Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-10, 11:52   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan ställa in stygnspänningen genom att lyfta upp vaggan/koppen o justera, men det kanske är de äldsta som inte fixar det? (minns att mormor hade en gammal singer med toppmatad, kanske var det så där)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 13:29   #17
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Nej, detta var en modern husqvarna.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 14:04   #18
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kanavas det finns en skruv i spolhuset där man kan ställa in trådspänningen även på toppmatade maskiner.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 23:52   #19
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Kanavas det finns en skruv i spolhuset där man kan ställa in trådspänningen även på toppmatade maskiner.
Nej, inte på den jag använde, hade inte ens spolkorg. Personligen bryr jag mig inte. Min egna maskin klarar allt upp till #36 nylontråd.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 09:21   #20
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På en frontmatad tar du ut spolhuset och lägger i spolen.
På en toppmatad lägger du i spolen i spolhuset.

Det är viktigt att man på en toppmatad amskin tar bort spolhuset och rengör under det. Vissa maskiner vill ha den droppe olja i hålet som sitter under spolhuset. Du får loss spolhuset genom att ta bort plåtarna (som delvis kan vara av plast). Sedan är det bara att lyfta upp spolhuset.

Det är viktigt att spolhuset kommer i samma riktning som man tog ut det. På en del maskiner finns det små prickar på som ska passa ihop med en prick på maskinen.

Toppmatade spolhus slit med tiden och behöver bytas ut. Ett nytt spolhus till min Janome brukar kosta mellan 200-300 kr.

Om man syr grejor som man behöver ändra undertrådspolen, är det bra att ha flera spolkorgar med olika inställningar. Då slipper man bekymmer att skruva tillbaka dom och få det rätt igen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 10:56   #21
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
DreamOn skrev: Visa inlägg
jo igår försökte jag sy, jag TROR att problemet berodde på att maskinen inte spolar undertråd så bra, det blir liksom "luftbubblor", hopp, ojämnt spolat i spolen.


Var tionde cm blev det så här ^^^^^

Det blev bättre när jag spolade om undertråden, men det blev ändå konstigt, men nu verkar det iaf som att enda problemet är trådspänningen, tror jag...
Enligt en av bilderna så passerar inte tråden bakom griparen som den skall utan fastnar. Avståndet mellan griparen och medföraren är troligen för litet. Testa med en betydligt tunnare tråd så bör det fungera och du får då också svar på vad som måste ändras. Det kan också vara någon ojämnhet som tråden hänger upp sig på så att stygnbildningen inte blir bra.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:00   #22
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Nej, detta var en modern husqvarna.
En modern Husqvarna utan spolhus???
Modell?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 16:41   #23
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
En modern Husqvarna utan spolhus???
Modell?
Jag är osäker på svenska termerna. Den hade alltså inte det som kallas bobbin case på engelska, utan spolen lades bara rätt ner. Kunde ej hitta nån ställskruv för undertrådsspänning. Rätt säker på att det rörde sig om nån emeraldmodell.

Detta var alltså inte min maskin. Jag har en singer industrimaskin med servo, som slår allt husqvarna någonsin gjort!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 11:57   #24
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
En Emerald har ett spolhus (kallas ibland för spolkorg) med justerskruv för undertrådsspänningen precis som nästan alla modernare hushållsmaskiner. I den Engelska instruktionsboken kallas spolkorgen för bobbin case.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons