Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-12, 22:47   #1
jehu jehu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
Question "Vanlig" eller overlock?

Ja ni... har en tanke om att köpa ny maskin (har en urgammal Husqvarna nu). Hobbysyr, mest barnkläader, men även ett och annat plagg till mig själv. Undrar nu... Vanlig symaskin eller en overlock? Vad behöver jag? Nu använder jag raksöm, sicksack och knapphålsstygnen, i princip inget annat. Kan jag fortsätta med det, eller kommer jag ej att behöva de stygnen för min sömnad på en overlock maskin eller är det helt andra stygn på den (har absolut ingen aning om hur en sådan funkar...)

Tack på förhand!
Jenny
jehu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 23:09   #2
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Jag har ingen direkt koll heller men om du söker på google eller så kommer du rätt snabbt komma underfund med att de sicksackar och syr ihop tyget i ett så att säga men med snyggare sömmar, och dessutom skär bort kanten som blir kvar.

Verkar finnas med 3 till 8 trådar där 3-4 eller 3-5 är vanligast och 3 ger en flexibel söm, 4 en något stelare och 5 en jättestel. Babylock har någon form av "wave"-söm på sina som använder 7 trådar, den var riktigt snygg med rätt färger på trådarna.

Jag tror att de som köper overlock köper det som ett komplement till sin vanliga, inte enbart overlock, men jag vet inte, om du enbart köper en sådan tror jag inte det fungerar så bra till vissa grejer typ skjortkragar, gardiner, dukar, lappöverkast och liknande, men det kan säkert folk som har mer koll svara på.

Du kan annars vända ut o in på en del kläder du har och så kika efter de där sömmarna som ser sicksackade ut till kanten så att säga, då är väl sydda på en overlock medans alla vanliga raka sömmar osv såklart är sydda på en vanlig maskin.

Beror sig väl på om du vill ha dekorativa sömmar o så med, för några sådana (utöver att sömmen är snygg i sig) finns ju inte på overlockmaskinerna.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 23:32   #3
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Enkelt uttryck kan man säga att en overlock är en maskin som syr en mer avanserad form av zig-zag. Du kan däremot inte sy vanlig raksöm på en overlock. Syr du mycket i trikå är en overlock guld värd. Så man kan säga att i mitt tycke klarar du dig utan overlock men inte utan en vanlig symaskin.
Hade gott
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 10:07   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har skrivits en del om detta ämne förut så sök i forumet. Här är några exempel på gamla diskussioner:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...o%2A+vanlig%2A

http://www.sysidan.se/forum/showthre...o%2A+vanlig%2A

http://www.sysidan.se/forum/showthre...o%2A+vanlig%2A
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 09:11   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Om du ska välja antingen eller så skulle jag råda dig en vanlig. De vanliga har ibland lite elastiska sömmar, och du kan varken sy knapphål, dragkedjor eller raksöm med en overlock.

Senast redigerad av Pssst den 2007-01-18 klockan 11:19.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons