Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-11, 20:56   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
kurs i mönsterkonstruktion

Hej,
ngn som gått kurs i mönsterkonstruktion i sthlm som ni kan rekommendera?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 22:38   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag har gått folkuniversitetets ettåriga utbildning. den är verkligen jättebra. och eftersom det är samma lärare som har deras kurser antar jag att även dom är jättebra
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 10:26   #3
Helena77 Helena77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Hej jessica.
var det mönsterkonstruktionsutbildning du gick eller ingick mönsterkonstruktion i utbildningen? det är ganksa stor skillnad på det.
Jag funderar stark på att gå tillskärarakademins ettåriga basutbildning förresten!

men till frågan- jag gick en helgkurs i mönsterkonstruktion på folkuniversitetet- lördag kjol och söndag byxa. Kursen var väl okej, men läraren var lite för glömsk för min smak. man ska klara kjol på två timmar och för henne tog det sex timmar! Men jag har sett att tygvaruhuset har kurs i det också och då ingår presentkort.

Ha det bra!
Helena77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 12:01   #4
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
den jag gick heter mönsterkonstruktion/sömnad. det är väl ungefär 50/50 av sömnad och mönsterkonstruktion. plus lite dräkthistoria, teckning, plaggskiss och materiallära.

vem hade ni i den där kursen? kan tänka mig att det blir lite mer stressigt på en helgkurs. vi hade ju ett par veckor på oss. nästan iaf.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 13:58   #5
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag går just nu på ABFs första kurs. Där får man lära sig kjol, liv, ärm och krage. På del två ska det vara byxa och kavaj. Upplägget är mycket bra och jag tycker man lär sig jättemycket. Det enda jag är stressad över är att bli sjuk så jag missar en gång för då halkar man nog snabbt efter.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 21:15   #6
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
ert syfte med kurser?

Följdfråga...vad har varit ert syfte med kurserna ni gått?
Och ni som ännu inte gått ngn mönsterkonstruktion-/sömnadskurs, varför skulle ni vilja göra det?
Jag funderar på att sy upp fest- och balkläningar på beställning...
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 07:00   #7
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag gick bara för jag ville lära mig hur det fungerar. Hade en morfar som var tillskärare så jag tyckte det var kul att veta vad han pysslade med, samtidigt som det verkade väldigt roligt att lära sig hur man gör "egentligen".
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 07:16   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag gick en 5 poängskurs på Göteborgs Universitet. Anledningen var främst att jag ville göra mönster som passar min kropp. Det är inte lätt att hitta något när man är 180 lång med stor rumpa, tjocka lår och smalmidja.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 08:25   #9
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Alvan skrev:
Jag gick en 5 poängskurs på Göteborgs Universitet. Anledningen var främst att jag ville göra mönster som passar min kropp. Det är inte lätt att hitta något när man är 180 lång med stor rumpa, tjocka lår och smalmidja.
VA? Det låter ju som jag sånär som på 2 cm på längden. Vad sägs om att konkurrera med Burda & Co med Alvans super-special mönster?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 08:58   #10
Jessica Jessica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Citat:
Alvan skrev:
Jag gick en 5 poängskurs på Göteborgs Universitet. Anledningen var främst att jag ville göra mönster som passar min kropp. Det är inte lätt att hitta något när man är 180 lång med stor rumpa, tjocka lår och smalmidja.
Jag säger samma sak, det är svårt när man som jag sticker iväg högt över alla andra, i midjan är jag storlek 40 men rumpan säger 44 och axlar och armar vill gärna ha 48, för att inte sluta halvvägs ner på armen. Det ser bara ut som om alla tröjor och skjortor är för små. Det kan tilläggas att jag är 185 cm över golvet. Det har öppnat en ny klädbutik i Sollentuna Centrum, jag gick in där och frågade hur långa beninnersömmarna var på ett par snygga gröna byxor, fick till svar "Ja, dom räcker till mig ialla fall" Schysst service´, Hon var max 175 lång. Jag blir så trött på sånt. Jag får väl åka till London och köpa kläder på Long Tall Sally för där hittade jag bara byxor som passade.
Jessica
Jessica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 10:51   #11
Leithalion Leithalion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Rätt häftigt att inget passar för någon

Jag är rätt kort .. eller normal om man vill det 167 cm.. har storlek 42 runt stussen (platt rumpa), 38 i midjan och 46 över axlarna.. o bysten är väl sisådär 50 eller nåt. Jag hittar väldigt sällan tröjor som passar o ser snygga ut.. jag är lite fööör kurvig med andra ord. Byxorna är alltid 3 meter långa så jag får sy upp dom. O ändå är jag väl inte sååå kort?

Det är mitt dilemma. Får lära min mönsterkonstruktion jag med. Trots att jag knappt kan hantera en symaskin utan att klanta mig.
Leithalion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 11:04   #12
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag tycker att det är jättekul att gå kursen, och jag vill verkligen rekommendera det, man får verkligen "aha-upplevelser" och får mycket större förståelse för hur saker hänger ihop.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 14:10   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ha ha ha, ja man kanske skulle starta något. Allvarligt talat, man kanske skulle sälja bas mönster som är personanpassade. Skulle någon ha intresse för det???
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 18:11   #14
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
jag skulle vara en potentiell kund, håller just på att lära mig sy kläder just för att jag gett upp om att köpa fina toppar och klänningar...

Mitt problem är att jag trots att jag är normallång (165cm tror jag) så är min rygg kortare än stl 34, byst och stuss stl 36 och midjan stl 40 om jag går efter Burdas mått-tabell... och jag vill så hemskt gärna ha lite figursvängda kläder för att trolla fram en illusion av kvinnliga former *suck*

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-22, 15:36   #15
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Är det någon som har något att säga om abf's kurser i mönsterkonstrukion, positivt eller negativt?
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons