa bra idéer. Är det din första tycker jag änå det kan vara bra att vid själva inköpet välja en försäljare som du får garanti av, och har konsumenträttigheter, det har man inte om man handlar av en privatperson.
Du kan få garanti även på en beg maskin, det kan ni komma överens om.

(PS Det funkar ju däremot bättre att handla privat när det är en pryl man väl känner till!)

Är det några fler frågor du kommer på om industrimaskiner, så får du gärna fråga på! Jag försöker gärna svara!

Börja med att titta lite "på nära håll"
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 07:24   #13
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
Ja det snurrar väll ganska så bra i huvudet på mej just nu .
Då jag inte kan nåt om dom här maskinerna och det verkar ju finnas ganska så många av dom.De är lite tråkigt det inte finns någon som säljer dom här i närheten (Hudiksvall). Är lite långt att åka ner till Stockholm bara för att titta . Men måste jag så måste jag väll det.
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 10:03   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Läs mitt inlägg. Kontakta olika yrkeskårer som brukar instrisymaskiner och skomakarmaskiner Hudiksvall eller dess närhet. De vet vem som kan serva dem mm.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 18:40   #15
marie810303 marie810303 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 16
Hej
Har varit i kontakt med en möbeltapetserare idag och fått mer information och fick nå nr till en som servar maskiner här i närheten .
Var även in till symaskins affären och prata lite hon visa mej en vanlig husqvarna som klara av att sy i två lager skin utan problem,gick även att lyfta pressarfoten extra mycket. Men jag antar att man lär ju slita en sådan maskin väldigt mycket eller hur ?Kan det vara något att ha kosta runt 4000 kr gick att ändra så att man kunde sy med grövre tråd också .
Sen så hade dom även ibland industrimaskiner inne för försäljning. Men hon kunde inte så mycket om dom men den annan som inte var inne hade erfarenhet av dom så han skulle ringa till mej sen.
Känns i alla fall som om jag har kommit lite längre nu i allt .
marie810303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons